Google’s Zoekwoordplanner: De complete gids voor zoekwoordonderzoek

1 May, 2023
Uncategorized

Ben je op zoek naar een effectieve manier om jouw online aanwezigheid te vergroten? Dan is de Zoekwoordplanner van Google de oplossing voor jou! Wij gebruiken hem dagelijks voor onze Google Ads SEA dienst en het is een echte aanrader. In deze blog leggen we je uit waarom de Zoekwoordplanner handig kan zijn voor zowel je SEA als SEO. 

In deze blog:

  1. Wat is de Google Zoekwoordplanner?
  2. Voordelen van de Zoekwoordplanner
  3. Hoe gebruik ik de Zoekwoordplanner?
  4. Zoekwoordplanner voor SEO
  5. Zoekwoordplanner voor SEA
  6. Zoekvolume vs. kwaliteitsscore
  7. FAQs

Wat is de Google Zoekwoordplanner?

De Zoekwoordplanner is een van de vele gratis tools die Google aanbiedt om je te helpen bij je SEA en SEO. Maar wat kun je nu precies doen met deze tool? 

De Zoekwoordplanner zorgt ervoor dat je eenvoudig en snel onderzoek kunt doen naar zoekwoorden voor je campagnes of SEO. De tool helpt je nieuwe relevante zoekwoorden te ontdekken, geeft je inzicht in het maandelijks zoekvolume van deze zoekwoorden, toont je hoe hoog de concurrentie is en hoeveel er op dat moment wordt geboden om te adverteren op dat woord. Door onderzoek te doen met behulp van de Zoekwoordplanner zal het makkelijker zijn om je doelgroep te begrijpen en vervolgens gericht content te maken die aansluit bij hun behoeften.

Voordelen van de Zoekwoordplanner

Het gebruik van de Zoekwoordplanner heeft verschillende voordelen. We sommen ze even voor je op!

1. Nieuwe ideeën

Zoals we je al eerder vertelden, geeft de Zoekwoordplanner je een heleboel zoektermen die relevant kunnen zijn voor je product of dienst. Perfect om je zoekwoordenlijst aan te vullen voor optimale targeting! 

2. Zoekvolumes

Ook vertelden we al dat je naast het zoekwoord het zoekvolume ziet staan. Dit volume vertelt je hoe vaak er per maand op het woord gezocht wordt. Het volume kan van 0 tot wel 20.000 of hoger gaan. Hoe hoger het getal, hoe populairder het woord en hoe groter de kans dat je vertoond gaat worden op dat woord. Natuurlijk zijn zaken als je kwaliteitsscore en CPC ook belangrijk bij het vertonen van je advertenties. Lees zeker onze blog over de formule achter het berekenen van Google Ads kosten voor een uitgebreide uitleg! 

3. Verkeersprognoses ontvangen 

De Zoekwoordplanner geeft je ook prognoses om je een idee te geven van hoe een zoekwoord zou kunnen presteren wanneer je erop wilt adverteren met Google Ads. Zo geeft de tool je bijvoorbeeld schattingen van het aantal klikken of conversies dat je kan verwachten. 

4. Ontdek de concurrentie

Naast de kolom met zoekwoorden en zoekvolumes, is er ook een kolom genaamd ‘concurrentie’. Deze geeft aan hoe hoog de concurrentie op dat specifieke zoekwoord is. Hoe lager, hoe beter natuurlijk. Stel dat je gaat adverteren of doet SEO en je kiest een woord met lage concurrentie, is de kans groot dat je hoger aan de pagina komt te staan. 

Hoe gebruik ik de Zoekwoordplanner

We leggen je aan de hand van een voorbeeld uit hoe je de Zoekwoordplanner gebruikt:

Stel je verkoopt kookmateriaal en bent van plan om te gaan adverteren op Google. 

Stap 1

Start dan met het maken van een zoekwoordenlijst. Schrijf alle woorden op die te maken hebben met je bedrijf zoals kookpotten, mixer, broodrooster en nog veel meer. 

Stap 2

Plaats deze woorden vervolgens in de Zoekwoordplanner en laat de planner vervolgens het werk doen. (Je vindt de planner onder ‘Tools en instellingen’ van je Google Ads account). 

Je gaat een lange lijst zoekwoorden zien die te maken hebben met jouw opgegeven woorden. In dit geval ga je woorden als ‘mixer kopen’ maar ook ‘blender’ tegenkomen. Deze lijst is gebaseerd op het zoekgedrag van gebruikers die op deze of gelijkaardige termen zoeken. In de kolommen ernaast zal je het zoekvolume, de concurrentie en de biedingen zien staan. 

Stap 3

Kies de zoekwoorden met een hoog zoekvolume, lage concurrentie en een redelijke bieding en voeg ze toe aan je zoekwoordenlijst.

Als je niet meteen weet waar beginnen met je zoekwoordenlijst, kan de Zoekwoordplanner ook suggesties geven op basis van een websitelink. Het enige dat je moet doen, is het toevoegen van je landingspagina! Hieronder zie je een voorbeeld. 

Zoekwoordplanner voor SEO

We hebben het al een paar keer herhaald, zoekwoordonderzoek doen met behulp van de Zoekwoordplanner is een grote meerwaarde voor je positie in de zoekresultaten van Google. Maar waarom hebben zoekwoorden nu zo’n grote invloed op deze positie? Wel, dat is heel simpel. De zoekwoorden die je in de content van je website gebruikt vormen namelijk de basis van jouw zoekmachine optimalisatie. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, kun je ervoor zorgen dat jouw website hoger rankt in zoekmachines zoals Google. En de Zoekwoordplanner helpt je hier dus bij door inzicht te geven in welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw website. 

Zoekwoordplanner voor SEA

De Zoekwoordplanner is, naast SEO ook voor SEA een zeer handige tool. Door opnieuw het zoekvolume, de concurrentie en de biedingen te analyseren, kan je een geschikte zoekwoordenlijst maken voor je advertenties. Als je zoekwoorden toevoegt aan je campagnes en advertentiegroepen met een hoog zoekvolume is de kans groot dat je vaak vertoond zal worden. Maar ook de concurrentie is belangrijk bij het aantal vertoningen. Hoe hoger de concurrentie, hoe beter je kwaliteitsscore en CPC zal moeten zijn om een goede positie te krijgen. Lees zeker onze blog over de formule achter het berekenen van Google Ads kosten voor een uitgebreide uitleg! Als laatste kijk je best ook naar de biedingen. Deze tonen je de CPC voor de zoekwoorden op dat moment. Als je dus een zoekwoord met een hoog zoekvolume en hoge concurrentie ziet, is de kans groot dat de biedingen hiervoor hoog zijn.

Zoekvolume vs. Kwaliteitsscore

We hebben het woordje kwaliteitsscore al een paar keer laten vallen. En dat is niet voor niets! De door jouw gekozen zoekwoorden hebben namelijk ook een invloed op je kwaliteitsscore, die vervolgens weer belangrijk is voor je positionering in Google. Zoekwoorden met een laag zoekvolume zijn vaak irrelevante termen aangezien hier bijna niemand op zoekt. Het is dus nutteloos om deze aan je lijst toe te voegen. Toch gebeurt het vaak dat men deze woorden toch toevoegt want “er moest maar eens iemand op zoeken”. Verkeerd gedacht. Zoekwoorden met een laag zoekvolume hebben namelijk een negatief effect op je campagnes. Deze zoekwoorden zorgen ervoor dat je campagne minder actief lijkt en daarom zal Google je een lagere kwaliteitsscore geven. Zelfs als ze gepauzeerd staan! Je kan de zoekwoorden dus beter verwijderen zodat je campagne actiever wordt en je dus een betere score krijgt op de kwaliteit van je advertenties.

Nu je weet hoe de Zoekwoordplanner gebruikt wordt en waar je op moet letten, is het tijd om aan de slag te gaan! Vergeet niet om altijd kritisch te zijn en regelmatig analyses uit te voeren zodat je je strategie waar nodig kunt aanpassen. 

FAQ’s

Wat is de Zoekwoordplanner?

Zoekwoordplanner is een gratis tool van Google waarmee je zoekwoorden kunt onderzoeken en analyseren voor SEO-doeleinden.

Hoe werkt de Zoekwoordplanner?

Keywordplanner werkt op basis van de zoekopdrachten die mensen invoeren in de zoekmachine van Google. Het geeft je informatie over hoe vaak er op bepaalde zoekwoorden wordt gezocht en hoe hoog de concurrentie is.

Hoe gebruik je de Zoekwoordplanner voor SEO?

Door zoekwoorden te onderzoeken en te analyseren, en deze vervolgens te verwerken in de content van je website, kun je de vindbaarheid van je website in zoekmachines verbeteren. 

Is de Zoekwoordplanner gratis te gebruiken?

Ja, de Zoekwoordplanner is een gratis tool van Google.

Waarom is het belangrijk om je zoekwoorden en concurrentie te blijven monitoren?

Door regelmatig je zoekwoorden en concurrentie te monitoren, kun je je SEO-strategie waar nodig aanpassen en verbeteren.