Op een dag klopte Erwin, directeur van Xusic bij ons aan met de vraag of wij iets voor hen konden betekenen. Xusic biedt een bibliotheek van rechtenvrije muziek, die geschikt is voor iedereen die content maakt, zoals vloggers, editors of videomakers. Een relatief jong bedrijf met ambitieuze plannen om het platform tot een groot internationaal succes te maken. Enige probleem: online advertenties liepen al een hele tijd via andere bureaus, maar tot dusver kwam daar weinig tot niets uit. Aan ons de vraag om eens kritisch en eerlijk te kijken waar dit aan ligt, of wij dit beter zouden kunnen, en zo ja, op welke manier.
Pijnpunten: weinig tot geen resultaat tot dusver
Het grootste pijnpunten waren de volgende:
- Een online marketing bureau was al een jaar bezig met Google advertenties, maar al die tijd kwam hier weinig tot niets uit.
- De ambities zijn groot, maar door weinig resultaat kon het team van Xusic niet doorpakken, wat zorgde voor frustratie en enige wantrouwen.
Oplossing: verbeteren landingspagina’s en herstructurering Google Ads campagnes
In de eerste fase van een werkwijze kijken we naar de huidige website en huidige campagnes, zo ook in dit geval. Een aantal problemen moesten worden opgelost: sommige zoekwoorden matchten niet lekker met landingspagina’s, de conversieratio van de huidige advertenties lag relatief laag, en huidige advertenties zorgden voor teveel irrelevant verkeer. De hypothese was dat we door het oplossen van deze knelpunten beter resultaat moesten gaan zien.
Samengevat waren de oplossingen:
- Er werden nieuwe landingspagina’s gemaakt, en oude pagina’s verbeterd;
- De Google Ads campagnes werden geherstructureerd, om te voorkomen dat er nog langer geld betaald werd voor irrelevante klikken.
Resultaat: van gemiddeld 1,8 naar 16,66 nieuwe maandelijkse abonnees
Het mooie van deze samenwerking was dat we direct de invloed zagen van de nieuwe strategie, met de volgende resultaten.
De eerste maand na overname zagen we direct een toename van 900% nieuwe abonnees. Dit waren er 18, terwijl er daarvoor gemiddeld over de maanden 1,8 nieuwe abonnementen afgesloten werden. Over een langere looptijd werden er via Google advertenties gemiddeld 16,66 nieuwe abonnementen afgesloten.
- De eerste maand na overname zagen we een toename van 900% nieuwe abonnees. Dit waren er 18, terwijl er gemiddeld over de voorgaande maanden 1,8 nieuwe abonnementen afgesloten werden.
- Over een langere looptijd werden er gemiddeld maandelijks 16,66 nieuwe abonnementen afgesloten, een uiteindelijke toename van zo’n 825%.