Wanneer je werkt met in de online marketing of met advertenties kom je deze variabel vaak tegen: sessies. Het is heel belangrijk dat je begrijpt wat een sessie is, wanneer dit gemeten wordt en wat het verschil is met een bezoeker.
Definitie sessie
Als we aan Google vragen wat een sessie is komen we op de volgende definitie: “De periode waarin een gebruiker actief is op uw site of app. Als een gebruiker gedurende 30 minuten of langer inactief is, wordt nieuwe activiteit standaard toegeschreven aan een nieuwe sessie. Als gebruikers uw site verlaten en binnen 30 minuten terugkeren, wordt dit tot de oorspronkelijke sessie gerekend”.
Dus: iemand komt op je website terecht en kijkt een beetje rond. Google Analytics registreert dat als sessie. Maar, als ik de site open en vervolgens langer dan 30 minuten geen acties uitvoer maar daarna wel weer, zal Google Analytics dat ene bezoek als twee sessies registreren.
Het verschil tussen een sessie en een gebruiker
Nu is er soms enige verwarring over het verschil tussen een sessie en een gebruiker, terwijl dat relatief eenvoudig is: jij kunt als gebruiker meerdere sessies hebben op een website. Paar voorbeelden:
- Ik bezoek een website en sluit die weer, en tien minuten later keer ik weer terug. Dan ben ik één gebruiker met twee sessies.
- Ik bezoek een website, blijf vervolgens 50 minuten inactief voordat ik weer verder rondkijk. Zoals je hierboven hebt gelezen ben ik langer dan 30 minuten inactief geweest, dus in dit geval ben ik nog steeds één gebruiker met twee sessies.
Als je in Google Analytics kijkt zul je dus vrijwel altijd zien dat het aantal sessies hoger is dan het aantal gebruikers!