YouTube SEO: 8 stappen om je views te vertienvoudigen in 2022

7 July, 2022
Uncategorized

YouTube is na Google de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Dat biedt dus een enorm mooie mogelijkheid om als bedrijf meer zichtbaarheid te creëren. Alleen met 500 uur aan beeldmateriaal dat elke minuut geupload wordt* is het knap lastig om op te vallen met jouw video’s (*bron: Search Engine Journal). Om in ieder geval de kans op zoveel mogelijk zichtbaarheid zo groot mogelijk te maken hebben wij een lijst samengesteld van 8 stappen die jou gaan helpen je views exponentieel te laten groeien.

Maar eerst, wat is YouTube SEO nu precies? Eigenlijk heel simpel: het ervoor zorgen dat je video, afspeellijsten of je kanaal goed vindbaar is in YouTube. En met goed vindbaar bedoelen we dat wanneer mensen in de zoekbalk relevante zoekwoorden gebruiken jouw video tevoorschijn komt, of dat je video getoond wordt bij de aanbevolen video’s. Alles met als doel om voor jouw video’s meer views te genereren!

Als je dit aan Google vraagt, zeggen zij het volgende:

Videos are ranked based on a variety of factors including how well the title, description, and video content match the viewer’s query.

Kortom: je moet ervoor zorgen dat je titel, beschrijving maar ook content zelf aansluit op wat de gebruiker zoekt. Maarja, hoe doe je dit nu? Daarvoor zetten wij de volgende 8 stappen op een rij om je views significant te laten stijgen!

Stap 1: Doe YouTube zoekwoord onderzoek

Daarvoor is geen individuele tool die je kunt gebruiken, maar er zijn wel wat slimme manieren om dit aan te pakken.

Stel dat jij een bakkerij hebt en je wil video’s maken met wat leuke recepten die mensen thuis ook kunnen maken. Zoals een appeltaart. Wanneer je in YouTube ‘appeltaart bakken’ intypt, zie je waar mensen zoal op zoeken. Blijkbaar zijn dat interessante onderwerpen voor mensen waar jij ook wat mee kunt doen!

Als je meer zichtbaarheid wilt is het natuurlijk belangrijk dat mensen überhaupt op jouw onderwerp zoeken in YouTube. Want ja, zoekt niemand, dan heeft het ook niet veel zin daar een video over te maken. Nu zeiden we al dat er geen tool is om zoekvolumes in YouTube te bekijken, maar die tools zijn er wel voor de Google zoekmachine. Dat is in ieder geval de best mogelijke benadering, om enigszins in te schatten of je op het goede spoor zit. De aanname is dat wanneer mensen in Google zoeken, er ook wel mensen zullen zijn die in YouTube zoeken. 

Verkoop jij software om video’s te bewerken? Misschien kun je daar eens een leuke video over maken!

Als laatste is het interessant in Google te zoeken, en te kijken of er dan video’s tevoorschijn komen. Zo ja: dan is het onderwerp extra interessant omdat je dan ook bezoekers vanuit Google zult trekken.

Stap 2: Denk na over de zoekintentie van gebruikers.

Deze stap wordt vaak over het hoofd gezien, of door gebrek aan ervaring met zoekmachines niet helemaal goed gedaan. Het is super belangrijk hier over na te denken, want wat je moet proberen is dat jouw video matcht met de zoekintentie van de gebruiker. Alleen zo zul je kans gaan maken op zichtbaarheid.

Voorbeeld: Stel jij bent Adidas, en je wil je sportschoenen verkopen door te adverteren in Google. Zou jij dan gaan adverteren op het woordje ‘schoenen’? Een onervaren marketeer zou misschien zeggen van wel, wij zouden zeggen van niet. Omdat ‘schoenen’ erg algemeen is: wil iemand wel echt schoenen kopen, zoekt hij gewoon leuke plaatjes of de nieuwste trends? En als diegene inderdaad toch schoenen wil kopen, dan weet je ook niet wat voor soort schoenen: dure of goedkope, normale- of sportschoenen? De intentie is te onduidelijk, waardoor je niet precies weet wat diegene zoekt. Een beter zoekwoord zou iets kunnen zijn als ‘Adidas originals maat 46,5 man’.

De vraag is nu: hoe weet je zonder al teveel ervaring met zoekmachines wat de zoekintentie van iemand is? Eigenlijk simpel: zoek dit woord op in YouTube of Google, en kijk welke organische resultaten (dus de niet advertenties) daaruit komen. Google is meester in het bepalen van zoekintenties, want ja, in de zoekmachine vind je meestal direct wat je zoekt. 

Voorbeeld: als je in Google zoekt op ‘SEO’, vind je allerlei organische resultaten die uitleggen wat SEO is en hoe het werkt. Dit zijn eerder blogpagina’s dan sales pagina’s waarvan het doel is dat je zo snel mogelijk contact opneemt met het bedrijf. 

Samengevat: Maak jij een video over waarom jij als professional zo goed bent met SEO, dan ga je geen zichtbaarheid krijgen wanneer iemand zoekt op ‘SEO’. Blijkbaar is de intentie van gebruikers dat ze willen weten hoe SEO werkt, niet waarom jij zo goed bent. Maak daar dan dus geen video over, maar wel over hoe SEO werkt om wel kans te hebben zichtbaarheid. Want dan is de match goed met de zoekintentie!

Stap 3: Zorg voor high-retention video’s.

Dus video’s die mensen zo lang mogelijk blijven kijken. Dat klinkt logisch, maar hoe voer je dat nu daadwerkelijk uit? Daarvoor kunnen we een aantal tips geven:

  1. Schrijf je video uit. Zorg er dus van tevoren al voor dat je precies weet welke shots je wil maken en welke tekst je wil zeggen. Zorg er ook voor dat je de woorden waar jij op gevonden wil worden noemt in de video, volgens sommigen kan dat ook voor een positief effect zorgen in de YouTube rankings.
  2. Start je video met een sterk begin! De eerste 10 tot 15 seconden zijn cruciaal voor gebruikers om wel of niet te blijven hangen. Welke waarde ga jij de gebruiker geven in je video? Welke slimme of nuttige tips ga je geven die mensen echt moeten weten? Informeer de gebruiker daarover meteen! Wij zijn zelfs van mening dat je de clou van het verhaal ook meteen weg kunt geven: als die interessant is gaan mensen echt wel kijken!
  3. Edit je video op een effectieve manier. Een paar slimmigheidjes hier zijn bijvoorbeeld:
    1. Gebruik zogenaamde jump cuts: korte beelden die achter elkaar geplakt zijn, zodat je verhaal sneller gaat (of lijkt te gaan). Of eigenlijk: waar korte stiltes of onbelangrijke stukjes video er tussenuit geknipt zijn, zodat je springt van het eerste naar het tweede beeld. Kijk bijvoorbeeld hoe Logan Paul, een van Amerika’s grootste vloggers, dat doet in zijn video’s. 
    2. Laat zien wat mensen moeten zien. Door dingen te omcirkelen, highlighten of door er op in te zoomen. Laat jij een rapport van de middelbare school zien, en praat je over het cijfer voor wiskunde? Breng dat dan duidelijk in beeld, gebruikers willen niet zelf moeten gaan zoeken.
    3. Zorg voor wat entertainment. Vertel je een saai verhaal over SEO (sorry, ons vak is niet altijd even sexy), gooi er dan bijvoorbeeld leuke grafische elementen in, maak af en toe een grapje of zorg ervoor dat er beweging in het beeld zit.

Stap 4: Denk aan de on page optimalisaties

Deze stap is waarschijnlijk de meest simpele en bekende voor jou. Namelijk door ervoor te zorgen dat je een pakkende titel schrijft met zoekwoorden erin, net als bij een beschrijving. Zorg daarbij ook voor de juiste tags en thumbnails.

Nu vraag je je natuurlijk af: hoe schrijf je dan een pakkende titel bijvoorbeeld? Maak het dan bijvoorbeeld concreet, en gebruik waar mogelijk getallen. Voorbeeld: de titel van deze blog had iets kunnen zijn als: “Hoe je zorgt voor betere vindbaarheid in YouTube”. Maar je wil het concreet maken, dus wij hebben het “YouTube SEO: 8 stappen om je views te vertienvoudigen in 2022” genoemd. Ten eerste zijn “8 stappen” lekker concreet. En ten tweede is het nu 2022, dus dit artikel is schijnbaar up to date.

Wat je verder kunt doen:

  1. Maak een aantrekkelijke belofte. Ook hier is de titel van deze blog weer een voorbeeld, namelijk het stukje “.. om je views te vertienvoudigen”. 
  2. Voeg woorden toe tot de verbeelding spreken: gemakkelijk, snel, direct.
  3. Gebruik hoe, wat of waarom titels.
  4. Gebruik geen vraagzinnen, maar juist stellingen.

Stap 5: Gebruik in-video optimalisaties

Dit is vergelijkbaar met de vorige stap, het verschil is dat je hier een aantal bewerkingen doet in de video, in plaats van er omheen zoals in stap 4. Met in-video optimalisaties bedoelen we dat je ondertitels toevoegt, of bijvoorbeeld cards. Het doel is om mensen in YouTube te houden, en liever nog op jouw kanaal.

Stap 6: Promoot je video

Een stap die vaak niet gedaan wordt, maar wel erg interessant is. De eerste 24 tot 48 uur zijn heel belangrijk voor je video: deze maken of kraken het. Dus zodra jij een video geupload hebt, probeer dit direct te promoten via bijvoorbeeld:

  1. Je nieuwsbrief;
  2. Je sociale kanalen;
  3. Facebook groepen;
  4. Last but not least: probeer eens te werken met YouTube advertenties! Dit is een relatief goedkope optie waar je direct veel mensen mee kunt bereiken.

Stap 7: Maak series of afspeellijsten voor langere kijktijd

Als je dit doet begrijpt YouTube dat er een volgorde in je video’s zit, en zul je sneller zichtbaarheid in YouTube claimen. Doordat de volgende aflevering bijvoorbeeld rechts bovenin zichtbaar wordt bij de aanbevolen video’s.

Bij de rode pijl zie je een voorbeeld van een serie van StukTV, een van de grootste kanalen van Nederland

Stap 8: Maak slim gebruik van je kanaal pagina

Deze laatste stap sluit aan op stap 7. Door je video’s op slimme plekken op je kanaal te plaatsen creëer je ook meer zichtbaarheid. Heb je een serie ontwikkeld, zoals omschreven in stap 7? Plaats deze dan hoog op je kanaal pagina, zodat gebruikers die serie snel gaan kijken. Wanneer ze dat uiteindelijk doen zullen de andere video’s uit die serie sneller tevoorschijn komen bij de gebruikers.