Google gebruikt kwaliteitsscores om te bepalen hoe relevant en nuttig advertenties zijn. Een hoge kwaliteitsscore kan leiden tot verlaging van het kosten per klik (CPC). We bespreken in dit artikel hoe deze scores werken en hoe je deze kan verbeteren voor effectievere advertenties.
Definitie kwaliteitsscore
De kwaliteitsscore is een score die Google toewijst aan zoekwoorden binnen Google Ads campagnes. Het wordt gebruikt om de relevantie en kwaliteit van een advertentie te bepalen en om de advertentiepositie en de kosten per klik (CPC) te beïnvloeden. De kwaliteitsscore wordt uitgedrukt in een getal van 1 tot 10, waarbij 10 de hoogste score is. Advertenties met een hogere kwaliteitsscore worden hoger in de zoekresultaten geplaatst en adverteerders betalen doorgaans minder voor een klik.
De kwaliteitsscore is hierdoor belangrijk omdat het direct invloed heeft op de positie van de advertentie en de kosten per klik. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger de advertentiepositie en hoe lager de kosten per klik kunnen zijn. In het onderstaande figuur zie je bij welke kwaliteitsscore het CPC wordt verlaagd.
Factoren die de kwaliteitsscore bepalen
Nu je weet wat een kwaliteitsscore is zijn er zijn verschillende factoren die de kwaliteitsscore van een advertentie beïnvloeden, waaronder:
- Relevantie van de zoekwoorden: Hoe relevant zijn de zoekwoorden voor de advertentie en de bestemmingspagina? Gebruik zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken.
- Advertentierelevantie: Hoe relevant is de advertentietekst voor de zoekopdracht van de gebruiker?
- Landingspagina: Hoe relevant en nuttig is de bestemmingspagina voor de gebruiker?
- Verwachte klikfrequentie (CTR): Verwachte klikfrequentie verwijst naar de verwachte kans dat iemand op een advertentie klikt wanneer deze wordt weergegeven voor een specifieke zoekopdracht. Hierbij gaat het er vooral om om een betere score te krijgen dan je concurrent. Google vergelijkt jouw score met anderen, dus het is zaak dat jij betere/opvallende ads schrijft!
- Advertentie-extensies: Worden er advertentie-extensies gebruikt om de relevantie en zichtbaarheid van de advertentie te vergroten?
TIP: Benieuwd wat advertentie-extensies zijn en hoe je deze goed kan gebruiken? Lees dan meer op wat is een advertentie-extensie
Hoe kan je de kwaliteitsscore verbeteren?
Om de kwaliteitsscore te verbeteren zul je de factoren moeten verbeteren die we in het vorige kopje behandeld hebben:
- Zoekwoorden opnemen die relevant zijn voor de advertentie en de landingspagina. Voorbeeld voor een online marketing bureau:
Gebruikers die op zoek zijn naar een SEA bureau → ‘SEA uitbesteden’
Gebruikers die ook naar deze dienst op zoek zijn maar een andere benaming hiervoor kiezen→ “Google Ads uitbesteden”
- Zorgen voor relevante advertentietekst die aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker. De advertentie moet duidelijk en aantrekkelijk zijn, een duidelijke call-to-action hebben en over relevante informatie beschikken met betrekking tot je product of de dienst. Vermijd beschrijvingen die niet zo veel zeggen en gebruik, afhankelijk van de doelgroep, humor, unieke teksten en benoem de voordelen van je product/dienst.
Bij het zoeken naar ‘televisie kopen’ op Google zien we dat Coolblue handig gebruik maakt van het benoemen van voordelen van haar diensten.
Coolblue sluit hiermee de advertentie aan op de zoekopdracht van de gebruiker, bied relevante informatie en verhoogt de kans dat de gebruiker op de advertentie klikt en een aankoop doet. Hou hierbij wel rekening met het maximale aantal tekens dat je mag gebruiken voor koppen en beschrijvingen.
- Verbeteren van de gebruikerservaring op de landingspagina door nuttige informatie te bieden en een gemakkelijke navigatie. Een voorbeeld hiervan is als iemand zoekt op ‘Google Ads bureau’. Gebruikers komen vervolgens op de volgende pagina van Searchlab:
Wanneer iemand zoekt op ‘SEA specialist’, wat natuurlijk ongeveer hetzelfde betekent, komen ze op de volgende pagina:
Let hierbij op het verschil in titels. Dit passen wij toe omdat mensen herkenbaarheid willen zien in wat ze zoeken. Zo hou je de relevantie hoog! Let wel op dat alleen een andere titel niet voldoende is. Pas daarom altijd ook de rest van de content aan op je landingspagina.
- Verhogen van de verwachte klikfrequentie door gebruik te maken van relevante advertentie-extensies. Dit kan namelijk leiden tot een hogere kwaliteitsscore en een hogere advertentiepositie, waardoor je meer potentiële klanten kunt bereiken.
Ook maken wij gebruik van relevante advertentie-extensies.
In de onderstaande voorbeeld is te zien hoe wij verschillende soorten URL’s gebruiken om zo de verwachte klikfrequentie te verhogen. Hiermee zie je dus niet één URL, maar direct meerdere. Dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat je gebruikers kan prikkelen die specifiek geïnteresseerd zijn in het adverteren op Facebook, maar tegelijkertijd ook weer andere gebruikers kan aanwakkeren die geïnteresseerd zijn in andere diensten.
Hopelijk ben je nu weer wat wijzer geworden over kwaliteitsscores. Mocht je eens met ons willen nadenken wat voor jouw wijsheid is, laat ons dat weten! Benieuwd waar wij je allemaal mee van dienst kunnen zijn? Ontdek nu hier hoe onze Google Ads diensten jou kunnen helpen of neem contact met ons op via het contactformulier!