Van plan om een online marketing bureau in te schakelen maar weet je niet zeker of het wel de moeite is? Hoeveel een online marketing bureau kost? En wat het je van werk kan besparen? Als online marketing bureau leggen we het voor je uit!
Adverteren en goede SEO is van groot belang voor je bedrijf om zoveel mogelijk naamsbekendheid te creëren maar ook leads en zelfs verkopen te genereren. Online platformen zijn hiervoor de perfecte keuze! Denk aan Google Ads, Facebook, Instagram en LinkedIn. Dagelijks adverteren op deze online platformen maar ook je website optimaliseren is van groot belang om nieuwe klanten binnen te halen. Maar vaak weten bedrijven niet hoe ze aan online marketing moeten beginnen, dus gaan ze al snel op zoek naar een marketing bureau dat deze taak van hen kan overnemen.
In deze blog:
- Wat doet een online marketing bureau?
- Wat kost een online marketing bureau?
- Goedkope vs dure online marketing bureaus
WAT DOET EEN ONLINE MARKETING BUREAU?
Online marketing bureaus nemen verschillende taken op zich om bedrijven te helpen hun online aanwezigheid te verbeteren en hun online doelen te bereiken. Dit doen ze door diensten aan te bieden die de digitale marketingstrategie van bedrijven verbetert en optimaliseert. We sommen de belangrijkste diensten even voor je op:
- Zoekmachine optimalisatie (SEO): Men gaat je website optimaliseren door bijvoorbeeld pagina’s te (her)schrijven om zo hogere zoekresultaten te bereiken in zoekmachines zoals Google.
- Zoekmachine adverteren (SEA): We gaan online advertenties opzetten, beheren en analyseren om website verkeer te genereren en conversies te stimuleren via zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google.
- Social media marketing: We zetten verschillende advertenties op in Facebook, Instagram en LinkedIn die we vervolgens blijven optimaliseren om zoveel mogelijk naamsbekendheid, leads en conversies te verkrijgen.
Door een online marketing bureau in te schakelen, kan je als bedrijf profiteren van de expertise van professionals die gespecialiseerd zijn in digital marketing. Het bureau gebruikt je budget effectief waardoor je maximale resultaten behaalt en je bedrijf kan groeien. Het enige dat jij als klant nog moet doen, is af en toe een meeting bijwonen, feedback geven over de teksten maar vooral genieten van de service!
Wat kost een online marketing bureau?
De kosten van een online marketing bureau verschillen van bureau tot bureau. Factoren zoals de grootte van het bureau, de ervaring en vaardigheden van de medewerkers en ook de soorten diensten die worden aangeboden spelen een rol bij de kosten van het online marketing bureau. De bureaus kunnen kosten berekenen waarbij ze zich baseren op verschillende prijsmodellen, zoals uurtarieven, projectprijzen, retainer prijzen of prestatie gebaseerde prijzen.
Uurtarieven
Het uurtarief van een online marketing bureaus varieert sterk. Een klein online marketing bureau begint bij zo een 50 euro per uur, terwijl grotere bureaus die meer ervaring hebben opgebouwd al snel 150 euro kunnen vragen. SEO bijvoorbeeld, wordt vaak via uurtarieven gefactureerd. Een bureau dat goed is in SEO vraagt al snel 100 euro of meer per uur. Om stappen te kunnen maken met SEO, heeft een bureau rond de 8-10 uur nodig per maand, wat dus neerkomt op een prijs van 800 euro tot 1000 euro per maand.
Projectprijzen
Er bestaat ook een prijsmodel waarbij men een vaste prijs vraagt voor een bepaald project, ook wel projectprijzen genoemd. Dit kan voorkomen bij SEA waarbij men pakketten aanbiedt voor een bepaalde prijs. Zo heb je pakketten die enkel Google Ads bevatten maar ook pakketten die zowel Google Ads als alle sociale media platformen bevatten. De kosten die het online marketing bureau aanrekent zijn afhankelijk van de grootte van het pakket. De prijzen variëren van honderden tot duizenden euro’s.
Retainer prijzen
Hiernaast bestaan er ook retainer prijzen. Hierbij wordt er tussen de klant en het bureau een contract afgesloten voor een doorlopende samenwerking van een bepaald aantal maanden/jaren. Het bureau reserveert vervolgens elke maand een bepaald aantal uren dat ze in je zullen investeren. De kosten die het online marketing bureau voor deze diensten aanrekent, zijn afhankelijk van het bureau dat wordt gekozen. De tarieven beginnen bij 500 euro voor kleine bureaus en oplopen tot 12.000 euro voor grote bureaus.
Let op: dit is niet hetzelfde als een uurtarief! Bij retainer prijzen is het aantal werkuren op voorhand bepaald en wordt de prijs al aan het begin van de maand betaald door de klant. Bij een uurtarief berekent het bureau het aantal totaal gespendeerde uren pas aan het eind van de maand. De ene maand kan dit 8 uur zijn en de andere 15 uur, de prijs staat dus niet vast.
Ook zijn retainer prijzen niet hetzelfde als projectprijzen! Bij projectprijzen wordt in eerste instantie een specifiek pakket afgesproken, terwijl bij retainer prijzen niet altijd tot in detail wordt vastgelegd wat er voor de klant wordt uitgevoerd. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en een breder bereik dan bij een projectprijs.
Prestatie gebaseerde prijzen
Tot slot, is er een prijsmodel dat werkt met kosten gebaseerd op prestaties. Bij het starten van een samenwerking wordt vaak afgesproken hoeveel procent van de winst naar het bureau gaat. Een klant kan dus zeggen dat het bureau 20% krijgt. Stel dat de klant €10.000 verdient op een maand dankzij de advertenties en optimalisaties waarvoor het bureau heeft gezorgd, dan krijgt het bureau dus €2.000 betaald.
Goedkope vs dure online marketing bureaus
Het is je tijdens het lezen van deze blog waarschijnlijk al opgevallen dat er grote verschillen zijn in de kosten van online marketing bureaus. En dat heeft zo zijn redenen! Goedkope online marketingbureaus hebben veel van hun werk geautomatiseerd en investeren tijdens de samenwerking weinig tot geen tijd aan het optimaliseren van de resultaten. Ze denken zelden na hoe ze resultaten kunnen verbeteren om zo hun klanten te doen groeien. Ze focussen zich bijvoorbeeld vooral op het opzetten campagnes. Dure online marketingbureaus daarentegen zijn wekelijks, en zelfs dagelijks, bezig met het analyseren van resultaten om het bedrijf van hun klanten te doen groeien. Ze denken na over oplossingen en adviseren proactief naar hun klanten toe wat er moet gebeuren om de resultaten te verbeteren. Een hogere prijs heeft dus zeker en vast een meerwaarde!
Nu heb je een beter beeld over wat een online marketing bedrijf zoal kost en wat het je kan opleveren. Vergeet niet dat de resultaten die een bureau voor je kan opleveren de prijs zeker en vast waard zijn!