Wanneer je met online adverteren aan de slag gaat heb je hier vast wel eens over gehoord: display adverteren. Wij merken dat het niet altijd even duidelijk is dat dit nu precies is, daarom leggen we in dit artikel uit wat het is, wat de voor- en nadelen zijn, hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan en op welke manieren je relevante mensen voor jouw business kunt targeten!
Definitie display advertentie (of display banners)
Eigenlijk is een display advertentie erg rechttoe en rechtaan en we weten zeker dat je dit al kent. Een display advertentie is namelijk een visuele uiting, meestal een afbeelding, die weergegeven wordt aan gebruikers via verschillende online kanalen. En eigenlijk kom je deze vrijwel overal online tegen, en vaak noemen we dit banners.
Let op: hierboven lees je al dat het meestal afbeeldingen zijn. Maar het kunnen soms ook tekstadvertenties zijn, het hoeven dus niet per sé afbeeldingen te zijn!
De meest bekende websites waar je dit soort banners tegenkomt zijn nieuwswebsites. Sterker nog: die websites bestaan vaak dankzij dit soort banners, zo verdienen zij hun geld. Zij zijn zogenaamde publishers die ruimte op hun website beschikbaar stellen om dit soort banners te laten zien, in ruil voor betaling.
Andere plekken waar je dit soort banners veel tegenkomt zijn op YouTube en in apps, veel in games ook.
Voor- en nadelen van display advertenties
Het gebruik van display advertenties kent verschillende voor- en nadelen. Te beginnen met de voordelen:
- Je kunt enorm veel mensen bereiken, namelijk vrijwel iedereen die op het internet zit;
- Hierdoor kun je gaan werken aan je naamsbekendheid;
- Iedereen kan hiermee aan de slag gaan: je hoeft geen grote budgetten te hebben, maar je bepaalt simpelweg je eigen budget;
- Er zijn veel interessante manieren van targeten om precies de juiste mensen te bereiken, dat lees je hieronder;
- Je hoeft geen designer te zijn om display advertenties in elkaar te zetten.
Naast de voordelen kleven er een paar nadelen aan. De belangrijkste:
- Er komen regelmatig misklikken binnen: wanneer je verkeer op je website ziet komen vanuit deze display advertenties verlaten ze regelmatig de website direct weer. Alsof ze per ongeluk om jouw advertentie geklikt hebben en eigenlijk toch geen interesse hebben. Dit lijkt bijvoorbeeld vaak vanuit games te gebeuren;
- Er zijn online fictieve gebruikers (zogenaamde bots) actief, die bewust op advertenties gaan klikken om daar uiteindelijk zelf geld mee te verdienen. Dit is een lang verhaal, maar komt er op neer dat dit door geautomatiseerde systemen gedaan wordt waar jij dus uiteindelijk geen relevante mensen mee naar je website brengt;
Hoe jij zelf aan de slag kunt gaan met display advertenties
Nu is het mooie van adverteren met display advertenties dat iedereen dit kan doen, en ook vrij snel. Er zijn allerlei programma’s voor waarmee je dit kunt doen, maar de meest bekende is wel het Google Ads systeem. Het enige wat je hoeft te doen is een account aanmaken bij Google Ads en je kunt direct aan de slag!
Manieren van targeten: hoe je de juiste mensen kunt bereiken
Voordat je zo enthousiast bent geworden en meteen aan de slag wil gaan, lees dan nog even op welke manieren je mensen kunt gaan targeten met jouw advertenties. Dit kan op basis van:
1. Interesses
Op basis van wat mensen online doen vallen ze in bepaalde interessegroepen. Paar willekeurige voorbeelden van interesses doe je kunt targeten: klussers, reisfans, fitnessfanaten, gamers of muziekliefhebbers.
2. Leeftijd en geslacht
Is jouw doelgroep ouder dan een bepaalde leeftijd? Target dan alleen die leeftijd! Dit werkt op basis van geboortedatum die mensen in hun Google profiel ingevuld hebben.
3. Locatie
Aan de hand van jouw IP adres weten we waar je bent. Run jij een restaurant in Haarlem? Dan wil je waarschijnlijk alleen gebruikers targeten in regio Haarlem!
4. Apparaten
Je kunt kiezen of je alle apparaten wilt targeten, of bijvoorbeeld wil focussen op desktop of mobiel.
5. Websitebezoek
Hebben mensen jouw website eerder bezocht? Dan kun je deze nogmaals bereiken met display advertenties.
6. In-market doelgroepen
Een zogenaamde in-market doelgroep zijn, volgens Google, mensen die op het punt staan iets te kopen of aan te vragen. Ook weer bepaald op basis van online gedragingen. Paar voorbeelden van mensen die op het punt staan om het volgende te kopen/aan te vragen/contact op te nemen: autozitjes, banen in detailhandel, brillen, internetproviders of commercieel onroerend goed.
7. Custom intent
De custom intent optie is misschien wel de mooiste optie. Hier kun je namelijk mensen targeten met een display advertentie die op specifieke woorden in Google hebben gezocht, of interesse hebben getoond in specifieke websites. In ons geval, wij verkopen online marketing diensten, kunnen we dan bijvoorbeeld het zoekwoord ‘online marketing bureau’ toevoegen, en ook websites van concurrenten toevoegen. Zo targeten we heel gericht mensen die op zoek zijn naar onze diensten!
8. Look a likes
Via deze optie kun je het algoritme van Google laten zoeken naar mensen die lijken op e-mailadressen die jij uploadt. Zo kun je bijvoorbeeld jouw klantenlijst uploaden, en Google laten zoeken naar mensen die online zoeken naar dezelfde dingen of dezelfde soort websites bekijken als jouw klanten. Zo vind je in potentie nieuwe klanten die misschien ook wel interesse hebben in jouw producten of diensten.
9. Onderwerpen van websites
Via onderwerpen kun je je display advertentie tonen op websites over specifieke onderwerpen. Denk aan: autobeurzen, haarverzorging, evenementenplanning, makelaardij en daytrading of wilde dieren en safari.
10. Zoekwoorden
Deze optie lijkt op de vorige: met deze optie target je websites die bepaalde zoekwoorden bevatten. Deze zoekwoorden kun je zelf kiezen.
11. Specifieke websites, YouTube kanalen of apps, de zogenaamde plaatsingen
Via deze plaatsingen kun je zelf aangeven op welke websites, YouTube kanalen of apps je je display advertenties wil vertonen. Zo kun je bijvoorbeeld alleen je advertenties laten zien op Telegraaf.nl, het YouTube kanaal van StukTV of in de app van Wordfeud.
Let op dat je al deze mogelijkheden ook nog kunt combineren! Zo kun je dus een super specifieke en relevante doelgroep maken!
Wil jij hier nu zelf mee aan de slag voor jouw bedrijf, maar weet je niet zo goed hoe? Laat ons dat weten!