Wat is conversie?

20 July, 2023

Als je net als ons geïnteresseerd bent in de wondere wereld van de online marketing ontkom je niet aan deze term. Belangrijk om precies te begrijpen wat dit betekent en op welke manieren deze term gebruikt wordt!

Betekenis conversie

Gelukkig is de betekenis vrij simpel: een conversie is een meetbare en uitgevoerde actie op een website, die waarde heeft voor het bedrijf achter die website. Meestal zijn dit verkopen, ingevulde contactformulieren of klikken op een telefoonnummer of e-mailadres.

Wat heel belangrijk is om te weten over conversies zijn de volgende dingen:

Hierboven zie je een screenshot uit ons Google Ads account, met resultaten van onze advertentie die vertoond wordt wanneer iemand zoekt op onze merknaam ‘Searchlab’. Uit 636 klikken naar onze website zijn 221,90 conversies binnengehaald.

Voorbeelden van veelgebruikte conversies

Zoals gezegd kan een conversie alles zijn wat jij zelf belangrijk vindt. Meestal worden de volgende dingen gezien (en ingesteld) als conversie:

Verschil tussen harde en softe conversies

Om het nog iets ingewikkelder te maken is er ook nog een verschil tussen harde en softe conversies. 

Ten slotte vragen mensen ons wel eens hoe je conversie berekent. Lees daarvoor verder wat een conversiepercentage is!