Wat is CPC?

20 July, 2023

CPC is een redelijk breed gebruikt begrip. In dit artikel lees je wat CPC betekent, wat marketeers bedoelen als ze het hierover hebben en geven we wat voorbeelden van CPCs in de praktijk!

Betekenis CPC

CPC staat voor cost per click. Kosten per klik dus. Daarmee bedoelen we letterlijk een bedrag in euro’s (of een andere munteenheid) dat je betaalt per klik op een online advertentie, naar een specifieke webpagina (of andere landingspagina). 

Het gaat hier dus over online adverteren. Wist je dat als je adverteert in de zoekmachine van Google, je alleen betaalt als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt? En dus niets als er niemand klikt.

Hier zien we een voorbeeld van een betaalde advertentie in Google, op onze bedrijfsnaam. We betalen dus alleen als iemand daadwerkelijk op deze advertentie klikt!

Hoe marketeers de term CPC gebruiken

Nu wordt de term CPC nogal eens op verschillende manier gebruikt door marketeers zoals wij. Namelijk op de volgende manieren:

Voorbeelden van CPCs

Nu vraag je je misschien af wat dit soort klikken in de praktijk kunnen kosten. Als voorbeeld zetten we een paar voorbeelden op een rijtje.

Kosten per klik Google Ads

Via Google Ads zijn vaak woorden omtrent hypotheken of verzekeringen relatief dure klikken.

Hierboven zien we een aantal voorbeelden van wat je mogelijk betaalt als je gaat adverteren in Google op deze zoekwoorden. Zo zie je dat wanneer je zou adverteren op het woord ‘autoverzekering direct online afsluiten’, je waarschijnlijk ergens tussen de €36,05 en €73,13 per klik zou betalen.

Nu zijn de prijzen in de Verenigde Staten vaak nog gekker, daarom nog een paar leuke voorbeelden uit dat land.

Hierboven zie je dat je soms tot wel €342,25 per klik betaalt voor een woord als ‘allstate online insurance’.

Je vraagt je misschien af waarom dit soort klikprijzen zo hoog kunnen zijn? Dat heeft alles te maken met concurrentie: hoe meer concurrenten je hebt, die bereid zijn veel te betalen per klik, hoe hoger klikprijzen zullen uitpakken!

Kosten per klik Facebook/Instagram Ads

Wanneer je adverteert via Facebook of Instagram, om een ander voorbeeld te geven, betaal je gemiddeld zo’n €0,50. Maar let op: er zijn 100 dingen (bij wijze van spreken) die je kosten per klik kunnen beïnvloeden, dus ook hier kan het zomaar lager of veel hoger uitkomen!

Waarom hoge klikprijzen niet per definitie slecht zijn

Nu denk je misschien na het zien van bovenstaande, dat je wel gek moet zijn om zelf te gaan adverteren op zoekwoorden omtrent verzekeringen of hypotheken. Want ja, wie wil er nou €70+ euro per klik gaan betalen? Dan vliegt het budget er wel heel snel doorheen. Besef dan eerst het volgende.

Blijkbaar zijn er bedrijven die dit soort bedragen betalen om te adverteren in Google. Dit soort bedrijven zijn gemaakt om geld te verdienen, dus we mogen aannemen dat het, ondanks de hoge klikprijzen, nog steeds rendabel voor hen is om dit te doen. Want ja, anders waren ze er toch al lang weer mee gestopt? Niemand wil geld weggooien.

Dit soort bedrijven maken simpelweg een slim rekensommetje om te bepalen of ze dit soort bedragen per klik willen betalen. Stel dat jij €70 per klik betaalt, en uit elke tien klikken een klant haalt. Dan zou je dus €700 per nieuwe klant betalen. Als die klant vervolgens €800 oplevert aan inkomsten, heb je toch €100 winst gemaakt. 

Als jij online wil gaan adverteren zou je ook zo’n rekensommetje moeten maken. Als je dit soort dingen namelijk goed weet kun je ook sneller op gaan schalen, en flink gaan groeien met jouw bedrijf!

Bekijk ook zeker onze blog over de kosten van Google Ads waarin we uitleggen waar je budget nu precies naar toe gaat!