Als je betrokken bent bij SEO of Google Ads hoor je het af en toe: branded search. In dit artikel leggen we je uit wat branded search is, wanneer je hier wel- of niet op wil adverteren.
Definitie branded search
Wanneer we praten over branded search, bedoelen we vaak het adverteren in Google op je eigen merknaam. Dus als wij als Searchlab, advertenties laten zien wanneer iemand op onze naam zoekt, dan noemen we dat ook wel branded search.
Wanneer je wel- of niet op je eigen merknaam wil adverteren
Nu vragen soms mensen zich terecht af waarom je dit nou eigenlijk zou doen? Mensen zoeken toch al op jouw naam, waarom zou je daar dan met een advertentie nog geld voor gaan betalen?
Er zijn een paar redenen waarom je dit wel zou willen doen.
- Er zijn concurrenten actief op jouw merknaam. Het komt vaak voor dat andere bedrijven adverteren op jouw merknaam. Wij werken al tien jaar met advertenties, en we hebben nog nooit advertenties gezien waar nooit op geklikt wordt. Met andere woorden: als concurrenten adverteren op jouw merknaam klikken er gegarandeerd bezoekers door naar de website van de concurrent. Door in ieder geval zelf te adverteren op je eigen naam kun je een concurrent verdringen die dan niet meer zichtbaar is.
- Je kunt je conversie verbeteren. Als mensen zoeken naar jouw merknaam in combinatie met een specifiek product of dienst kun je deze mensen via een advertentie de juist, relevante informatie laten zien. Maar ook de mogelijkheid om direct door te klikken naar pagina’s die relevant zijn voor die zoekopdracht. Zie hieronder hoe bijvoorbeeld Hema dat doet.
- Ten slotte wordt er wel eens gezegd dat dit voor meer verkeer zorgt. Feitelijk klopt dat wanneer er concurrenten adverteren op jouw merknaam, door zelf ‘terug te adverteren’ win je een aantal van die klikken weer terug. Maar stel dat er helemaal niemand op jouw merknaam adverteert. Krijg je dan nog steeds meer verkeer door zelf wel advertenties te tonen en klikken te krijgen?
Dat weet je niet, en zou je moeten onderzoeken. Dan moet je eerst weten hoeveel klikken je via organisch verkeer binnenkrijgt (dus zonder dat er een advertentie zichtbaar is op je merknaam), en dat vergelijken met een situatie dat je ook advertenties op je merknaam laat zien. Krijg je in de situatie met advertentie in totaliteit meer klikken binnen via de advertentie en via organisch verkeer, dan in de situatie van alleen organisch verkeer? Dan zorgt de advertentie inderdaad voor meer verkeer. Waarschijnlijk omdat de advertentie andere Google resultaten omlaag duwt, waar dan weer minder mensen op klikken.
Dit brengt ons ook meteen naar de situatie dat je dit misschien niet wil doen.
- Als je naar aanleiding van het vorige punt onderzocht hebt dat jij in totaliteit geen extra verkeer naar je website krijgt door de inzet van de advertentie, én er zijn geen concurrenten die adverteren op je merknaam die klikken van je ‘stelen’, dan zou je kunnen overwegen juist geen branded search advertenties in te zetten.
Hopelijk ben je nu weer wat wijzer in onze wondere wereld van de online marketing. Mocht je eens met ons willen nadenken wat voor jou wijsheid is, laat ons dat weten!