€15 per lead voor ICT services via Google Ads

19 January, 2023
Google Ads

Kalf ICT Services helpt mensen, zoals de naam al zegt, met ICT oplossingen. Van cybersecurity en het maken van back-ups tot systeembeheer en cloud-oplossingen. Om meer klanten binnen te halen klopte Kalf ICT Services begin zomer ‘22 bij ons aan, of wij konden helpen om de meting en de zoek campagnes in Google Ads op te zetten. En niet zo zeer gericht op een van bovengenoemde diensten, maar voor technische support voor Apple producten voor particulieren.

Aanscherpen van website om kans op succes te vergroten

De uitdaging was dat de website op dat moment nog niet voldeed. Er waren geen goede pagina’s om mensen via de advertenties naartoe te brengen. We begonnen dan ook met het geven van website-advies om de kans op leads zo groot mogelijk te maken. Deze werd toegespitst op de verschillende type zoekwoorden die wij wilden gaan gebruiken. Zo kwam er een aparte pagina voor zoekwoorden omtrent ‘Apple hulp’ en omtrent ‘Mac hulp’. 

Inrichting van Google Ads campagnes

De volgende stap was het indelen van de campagnes. Wat nog een uitdaging was vanwege de relatief brede zoekwoorden zoals ‘Apple hulp’. Hier kunnen namelijk al snel irrelevante zoekopdrachten op binnenkomen. Daarom is ervoor gekozen om de campagne te splitsen in:

  1. Een campagne met enkel exacte zoekwoorden (alleen als mensen op het zoekwoord zoeken worden advertenties getoond)
  2. Een campagne met enkel phrase zoekwoorden (advertenties worden ook getoond bij zoekopdrachten die op het zoekwoord lijken).

Resultaat: €15 per lead

Met deze structuur kon het resultaat per zoektype goed in de gaten worden gehouden door de klant, en kon makkelijk worden bijgestuurd door bijvoorbeeld het budget te verlagen of verhogen. Dit in combinatie met een uitgebreide lijst aan negatieve zoekwoorden zorgde voor mooie resultaten:

  1. Er komen gemiddeld 6 ingevulde contactformulieren per maand binnen, samen met circa 15 telefoontjes. 
  2. De kosten van deze leads liggen relatief laag met een gemiddelde van €15,-.
  3. Het conversiepercentage ligt vrij hoog, met een gemiddelde van 7,58%. 

De voorbereiding met een passende landingspagina en uitgedachte campagnestructuur en goede zorg van de klant in de tussentijd hebben dan ook zijn vruchten afgeworpen.