Overgenomen account: 300% meer conversie via Google Ads

21 June, 2023
Google Ads

Werk jij bij een organisatie met bedrijfskritische software, gevoelige gegevens of netwerken die niet uit mogen vallen? Dan zou je eens een kijkje moeten nemen op de website van SECWATCH. Dit bedrijf helpt organisaties zich beter te beschermen tegen cyberdreigingen, door problemen te detecteren en hier direct op te anticiperen. Om meer klanten te vinden klopte Marc van SECWATCH bij ons aan om eens kritisch te kijken naar hun Google Ads campagnes.

Pijnpunten: weinig progressie, niet echt vertrouwen dat het ook écht beter kon

Google Ads liep namelijk al een tijdje. Hier was al door verschillende partijen aan gewerkt, zonder dat er échte progressie zichtbaar was. Conversies kwamen zelden binnen, waardoor het vertrouwen een beetje verdwenen was dat dit echt nog eens een belangrijk kanaal kon worden. 

Marc vroeg ons eens te kijken wat onze mening was over deze campagnes, en eerlijk advies te geven of wij dachten het beter te kunnen. Nu bleek dat inderdaad het geval.

Oplossing: meer liefde en aandacht aan het Google Ads account, zodat klikken en verkeer relevanter werd

We zagen namelijk dat de klikken die binnenkwamen niet altijd relevant waren. Google kreeg te veel vrijheid om zelf maar te bepalen wanneer ads getoond werden, waardoor mensen die geen interesse hadden in de diensten van SECWATCH toch op de website terecht kwamen. En er wel betaald werd voor die irrelevante klikken. 

Daarnaast waren advertenties hierdoor niet altijd relevant. Waardoor er meer dan nodig betaald werd per klik. Dus gingen we met het volgende aan de slag.

Door het account te herstructureren werd ervoor gezorgd dat Google minder vrijheid kreeg om de advertenties bij irrelevante zoektermen te tonen, waardoor er minder irrelevante klikken binnenkwamen. Daarnaast werden er veel zoekwoorden toegevoegd waar we juist niet op getoond wilden worden, en werden er relevantere advertenties geschreven.

Resultaat: toename van 300% in conversie en 38% hogere conversieratio

Het resultaat liet niet snel op zich wachten. Vergelijken we de oude structuur met de nieuwe, zien we dat de nieuwe structuur maandelijks gemiddeld 300% meer conversie heeft opgeleverd, met een toename van 38% in de conversieratio.

Voor de scherpe lezer die zich afvraagt waarom de conversieratio ‘maar’ 38% toegenomen is terwijl de conversies procentueel veel meer toenamen: dit komt omdat we in de tussentijd nog enkele nieuwe functionaliteiten getest hebben die daarvoor niet eerder ingezet waren. Dit waren performance max- en display campagnes, die voor veel verkeer zorgden maar destijds niet geschikt bleken voor conversie.

Deze resultaten laten zien dat het belangrijk is veel liefde en aandacht in Google Ads accounts te stoppen. Als jij Google Ads campagnes hebt die weinig of geen resultaat opleveren betekent dat niet dat dit niet kán werken. Misschien wordt er op een verkeerde manier naar gekeken.