Wat is bounce rate?

20 July, 2023

In ons vakgebied is de bounce rate een belangrijke statistiek om effectiviteit van je landingspagina’s te onderzoeken. In dit artikel leggen we je uit wat dit precies betekent, wanneer een bounce rate goed of slecht is, en laten we wat voorbeelden zien uit de praktijk.

Betekenis bounce

Om te begrijpen wat bounce rate betekent moet je eerst weten wat een bounce is. Google omschrijft de bounce als volgt: “Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van uw site wordt geladen”. Met andere woorden: iemand bezoekt je website, klikt niet verder naar een andere pagina en verlaat de website weer.

Betekenis bounce rate

Nu je weet wat een bounce betekent is het eenvoudig om ook de bounce rate te begrijpen. De bounce rate wordt berekend door het aantal sessies met bounces te delen door het totale aantal sessies.

Voorbeeld: Vorige maand hebben er 294 sessies plaatsgevonden op onze website. 110 van die sessies waren een bounce, dus de bounce rate was (110/294)*100% = 37,4%

Goede- of slechte bounce rates

We zien vaak dat gemiddelde bounce rates zo tussen de 40% en 60% liggen. Vaak wordt de bounce rate als iets slechts gezien: hoe hoger deze is, hoe slechter je landingspagina presteert. Iemand gaat immers meteen weer weg, en kijkt niet verder op de website. Maar trap niet in die denkfout.

Een hoge bounce rate is niet per definitie een slecht iets. Als iemand meteen vindt wat hij of zij zoekt kan het logisch zijn dat iemand daarna de website meteen weer sluit. Laten we een paar voorbeelden geven.

Kapper voorbeeld: Ik moet vanmiddag naar de kapper, en wil voor de zekerheid even checken wat hun adres ook alweer was. Ik Google op hun bedrijfsnaam en kom op hun contactpagina, waar het adres direct te vinden is. Die kopieer ik, waarna ik de website meteen weer afsluit. Dit levert de kapper een bounce op, maar is dat een slecht iets geweest? Zeker niet! Ik vond als gebruiker meteen wat ik zocht.

Een ander voorbeeld over het leasen van een auto:

Auto leasen voorbeeld: Ik wil een auto gaan leasen bij een betrouwbaar en goed bedrijf. Milieubewust als ik ben wil ik graag een elektrische, welk merk ben ik nog niet over uit. Dus ik begin te Googlen op ‘elektrische auto leasen’, en kom vervolgens op een landingspagina van Opel uit, waar zij hun elektrische auto aanbevelen. Het design van hun auto spreekt me niet erg aan, dus ik sluit de pagina meteen weer af. Dit levert Opel een bounce op. In dit geval heeft mijn bezoek Opel niets opgeleverd, dus is mijn bounce een slecht iets geweest.

Of een bounce dus een goed of slecht iets is, hangt af van de situatie of landingspagina. Paar andere voorbeelden:

Tip: wil jij begrijpen of de huidige bounce rate van je website goed- of slecht is? Probeer dan in Google Analytics te kijken naar verschillende kanalen waar het verkeer vandaan komt, om resultaat zo in perspectief te plaatsen. Vaak zie je dat verschillende kanalen enigszins een zelfde gemiddelde hebben in bounce rates, als je ziet dat er kanalen zijn die juist veel hogere bounce rates laten zien is er mogelijk werk aan de winkel!

Redenen voor een bounce

De truc is dat je nadenkt over je pagina’s, en in de huid van de bezoeker probeert te kruipen. Wat is een reden dat iemand meteen weer vertrekt? Wat kan helpen is in Google Analytics te kijken via welke kanalen mensen op je website komen. Laten we een paar voorbeelden geven.

De voornaamste oorzaak voor een bounce is simpelweg dat er ofwel een mismatch is tussen de zoekintentie van de gebruiker of de landingspagina, ofwel dat iemand direct vindt wat hij zoekt. Je zult zelf moeten nadenken of dit dan een goed of slecht iets is!