Zet je Google Ads-campagne op in 7 stappen – inclusief praktische voorbeelden

2 May, 2023
Uncategorized

Als je een online bedrijf runt of van plan bent om er een te starten, wil je waarschijnlijk weten hoe je online advertenties kunt maken en beheren. Om je hierbij te helpen, introduceren we graag Google Ads aan je. Dit is een effectief platform om uw advertenties aan de juiste mensen te tonen dat ook wij dagelijks gebruiken als we aan de slag gaan met onze Google Ads dienst. Aan de hand van onze handleiding leer je hoe je jouw eerste Google Ads-campagne maakt!

In deze blog:

  1. Aanmelden voor Google Ads
  2. Doelstelling en budget instellen
  3. Zoekwoorden onderzoeken
  4. Advertentiegroepen maken
  5. Advertenties maken
  6. Landingspagina’s maken
  7. Campagne lanceren

1. Aanmelden voor Google Ads

Als je nog geen Google Ads-account hebt, meld je dan aan via de website van Google Ads. Als je wel een Google Ads-account hebt, kun je deze gebruiken om in te loggen.

2. Doelstelling en budget instellen 

Als je een Google Ads-campagne opzet, is het belangrijk om je doelstellingen te stellen. Wil je meer websitebezoekers genereren? Wil je meer conversies realiseren? Of wil je meer naamsbekendheid genereren? Deze doelstellingen bepalen de richting van je campagne en helpen je om de gewenste resultaten te behalen. Wees dus zo specifiek mogelijk zodat je gericht aan de slag kunt met je campagne! 

Nadat je je doelstellingen hebt bepaald, is het tijd om het juiste campagnetype te kiezen. Google Ads biedt verschillende campagnetypes, zoals zoekcampagnes, display-campagnes, shopping-campagnes en video-campagnes. Afhankelijk van je doelstelling kun je het meest geschikte campagnetype kiezen.

Naast het kiezen van de juiste campagnetype, is het ook belangrijk om de juiste biedstrategie te bepalen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een handmatige biedstrategie, waarbij je zelf de biedingen instelt, of voor een slimme biedstrategie, waarbij het bieden automatisch door Google wordt aangepast aan de prestaties van je campagne. Wil je graag weten welke biedstrategieën Google Ads allemaal heeft en wat de voor- en nadelen hiervan zijn? Lees dan zeker onze ultieme gids voor de 7 biedstrategieën van Google Ads

We leggen het even uit aan de hand van een voorbeeld. Voor deze blog nemen we een plantenwinkel: 

Stel je bent de eigenaar van een plantenwinkel die meer websitebezoekers wil genereren. Je doelstelling is dus het verhogen van ons websiteverkeer. Dit duid je aan nadat je op het plusje drukt voor het aanmaken van een nieuwe campagne. 

Hierna gaat Google je vragen welk campagnetype je wilt gebruiken. Als eigenaar van de plantenwinkel wil je graag dat mensen die zoeken in Google naar planten of tuinartikelen op je website terecht komen. In dit geval kies je dus voor een zoekcampagne.

Nu komen we bij het kiezen van onze biedstrategie. Aangezien dit je eerste campagne is ga je best voor een automatische bieding genaamd klikken maximaliseren. Je laat zo aan Google weten dat je zo veel mogelijk klikken wilt verkrijgen op je website, websitebezoekers dus. Let op: deze biedstrategie is een goed start maar eens je conversies binnenkrijgt, raden we je aan om een andere biedstrategie te kiezen zoals conversies maximaliseren. Hierdoor zal Google nog beter optimaliseren waardoor je campagnes nog beter zullen presteren.

3. Zoekwoorden onderzoeken

Als je bovenstaande stappen voltooid hebt, kun je beginnen met het opzetten van je advertenties. Maar hier heb je natuurlijk zoekwoorden voor nodig. Zoekwoorden zijn de woorden of zinnen waarop je wilt dat jouw advertenties worden weergegeven. Het is belangrijk om enkel relevante zoekwoorden toe te voegen, woorden die te maken hebben met je product of dienst. Door de juiste zoekwoorden op te geven zal je de juiste mensen bereiken en zal je enkel betalen voor klikken van gebruikers die op zoek zijn naar jouw product of dienst. We raden je aan een zoekwoordonderzoek uit te voeren.

Weet je niet wat dit is? Lees dan onze blog Google’s Zoekwoordplanner: de complete gids voor zoekwoordonderzoek en kom alles te weten over het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek! 

Laten we even terug gaan naar onze plantenwinkel. Je hebt eerder je doelstelling en biedstrategie ingesteld dus is het tijd voor het toevoegen van zoekwoorden. Dit doe je door in het menu aan de linkerkant op zoekwoorden te klikken. Als je dit doet zal je opnieuw een blauwe knop met een plusje zien. Druk hierop en je kan beginnen met het toevoegen van je zoekwoorden. 

Na het zoekwoordonderzoek heb je besloten om zoekwoorden zoals appelboom, druivelaar, laurier, dwergpalm, struisgras, citroengras, klimop en nog vele anderen toe te voegen, zowel exact als phrase. 

Let op: zoekwoorden hebben verschillende match types. Zo heb je exacte, phrase of brede zoekwoorden. De schrijfwijze bij het toevoegen van de zoekwoorden is hierdoor belangrijk. Lees onze blog over het targeten van  zoekwoorden en leer de match types en hun voor- en nadelen kennen. 

4. Advertentiegroepen maken 

Na je zoekwoordonderzoek heb je een hoop zoekwoorden verzameld die je wilt gebruiken voor je campagnes. Nu is het tijd om deze op te delen in categorieën die ook wel advertentiegroepen worden genoemd. Dit doe je door gelijkwaardige zoekwoorden samen in een groep te zetten. 

Even terug naar onze plantenwinkel. Je hebt een zoekwoordonderzoek uitgevoerd en maakte een lijstje met onder andere zoekwoorden zoals appelboom, druivelaar, laurier, dwergpalm, struisgras, citroengras, klimop en nog vele anderen. Je merkt dat je de woorden kan indelen onder de categorieën ‘bomen’, ‘exoten’, ‘grassen’, ‘bodembedekkers’ en ‘klimplanten’. Dit worden dan meteen ook je 5 advertentiegroepen. Deze 5 advertentiegroepen vallen automatisch onder een campagne. Deze kan je in dit geval “Tuinplanten” noemen. En daar is meteen de opzet van je eerste campagne! 

5. Advertenties maken

Nu kan je beginnen met het schrijven van je advertenties. Deze bestaan uit maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen. Zorg ervoor dat je advertenties relevant zijn voor je zoekwoorden en aantrekkelijk zijn voor potentiële klanten. Gebruik daarom sterke call-to-actions (CTAs), USP’s en zoekwoorden uit je lijst om mensen aan te moedigen op jouw advertenties te klikken. Je kunt verschillende advertenties per campagne schrijven waardoor je specifiek over bomen, exoten, grassen, bodembedekkers of klimplanten kunt schrijven. 

Voor de advertentiegroep ‘bomen’ kunnen we koppen schrijven zoals; Binnen- en buitenbomen, Vanaf €19, Gratis verzending vanaf €50, Bestel nu en nog veel meer. Een beschrijving kan zijn: Plantenwinkel die bomen verkoopt biedt een ruim assortiment binnen- en buitenbomen. Maak jouw tuin groen met onze prachtige bomen vanaf €19,99. Je kan deze teksten uploaden via het blauwe knopje op de advertentiepagina in Google Ads. 

6. Landingspagina’s maken

Wanneer mensen op je advertentie klikken, komen ze op jouw landingspagina terecht. De link naar deze pagina zal je ook bij het opstellen van je advertentie moeten opgeven. Zorg ervoor dat deze landingspagina relevant is voor je advertentie en dat potentiële klanten aangemoedigd worden om een actie te ondernemen, zoals een aankoop doen. Wil je graag tips voor het maken van een succesvolle landingspagina? Check dan zeker onze blog met 4 praktische voorbeelden voor een succesvolle landingspagina

7. Campagne lanceren

Nu is het tijd om je campagne de wereld in te sturen. Controleer of alles correct is ingesteld en zet vervolgens je campagne live!

Met deze stappen kun je je eerste Google Ads-campagne maken en beheren. Onthoud dat het beheren van een effectieve campagne tijd en moeite kost, maar het kan leiden tot aanzienlijke groei voor je bedrijf. Natuurlijk is dit niet alle informatie die je nodig hebt om top campagnes op te zetten en te onderhouden. Check dus zeker onze blog pagina voor meer gedetailleerde content zoals het koppelen van advertentie-extensies die je hierbij kan helpen!