Wat is een USP?

20 July, 2023

Binnen ons mooie vakgebied van online marketing praten we vaak over USPs. Het is namelijk belangrijk dat jij als bedrijf goed begrijpt en kunt uitleggen wat jouw USPs zijn om jouw producten of diensten te verkopen. In dit artikel lees je wat USPs zijn, welke het meest voor komen en hoe jij het best jouw USPs kunt bepalen!

Betekenis USP

Een USP staat voor unique selling point. In het Nederlands zouden we dit vrij vertalen naar hetgeen jou anders maakt dan jouw concurrenten: waarom is jouw product of dienst anders of beter dan de ander? Dit zou reden moeten geven om voor jou te kiezen, in plaats van voor de concurrent.

Meest voorkomende USPs

Als je websites bekijkt, kom je veelal dezelfde soorten USPs tegen. Voor webshops zijn dit bijvoorbeeld:

Hier zie je de USPs die Bol.com op hun webshop laten zien

Voor niet webshops kom je vaak de volgende tegen:

Goede- en slechte USPs: wees concreet!

Nu zijn de USPs die hierboven genoemd zijn niet allemaal even sterk. Wat je vooral moet onthouden is dat je zo concreet mogelijk moet zijn. Iets als ‘jarenlange ervaring’ zegt dat je in ieder geval een aantal jaar actief bent, maar hoeveel ervaring heb je nu echt? Beter zou zijn als je iets zou zeggen als ‘Sinds 1980’. Dan begrijpen bezoekers zeker dat je een rot in het vak bent en je waarschijnlijk kennis hebt van hetgeen je doet.

Hetzelfde geldt voor de ‘flexibele samenwerking’. Wat betekent dat precies? Dat je 24/7 bereikbaar bent per telefoon? Dat mensen dagelijks de samenwerking kunnen stopzetten? Of dat je snel reageert op mailtjes? Hier is dus te veel ruimte voor discussie. Beter zou zijn als je iets zegt als: 

Hier zie je USPs die KPN aangeeft wanneer je hun internet afsluit

Hoe je het best jouw USPs kunt bepalen: wees niet uniek maar overtuigend!

Om een misverstand meteen uit de wereld te helpen: een USPs hoeft niet per sé uniek te zijn, die niemand anders heeft. Dat kan namelijk niet: elke USP die jij kunt verzinnen zal al eens gebruikt zijn. Ga je dus niet stukbijten op dat unieke, dat gaat niet lukken. Het gaat er vooral om dat je overtuigend bent voor je potentiële klanten, en dat je je beweringen waar kunt maken.

Binnen Searchlab vertellen wij potentiële klanten altijd over onze manier van communiceren, als zijnde een van onze USPs: wij koppelen elke meeting per mail terug, we zijn consequent in onze rapportages en proberen altijd helder aan te geven wanneer klanten weer een berichtje van ons kunnen verwachten. Zodat klanten ten allen tijde weten wanneer ze wat van ons kunnen verwachten. Voor ons is dit belangrijk om waar te maken: als we dat niet doen verliezen we snel onze geloofwaardigheid, en zal er minder snel een lange termijn samenwerking opgebouwd worden.

Ten slotte moet je vooral achterhalen wat je (potentiële) klanten belangrijk vinden. Is dat in ons geval de manier van communiceren? Of gaat het hun eerder om lage prijzen? De hoogste kwaliteit dienstverlening? Of willen klanten dat je innovatief bent? Probeer daar dan de juiste USPs omheen te bouwen, en die ook waar te maken!

Voorbeelden:

Vinden potentiële klanten het belangrijk dat je de hoogste kwaliteit dienstverlening biedt? Dan kunnen je USPs bijvoorbeeld zijn:

Gaat het klanten om de laagste prijs? Dan kun je denken aan dingen als:

Kun je geen goede en concrete USPs verzinnen? Stuur ons dan gerust eens een berichtje om daarover mee te denken!