10% meer omzet door koppeling externe weerdata via Google Ads

18 July, 2023
Google Ads

“Is uw vlucht vertraagd? Dien uw claim en ontvang een vergoeding tot €600!”. Dit is een van de veel gebruikte teksten wanneer u online op zoek bent naar een vergoeding vertraagde vluchten. De markt is overvol met extreem veel concurrentie. Searchlab werkte al een tijdje samen met Aviclaim om hun online succes uit te bouwen, maar al snel merkten we dat er meer nodig was dan alleen een goede Google Ads campagne.

Claimbaarheid en conversieratio verhogen

Een factor die erg bepalend was voor de hoeveelheid ingediende claims was het weer. Bij een storm of flinke mist hebben vliegtuigen in de regel veel vertraging, weersomstandigheden die er ook voor zorgden dat Aviclaim veel claims binnen kreeg. Echter vallen dit soort weersomstandigheden vaak onder de buitengewone omstandigheden, waardoor reizigers geen recht hebben op een claim. Niet-inbare claims dus.

Om dit soort niet-inbare claims in het vervolg te ontlopen bedacht Searchlab een manier om externe weerdata te koppelen aan de advertenties in Google. Dit werkt simpel gezegd als volgt; verkoopt u badpakken, dan kunt u uw advertenties in Google laten zien, mits het 30 graden of hoger is. Omdat er dan waarschijnlijk meer badpakken verkocht worden dan wanneer het buiten 5 graden is. Hetzelfde geldt wanneer het hard waait. Bij een windkracht hoger dan x kunnen advertenties in Google automatisch uitgeschakeld worden, waardoor er ook minder niet-inbare claims meer binnen zouden moeten komen. En we dus kosten zouden gaan besparen. Dit werd in gang gezet voor Aviclaim.

Onderscheiden door inzet van lokale campagnes en creatieve advertentieteksten

Om nog relevanter te adverteren werd er daarnaast regiotargeting toegepast. Aparte advertenties werden ingezet die alleen zichtbaar waren voor mensen die zich op Schiphol of Eindhoven Airport bevonden, wanneer zij zochten met relevante zoektermen in Google. Precies op het moment dat ze zaten te wachten op hun vertraagde vlucht. Strike while the iron is hot.

Ten slotte probeerden we ons zoveel mogelijk te verplaatsen in de wachtende mensen. Mensen die alle tax free shops inmiddels al meerdere keren van binnen gezien hebben en alle medewerkers van Starbucks gesproken hebben. En nu ongeduldig in hun stoel zitten te Googlen.

Doel hiervan was om ons te onderscheiden van de concurrent zodat mensen sneller op de advertentie zouden klikken, en de advertentie wat lager in Google geplaatst kon worden om zo minder per klik te betalen.

Resultaat

De aanpassingen bleken een goede zet te zijn. Irrelevante kosten werden bespaard, waardoor de advertenties effectiever werden en de inbare claims met maar liefst 15% toenamen, en de omzet met 10%. Dit gaf ons de mogelijkheid actief mee te blijven doen in de markt en de business uit te breiden.