Kleding-uitrusting is gespecialiseerd in tactische kleding en outdoor-uitrustingen voor professionals. Denk aan militairen, politie of beveiliging. Maar ook sportschutters of avonturiers/hikers zijn graag geziene gasten van deze webshop. Alleen was er een probleem: klanten kwamen vooral uit het eigen netwerk, de uitdaging was dan ook om nieuwe klanten te vinden en die aan zich te binden. Toen werden wij ingeschakeld.
Officieel dealer van 5.11, Pentagon of Guardian Angel
Met een vrij uniek assortiment was dat een leuke uitdaging. Kleding-uitrusting is officieel dealer van bijvoorbeeld 5.11, Pentagon of Guardian Angel. Als jij een leek bent op dit gebied gaat er waarschijnlijk geen belletje rinkelen, maar de lampen van Guardian Angel bijvoorbeeld zijn erg populair onder politiemensen. Met een duidelijke doelgroep lagen er verschillende mogelijkheden op het gebied van online marketing, maar met een beperkt budget moesten daar wel keuzes in gemaakt worden.
Het in kaart brengen van de verschillende opties
Eerst brachten we de situatie helder in beeld. Welke kansen liggen er voor deze shop via de verschillende kanalen? En welke kanalen zouden naar verwachting het meest effectief zijn? Een paar dingen die we in deze voorbereiding tegenkwamen:
- In Google wordt gezocht naar producten en merken die verkocht worden door Kleding-uitrustig. Dat is natuurlijk perfect, die mensen zijn al heel gericht op zoek naar wat we te bieden hebben en daarom is de kans op succes relatief groot. Nadeel: zoekvolumes zijn niet extreem groot.
- Via social media zijn er veel verschillende targeting opties om de juiste doelgroep te bereiken. Aan de hand van job title, interesses of via datagedreven targeting lagen hier verschillende opties. Voordeel: een groot bereik. Nadeel: deze mensen zijn per definitie niet per sé op zoek naar onze producten.
In overleg bepaalden we uiteindelijk samen dat we voor een proefperiode zouden gaan werken met Google Ads. Omdat we dan met een wat kleiner budget konden gaan werken, maar wel goed konden testen of dit zou gaan werken.
Resultaat: Voor elke €1 aan kosten €6,01 aan omzet terugverdiend
Al vrij snel na de start bleken de advertenties goed te werken: de activiteiten op de website na het klikken op de advertenties zagen er goed uit, mensen bleven lang en bekeken veel verschillende pagina’s. De aankopen lieten ook niet lang op zich wachten, waarna we uiteindelijk een ROAS van ongeveer 6 behaalden: voor elke €1 aan uitgaven werd er €6 aan omzet terugverdiend.
Met deze informatie kunnen we met de klant verder gaan bouwen. We weten nu welke zoekwoorden goed presteren, wat kansen biedt voor SEO. En we kunnen nu ook gaan kijken of we ook een winstgevende situatie kunnen creëren met social media advertenties. Nog genoeg mogelijkheden dus voor Kleding-uitrusting om online verder te groeien!