Wat is een kwaliteitsscore in Google Ads?

20 July, 2023

Google gebruikt kwaliteitsscores om te bepalen hoe relevant en nuttig advertenties zijn. Een hoge kwaliteitsscore kan leiden tot verlaging van het kosten per klik (CPC). We bespreken in dit artikel hoe deze scores werken en hoe je deze kan verbeteren voor effectievere advertenties.

Definitie kwaliteitsscore

This image has an empty alt attribute; its file name is Schermafbeelding-2023-04-19-om-12.04.30-2.png

De kwaliteitsscore is een score die Google toewijst aan zoekwoorden binnen Google Ads campagnes. Het wordt gebruikt om de relevantie en kwaliteit van een advertentie te bepalen en om de advertentiepositie en de kosten per klik (CPC) te beïnvloeden. De kwaliteitsscore wordt uitgedrukt in een getal van 1 tot 10, waarbij 10 de hoogste score is. Advertenties met een hogere kwaliteitsscore worden hoger in de zoekresultaten geplaatst en adverteerders betalen doorgaans minder voor een klik.

De kwaliteitsscore is hierdoor belangrijk omdat het direct invloed heeft op de positie van de advertentie en de kosten per klik. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger de advertentiepositie en hoe lager de kosten per klik kunnen zijn. In het onderstaande figuur zie je bij welke kwaliteitsscore het CPC wordt verlaagd.

This image has an empty alt attribute; its file name is Kwaliteitsscore_cpc_2.png

Factoren die de kwaliteitsscore bepalen

Nu je weet wat een kwaliteitsscore is zijn er zijn verschillende factoren die de kwaliteitsscore van een advertentie beïnvloeden, waaronder:


TIP: Benieuwd wat advertentie-extensies zijn en hoe je deze goed kan gebruiken? Lees dan meer op wat is een advertentie-extensie


Hoe kan je de kwaliteitsscore verbeteren?

Om de kwaliteitsscore te verbeteren zul je de factoren moeten verbeteren die we in het vorige kopje behandeld hebben:


Coolblue sluit hiermee de advertentie aan op de zoekopdracht van de gebruiker, bied relevante informatie en verhoogt de kans dat de gebruiker op de advertentie klikt en een aankoop doet. Hou hierbij wel rekening met het maximale aantal tekens dat je mag gebruiken voor koppen en beschrijvingen.


Wanneer iemand zoekt op ‘SEA specialist’, wat natuurlijk ongeveer hetzelfde betekent, komen ze op de volgende pagina:

Let hierbij op het verschil in titels. Dit passen wij toe omdat mensen herkenbaarheid willen zien in wat ze zoeken. Zo hou je de relevantie hoog! Let wel op dat alleen een andere titel niet voldoende is. Pas daarom altijd ook de rest van de content aan op je landingspagina.


Hopelijk ben je nu weer wat wijzer geworden over kwaliteitsscores. Mocht je eens met ons willen nadenken wat voor jouw wijsheid is, laat ons dat weten! Benieuwd waar wij je allemaal mee van dienst kunnen zijn? Ontdek nu hier hoe onze Google Ads diensten jou kunnen helpen of neem contact met ons op via het contactformulier!