De formule achter het berekenen van Google Ads kosten: Zo doe je het! 

15 March, 2023
Uncategorized

Als bedrijf is online marketing van groot belang. Zo kan het zorgen voor vergroting van je naamsbekendheid en het genereren van leads en verkopen. Google Ads is een van de meest effectieve en populairste manieren om online te adverteren. Maar hoeveel kost Google Ads nu echt? En wat kan je er mee verdienen? 

In deze blog: 

Veilingen

Wanneer wij met onze Google Ads dienst aan de slag gaan, leggen we de focus op het winnen van de veilingen. Huh, veilingen? We leggen het even voor je uit. 

Elke keer als een gebruiker een zoekopdracht uitvoert in Google, wordt er een veiling gestart tussen verschillende adverteerders. Deze veilig is geautomatiseerd en is gebaseerd op een bepaalde formule bestaande uit je maximale bod (CPC) en je kwaliteitsscore die samen je advertentie rangschikking bepalen.

CPC

Het maximale bod dat Google gebruikt tijdens de veiling is het bedrag dat jij maximum aan een klik wilt uitgeven, ook wel CPC genoemd. Dit stel je in bij het opzetten van je campagne. Stel je zet het bedrag op €2. Dit betekent dat jij maximum 2 euro wilt besteden om getoond te worden bij een zoekactie van een Google gebruiker.

Kwaliteitsscore

Je kwaliteitsscore is gebaseerd op verschillende onderdelen zoals verwachte klikfrequentie (CTR), advertentierelevantie en bestemmingspagina. Hoe beter jouw advertentie aan al deze onderdelen doet, hoe hoger je score zal zijn. Je score wordt weergegeven op een schaal van 1 tot 10. Hoe hoger je score, hoe beter! 

Advertentierangschikking

Nu je weet wat het maximale bod en de kwaliteitsscore inhouden, kunnen we de berekening maken die tijdens de veiling plaatsvindt. Om te winnen is het belangrijk een goed evenwicht in beide onderdelen te hebben. Dit betekent dat de grootste bieder niet altijd wint! Laten we kijken naar een voorbeeld: 

Zoals je kan zien heeft adverteerder 1 besloten om haar maximale kost per klik (CPC) op €2 te zetten. Van Google heeft ze een kwaliteitsscore gekregen van 10. Vervolgens vindt volgende berekening plaats: CPC x kwaliteitsscore =  advertentie rangschikking. In dit geval dus: 2 x 10 = 20. 

Adverteerder 2 heeft zijn maximale kost per klik (CPC) op €4 gezet en heeft van Google een kwaliteitsscore van 10 gekregen. Dit betekent dat zijn advertentie rangschikking gelijk is aan 16 (4 x 4 = 16). 

Adverteerder 1 heeft een hogere rangschikking wat betekent dat haar advertentie bovenaan de pagina getoond zal worden en die van adverteerder 2 net eronder.

Uiteindelijke kosten

Stel dat jouw advertentie de hoogste rangschikkings score gekregen heeft en bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Wat kost die Google advertentie nu echt? 

Elke keer dat iemand op je advertentie klikt, betaal je een prijs (CPC). Deze prijs is heeft voor een deel te maken met je maximale bod, waar we het eerder over hadden, maar ook met je concurrentie die deelnam aan de veiling. Je uiteindelijke CPC is namelijk gebaseerd op de maximale CPC van de adverteerder onder jouw in de advertentie rangschikking en jouw kwaliteitsscore. Je betaalt dus niet altijd het maximale bod dat je ingesteld hebt! Laten we een voorbeeld bekijken: 

Je weet dat adverteerder 1 de veiling heeft gewonnen en dat adverteerder 2 op de eerstvolgende plaats komt te staan met een cijfer van 16. De uiteindelijke CPC voor adverteerder 1 is deze 16 gedeeld door haar kwaliteitsscore van 10 wat neerkomt op €1,6. Automatisch wordt er nog 1 cent toegevoegd aan het bedrag wat dus neerkomt op een totale CPC van €1,61. Voor adverteerder 2 wordt ook dezelfde berekening gemaakt maar dan gebaseerd op de ranking van de persoon onder hem. In dit geval dus 12 / 4 + 0,01 wat gelijk is aan een uiteindelijke CPC van €3,01.

Het is dus van groot belang om een goede kwaliteitsscore te hebben om zo weinig mogelijk Google Ads kosten te maken!

Zoekwoorden met een CPC van minimum €100, hoe kan dat?

Je hebt het misschien als eens gehoord of je bent het al eens tegengekomen, een zoekwoord met een CPC van over de €100. Wie zou er nu in hemelsnaam €100 bieden voor gevonden te worden op een zoekwoord? Het gebeurt wel degelijk! Nu niet zo zeker in Nederland maar laten we kijken naar een voorbeeld van Amerika: 

Zoekwoorden als mortgage, insurance en healthcare zijn woorden waar veel bedrijven op willen adverteren, ze zijn dus heel gewild. Omdat er zoveel concurrentie op deze zoekwoorden zit, gaat het bedrag automatisch naar boven. De adverteerders willen namelijk de hoogste rangschikking score. Maar stel je hebt een kwaliteitsscore van 10 en de persoon onder jouw ook, dan moet je budget wel verhoogd worden om de veilig te kunnen winnen. Gelukkig blijft dit bedrag nog steeds rendabel voor deze bedrijven. Doordat hun klanten voldoende geld opleveren, is het de investering waard om deze bedragen uit te geven.

Budgettering

Het bedrag dat jij als adverteerder tijdens de veiling op tafel legt, kan je volledig zelf kiezen. Jij hebt namelijk volledige controle over je Google advertentiekosten! Dit kan door een dagbudget in Google Ads in te stellen. 

Dit is het bedrag dat je per dag bereid bent om uit te geven aan je advertenties. Dit bedrag wordt aan de start van je campagne ingesteld en kan op eender welk moment worden aangepast. Het bedrag is gebaseerd op een gemiddeld aantal dagen in een maand (30,4). Dit betekent dus dat Google Ads je kosten per maand aanrekent. Stel dat je maandbudget €500 is, dan is je dagbudget €16,45. Het systeem van Google kan het budget gedurende de dag verhogen of verlagen. Het kan zijn dat je budget op een dag overschreden is maar geen paniek, dit zal nooit het geval zijn tegen het einde van de maand. Stel dat je budget bereikt is voor het einde van de maand, dan zal Google gedurende een bepaalde periode je advertenties stopzetten. 

Het is belangrijk om tijdens de eerste dagen/weken van je nieuwe lopende campagnes regelmatig je resultaten te checken. Als je merkt dat bepaalde campagnes het beter doen dan andere, kan je je budget aanpassen en meer investeren in de populaire campagnes. Hierdoor zullen ze nog beter lopen aangezien je bod tijdens de veiling hoger ligt en je dus meer kans maakt om getoond te worden. 

Opbrengsten

We hebben het alleen maar over budgetten en geld uitgeven, maar wat verdien je nu aan Google Ads? Je zal nooit een bedrag op je rekening gestort krijgen van Google omdat je campagnes laat lopen. Je moet de opbrengsten bekijken in de vorm van nieuwe klanten die je genereert via Google Ads. Doordat je adverteert, creëer je naamsbekendheid. Hierdoor leren meer en meer mensen jou kennen en zal je klantenbase sterk groeien. Je moet je budget zo instellen dat deze nieuwe klanten je winst zijn. Laten we het verduidelijken met een voorbeeld. 

Stel je beslist om een maximale CPC van €10 in te stellen voor een nieuwe campagne. Na een tijdje blijkt dat je conversieratio gelijk is aan 1%. Dit betekent dat 1 op de 100 bezoekers effectief een klant wordt, er is 1 conversie binnen gekomen. Doordat je 100 bezoekers hebt gehad, zijn er dus 100 klikken gerealiseerd. Dit betekent dat je €1000 aan kosten hebt gemaakt om 1 nieuwe klant te verkrijgen. Als je weet dat een klant voor jou gemiddeld zo een €3.000 opbrengt, heb je dus €2.000 verdient aan je advertenties. 

Voor je gaat adverteren is het dus belangrijk dat je bekijkt hoeveel een klant opbrengt en hoeveel budget je in verhouding kan vrijmaken om te gaan adverteren. Ben je een groter bedrijf en is een klant voor jou €15.000 waard, dan kan je dus een groter budget vrijmaken om te adverteren. Je CPC is dan hoger maar dat kan omdat je hier de ruimte voor hebt, wat dus het geval is bij de voorbeelden uit Amerika. 

Factuur

Eens je campagnes lopen, krijg je maandelijks een factuur opgestuurd met wat je die maand aan kosten in Google Ads hebt gemaakt. Dit zijn de werkelijke kosten (uiteindelijke CPCs) die je hebt gemaakt, dit kan dus een lager bedrag zijn dan je ingestelde budget. Er kan ook een afschrijving gebeuren, hierbij schrijft Google €500 af wanneer er aan dit bedrag kosten zijn gemaakt. 

Kosten bij ongeldige klikken

Er bestaat ook iets zoals ongeldige klikken. Dit zijn klikken die als fraude worden gezien door Google. Deze klikken kunnen gemaakt worden door bedrijven die geld verdienen aan het klikken op advertenties van anderen zonder enig doel, door een software update of andere ongebruikelijke activiteiten. Google filtert deze gevallen eruit en houdt hier rekening mee tijdens de afrekening van de klikkosten aan het eind van de maand. 

Hoewel Google over het algemeen een goed systeem heeft om deze te detecteren, zijn er nog veel ongeldige klikken die wel in verrekend worden in de totaal kosten. Dit omdat Google ze niet herkend heeft als frauduleus. Maar goed nieuws, je kan hier via de externe tool ClickCease gemakkelijk zelf achter komen! Deze tool werkt gedetailleerder dan Google en herkent bijna alle verdachte klikken gebaseerd op verschillende fraude types zoals het gebruik van een VPN. Vervolgens blokkeert ClickCease het IP adres van de gebruiker zodat je advertentie nooit meer getoond zal worden. Geen extra en onnodige kosten meer! 

Een bureau inschakelen? Kom erachter wat dat kost!

Is al deze informatie toch wat te ingewikkeld of heb je helemaal geen tijd om je hier mee bezig te houden? Dan kan het investeren in een bureau zeker en vast een meerwaarde voor je zijn! Maar hoeveel kost het inschakelen van een bureau? Dat lees je in ons artikel Wat kost een Online Marketing Bureau? Ontdek de 4 prijsmodellen!


Hopelijk heb je nu een beter beeld over wat Google Ads kost en waar je budget exact naartoe gaat. Heb je nog vragen of wil je aan de slag met Google Ads? Stuur ons gerust een berichtje!