Wat is een bedankpagina

20 July, 2023

Een veelgebruikte term binnen de online marketing is een zogenaamde bedankpagina. In dit artikel lees je wat dit is en wat de functie van zo’n bedankpagina is!

Definitie van een bedankpagina

Wij zouden een bedankpagina als volgt definiëren.

Een bedankpagina is een webpagina waar je op terecht komt, na het voltooien van een specifieke actie op een website.

Je kent deze pagina’s vast wel: na het voltooien van een aankoop in een webshop kom je op een pagina terecht die iets zegt als “Bedankt voor uw aankoop! Onze pakketbezorger gaat aan de slag”. Een URL van zo’n pagina kan bijvoorbeeld iets zijn als: www.website.nl/aankoop-voltooid. Of als je een contactformulier ingevuld hebt, dat je op een pagina terecht komt zoals www.website.nl/contactformulier-ingevuld.

Hieronder zie je een voorbeeld van zo’n bedankpagina.

Functie van een bedankpagina

Zo’n bedankpagina heeft een aantal functies. Namelijk het managen van verwachtingen, maar ook de meetbaarheid van de website.

Verwachtingen van gebruikers managen

Nu kan je je voorstellen dat zo’n bedankpagina belangrijk is om gebruikers te laten weten dat hun actie succesvol is geweest. Het zou gek en verwarrend zijn als je geen bevestiging ziet na een aankoop. Een functie van zo’n bedankpagina is dus om verwachtingen te managen. Daar kun je nog iets verder in gaan, door gedetailleerd te beschrijven wat er nu precies gaat gebeuren nu je actie voltooid is. 


Is er een aankoop in een webshop gedaan? Dan kun je als website eigenaar op een bedankpagina omschrijven dat het pakket nu eerst gesorteerd wordt, en daarna verzonden met een pakketdienst. Ook kun je aangeven hoelang het ongeveer zal duren voordat het pakket in huis is. Eventueel kun je direct een linkje naar de klantenservice erbij plakken voor als die gebruiker verdere vragen heeft.

Het meetbaar maken van succes

Een tweede, voor ons als online marketing bureau misschien wel de belangrijkste functie, is de meetbaarheid van een website. Een bedankpagina kan namelijk gebruikt worden om te tellen hoeveel gebruikers op zo’n bedankpagina terecht zijn gekomen, waarmee je ook kunt tellen hoe vaak een aankoop of aanvraag gedaan is. Dit tellen van gebruikers wordt vaak gedaan via Google Analytics.

Voorbeeld: in ons geval hebben wij een contactformulier op onze website. De bedankpagina waar je op terecht komt na het invullen van dat formulier is een unieke URL, die je alleen kunt bereiken door het contactformulier in te vullen. Zien wij dat er in de afgelopen maand tien gebruikers op die pagina terecht zijn gekomen? Dan kan het niet anders dan dat het formulier tien keer is ingevuld!

Let op: zoals hierboven ook beschreven is het belangrijk dat een bedankpagina altijd een unieke URL heeft! En dat deze pagina echt alleen bereikt kan worden na het voltooien van een voor jou belangrijke actie, zoals een verkoop of ingevuld contactformulier.

Dit soort inzichten zijn heel belangrijk om je online succes te bepalen. Zoals hierboven omschreven tellen we de gebruikers via Google Analytics, en het mooie is dat je via Google Analytics ook de herkomst van een gebruiker kunt zien. 

Voorbeeld: In het eerdere voorbeeld zagen we de bedankpagina tien keer bereikt was, en dat het contactformulier daarmee ook tien keer ingevuld moet zijn. Via Google Analytics kun je de herkomst van deze tien ingevulde formulieren bekijken: is dat via bijvoorbeeld Google- of Facebook advertenties, of via direct verkeer? Zodoende kun jij het succes van jouw website inzichtelijk maken!

Alternatief voor een bedankpagina

Nu is het voor website eigenaren niet altijd mogelijk om een bedankpagina op te stellen. Soms hebben websites bijvoorbeeld een contactformulier, en als je die hebt ingevuld blijf je op dezelfde pagina. Je ziet dan bijvoorbeeld alleen een melding onder het formulier dat de informatie verzonden is.

Voor ons als online marketeers is dat onhandig, omdat we dan geen bedankpagina hebben die we kunnen meten. Gelukkig is hier een alternatief voor, namelijk het zogenaamde event tracking. Dit is een techniek waarbij je klikken op een knop meetbaar kunt maken. Dus in plaats van dat je een bezoek aan een bedankpagina telt, tel je het aantal keer dat bijvoorbeeld op een ‘Verstuur’ of ‘Voltooi’ knop is gedrukt. Let op dat dit niet waterdicht is: een gebruiker kan, bijvoorbeeld door langzaam internet, vaker dan één keer op zo’n knop drukken terwijl het wel om maar één aankoop gaat.

Hopelijk ben je hiermee weer wat wijzer geworden in de wondere wereld van de online marketing! Als je benieuwd bent welke knappe koppen achter dit artikel zitten, neem eens een kijkje op de rest van onze website.