In de online wereld wordt vaak gepraat over CTR, of vertaald naar het Nederlands doorklikratio. CTR staat voor click through rate, en betekent niet meer dan het percentage van mensen die doorklikken op je resultaat van de mensen die je resultaat gezien hebben.
Het berekenen van de CTR
Stel je werkt met advertenties in Google, waarbij 1.000 mensen je advertentie gezien hebben. Van de mensen die de advertentie gezien hebben, klikken er 250 door naar jouw website, waardoor je CTR, of doorklikratio dus, komt te liggen op (250/1000)*100 = 25%.
Hierboven praten we over het ‘resultaat’ waar mensen op klikken. Dit zogenaamde resultaat kunnen verschillende dingen zijn, zoals een advertentie in Google, een advertentie in Facebook, of een organisch (gratis) zoekresultaat in Google. Het gaat er om dat mensen jouw resultaat ergens zien waarbij ze daar op kunnen klikken.
Gemiddelde CTR of doorklikratio voor SEO
Bij Searchlab zijn onze specialiteiten onder andere SEO, Google Ads of social media adverteren. Kijken we naar SEO, dus de organische resultaten in Google, dan zien we vaak de volgende doorklikratio’s:
- Sta je op positie 1 in Google? Dan klikt gemiddeld zo’n 30% door naar jouw website.
- Sta je op positie 2 in Google? Dan is dit vaak niet veel hoger dan 25%.
- Sta je op positie 3 in Google? Dan ligt je CTR op zo’n 20%.
Dit neemt snel af, tot nog maar een paar procent als je op positie 10 in Google staat. Vaak zeggen mensen dat je moet proberen om in de top 5 van Google terecht te komen, om nog een beetje een redelijke doorklikratio naar je website te hebben!
Gemiddelde CTR of doorklikratio voor Google Ads
Wanneer je werkt met advertenties in Google liggen doorklikratio’s vaak zo tussen de 2% en 8%. Dit is voor algemene zoekwoorden. Als je met merknaam zoekwoorden werkt ligt dit soms op de 20%, 30% of hoger. Wat logisch is: als iemand op je merknaam zoekt is diegene al heel gericht op zoek naar jouw bedrijf, en is de kans dus groot dat hij op jouw resultaat klikt.
Gemiddelde CTR of doorklikratio voor social media advertenties
Werk je met advertenties in bijvoorbeeld Facebook of Instagram? Daar zien we dat gemiddelde doorklikratio’s zo rond de 0,5% en 1,5% liggen.