Nieuwe leerlingen voor €42 per stuk via Google Ads

21 June, 2023
Google Ads

De rijscholenbranche is een klassieke branche met veel concurrentie, die veelal wordt gedomineerd door grote spelers. Als kleine ondernemer kan het lastig zijn je plekje te vinden in de markt, dus toen wij benaderd werden door Houssin, eigenaar van Rijschool Snelle, stonden we voor een mooie uitdaging. Het doel was namelijk simpel: zo veel mogelijk klanten zien te vinden, tegenover zo weinig mogelijk geld.

Opstellen van de juiste strategie

Het werkgebied van Rijschool Snelle bevindt zich in regio Hoofddorp en Haarlem. Maar deze was nog niet al te lang geleden opgericht, en op de website was weinig tot geen activiteit. Het moest dus nog maar blijken of leerlingen wel bij Houssin wilden gaan lessen, en niet liever bij een andere of grotere rijschool. Het budget was niet oneindig, dus was het heel belangrijk om een scherpe strategie neer te zetten waarbij elke euro op de juiste manier besteed werd. Daarom moest er een goede strategie neergezet worden.

Het zesde overtuigingsprincipe van Cialdini: Sympathie

Het eerste wat ons opviel tijdens onze gesprekken was dat Houssin een enorm sympathieke vent was, die erg veel plezier beleeft aan z’n lessen en dit op een hele enthousiaste manier over kan brengen aan leerlingen. Bij hem kun je serieus leren rijden, maar wel met een hoop gezelligheid. Deze sympathie moest overgebracht gaan worden op de website bezoekers, omdat we ons voor konden stellen dat de doelgroep, jongeren voornamelijk, dit erg aan zou kunnen spreken.

Wanneer we even teruggaan in de menselijke psychologie weten we uit onderzoek van de wereldberoemde Robert Cialdini dat er zes overtuigingsprincipes bestaan, die ervoor kunnen zorgen dat mensen sneller een aankoop doen, of in dit geval een gratis proefrit aanvragen. Dit zijn autoriteit, wederkerigheid, consistentie, schaarste, sociale bewijskracht, en als laatste, inderdaad, sympathie. Als we een manier konden verzinnen dit in de website te laten zien, zou dit wel eens een succes kunnen gaan worden. Maar hoe konden we dat overbrengen aan de bezoeker?

Op twee manieren wilden we dit gaan bereiken: door een ludieke/grappige video te maken en toe te voegen aan de website, en door het Instagramaccount goed in beeld te brengen.

Toen dat eenmaal stond moesten er nog de juiste mensen naar de website gebracht gaan worden.

Lokale Google Ads campagnes: direct resultaat en alleen relevante klikken

Zoals gezegd was het werkgebied regio Hoofddorp en Haarlem. En het budget niet oneindig groot, dus we wilden snel resultaat. Daarom bepaalden we samen dat we wilden starten met Google Ads. Met Google Ads kun je op korte termijn resultaat boeken en zie je direct of je website aanslaat of niet, iets wat nog uitgezocht moest worden. Daarnaast wilden we enkel mensen bereiken die zich bevonden in het werkgebied, dus stelden we advertenties op die alleen zichtbaar konden worden wanneer iemand zich daadwerkelijk in Hoofddorp of Haarlem zou bevinden. Op deze manier moest de kans op succes zo groot mogelijk worden, en konden we van start gaan met de test.

Resultaat: Nieuwe leerlingen voor €42 per stuk

Al snel bleek de sympathie voor Houssin in combinatie met de gerichte lokale advertenties aan te slaan. De eerste proefritten werden aangevraagd, en na een aantal maanden werden er gratis proefritten aangevraagd voor nog geen €34 per stuk. Gemiddeld worden 8 van de 10 mensen die een gratis proefrit gedaan hebben klant bij Houssin, wat betekent dat er voor een nieuwe, daadwerkelijke klant nog geen €42 betaald werd. Mede hierdoor heeft Houssin snel kunnen groeien, en moet hij inmiddels klanten weigeren omdat z’n agenda te vol zit. Zodra het eerste personeelslid gevonden is kunnen we een volgende stap gaan zetten in verdere groei, en kunnen we het de grote jongens nog heter in de voeten gaan maken. To be continued dus…

Ben jij nou ook een lokale speler in deze, of andere branche? En heb je ook moeite op te boksen tegen grote concurrenten? Stuur ons dan eens een berichtje, wij kunnen vanuit psychologisch en wetenschappelijk perspectief meekijken hoe je jouw website kunt verbeteren, en vervolgens kunnen we ervoor zorgen dat de juiste mensen bij jou terecht komen. Zodat jij kunt focussen op de groei van je bedrijf. Misschien kun jij snel daarna dan ook wel op zoek naar personeel;)…