Je bent voor vanavond op zoek naar een leuk restaurant en zoekt met behulp van je smartphone naar restaurants in de buurt. Herkenbaar? Tegenwoordig gebeurt het steeds vaker. Zo is het populairder geworden om bijvoorbeeld routes te plannen of lokale eetgelegenheden te vinden met een app als Google Maps. Door de intrede van Google Mijn Bedrijf kan jouw bedrijf ook zichtbaar worden op Google Maps waardoor klanten je bedrijf kunnen vinden. Dat restaurant in de buurt waar mensen naar op zoek zijn? Jij bent te vinden in Google en op Google Maps. Hier ligt dan ook een enorme kans voor bedrijven, aangezien je met behulp van een Google bedrijfspagina goed kan inspelen op het zichtbaar worden in de lokale zoekopdrachten van Google.

Inhoud

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee bedrijven hun online aanwezigheid kunnen beheren op websites van Google, onder andere bij Google Zoeken en Google Maps. Door de bedrijfsinformatie te verifiëren en actueel te houden, zorg je ervoor dat klanten je kunnen vinden en alle benodigde informatie hebben. Met behulp van Google Mijn Bedrijf word je beter zichtbaar in de lokale zoekresultaten van Google, deze zijn te herkennen aan een Google Maps-kaart met daaronder drie Google Mijn Bedrijf-vermeldingen. Deze lokale zoekresultaten worden in de meeste gevallen vlak onder de betaalde advertenties getoond en boven organische zoekresultaten, dit zijn belangrijke posities om meer klanten te werven.

Wat zijn de voordelen van Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf biedt vele voordelen voor zowel je bedrijf als de klanten van jouw bedrijf. Hieronder een korte toelichting over de voordelen: 

Ook biedt Google de functie “Knowledge graph” aan, de graph begrijpt feiten over mensen, plaatsen, bedrijven en verbindt deze met elkaar. Google kan hierdoor steeds vaker zelf antwoord geven op je vraag. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “Wat zijn de openingstijden van Searchlab”, verschijnt het antwoord hierop als eerste resultaat op de pagina, nog boven de normale zoekresultaten. Met je eigen bedrijfspagina kun je ook op zo’n ‘knowledge graph’ worden weergegeven.

searchlab bedrijfspagina

Functies Google Mijn Bedrijf

Google voegt constant nieuwe functies toe aan Google Mijn Bedrijf. Hieronder worden de verschillende functies kort uitgelegd:

  1. Accounts connecten. Je kunt verschillende accounts connecten met Google Mijn Bedrijf, bijvoorbeeld je account van Google Ads. Hiermee kun je in Google Ads een locatie-extensie van Google Mijn Bedrijf toevoegen waardoor je ook in de betaalde advertenties vindbaar bent met je bedrijfslocatie.
  2. Al je locaties beheren. Mocht je bedrijf meerdere locaties hebben, kun je met één account al deze locaties beheren met behulp van een bulk upload spreadsheet. Zo heb je locatiegroepen met individuele locaties eronder en kun je op deze manier je bedrijfspagina up-to-date houden.
  3. Reviews verzamelen. De reviews van bedrijven zijn enorm belangrijk voor je SEO-strategie en met een Google Mijn Bedrijf account heb je de mogelijkheid om al deze Google reviews te beheren en erop te reageren. Dé kans om een slechte situatie goed te maken of je klanten te bedanken voor hun geloof in jouw bedrijf.
  4. Logo toevoegen. Je kunt je eigen logo toevoegen bij jouw bedrijfsprofiel, zodat je goed herkenbaar bent voor klanten en potentiële klanten je kunnen herkennen. Nieuw hierbij is dat je ook een omslagfoto, zoals we die kennen uit LinkedIn en Facebook, kunt toevoegen. Deze optie kun je vinden in het dashboard van Google Mijn Bedrijf onder ‘Foto’s’.
  5. Google posts plaatsen. Je hebt de mogelijkheid om posts toe te voegen aan je profiel, zo kun je als bedrijf je eigen content creëren met “Google Posts”. De posts blijven één week online staan, waardoor je wordt gedwongen als bedrijf om up-to-date te blijven. Zo kun je bijvoorbeeld met klanten communiceren, de klantbeleving verbeteren met actuele informatie en speciale acties en evenementen promoten. Een kans op gratis advertenties die je op ieder moment kunt veranderen! Tip: Als je de tijd van een evenement lang laat duren, zal deze voor een langere periode blijven staan en heb je eigenlijk een post die langer dan een week duurt!
  6. URL’s toevoegen. In Google Mijn Bedrijf heb je de mogelijkheid om één of meerdere URL’s toe te voegen. Nadat je deze hebt toegevoegd, wordt deze direct weergegeven bij je bedrijfsvermelding. Zo kunnen bedrijfsvermeldingen onder meer links bevatten naar specifieke acties, zoals online bestellingen of reserveringen. Sinds kort is het ook mogelijk om een unieke, korte URL te creëren zodat het makkelijker wordt om jouw bedrijfsprofiel te delen. Hiervoor hoef je alleen in je account binnen het menu op “informatie” te klikken en bij het @-teken de gewenste naam op te geven.
  7. Keywords verwerken. Je kunt belangrijke keywords voor jouw bedrijf plaatsen in de tekst en titel op Google Mijn Bedrijf. Zoals eerder aangegeven kun je als marketing bureau “Online Marketing” toevoegen, zodat jouw bedrijf zichtbaar wordt wanneer iemand op dit keyword zoekt.
  8. Inzicht in statistieken. Ook biedt Google de mogelijkheid voor bedrijven om hun statistieken inzichtelijk te krijgen. Deze tonen precies hoe en wanneer klanten op jouw pagina terechtkomen. Op deze manier krijg je te zien wanneer klanten je wél zien, maar vooral ook wanneer niet.
  9. Afspraken beheren. Als je als bedrijf afspraken aanneemt, is er zelfs de mogelijkheid om via Google Mijn Bedrijf afspraken online te accepteren. Dit is erg handig voor klanten, aangezien ze zo een afspraak kunnen maken zonder ook maar de resultaten van de zoekmachine te verlaten.
  10. Menu tonen. Er is ook een handige functie (Menu en Services) aanwezig om gebruikers direct je menu, zoals de menukaart van je restaurant, of diensten te tonen zonder door te klikken naar je website.
  11. Contactpersoon van Google. Met de hulp van je Google Ads ID kun je bij Google een contactpersoon aanvragen. Zo heb je als bedrijf je eigen nummer bij het Google Contact Center en kun je contact opnemen voor vragen of als je bijvoorbeeld hulp nodig hebt om je profiel in te stellen.
  12. Winkelbezoeken inzichtelijk. Beheer je ook advertenties in Google Ads voor je bedrijf? Dan is het met de nieuw geïntroduceerde functie “Store Visits” ook mogelijk om uit te zoeken wat de investering in online advertenties oplevert in offline omzet. Deze tool brengt in kaart in hoeverre een online advertentie leidt tot een winkelbezoek, en kan dit met maar liefst 90% zekerheid zeggen. Google trackt hiervoor de locatie van de ingelogde gebruiker, waarbij het de link met Google Mijn Bedrijf gebruikt om vast te stellen waar de bedrijfslocatie zich bevindt. Door Google Mijn Bedrijf te linken met Google Ads kun je vervolgens inzien of online advertenties hebben geleid tot offline omzet.

Hoe maak je een Google Mijn Bedrijf-account aan?

  1. Google Mijn Bedrijf aanmaken. Ga naar Google Mijn Bedrijf en klik op “Uw bedrijf op Google”. Vervolgens zal Google vragen om in te loggen met het Google-account waarmee je Google Mijn Bedrijf in de toekomst wilt gaan gebruiken. Heb je nog geen Google-account? Maak hier je Google-account aan.
  2. Bedrijfsnaam verifiëren. Na het inloggen, krijg je een scherm te zien waar je kunt zoeken op je eigen bedrijfsnaam. Het zou kunnen dat je bedrijfsvermelding al bestaat al heb je deze nooit aangemaakt. Als je bedrijfsnaam al bestaat, kun je deze verifiëren. Afhankelijk van de instellingen doe je dit met behulp van een verificatiecode op het zakelijke telefoonnummer dat bij Google bekend is of door middel van een pincode die met de post wordt opgestuurd naar het bedrijfsadres. Als je bedrijfsnaam niet voorkomt, klik dan op de knop “Deze komen allemaal niet overeen” – Je bedrijf toevoegen. Deze knop komt tevoorschijn wanneer je zoekt op je bedrijfsnaam.
  3. Bedrijfsgegevens invullen. Je krijgt een pagina te zien met daarop verschillende velden die ingevuld moeten worden met betrekking tot je bedrijf. Het veld “categorie” is een verplicht veld, staat jouw categorie er niet tussen? Kies dan voor de meest overeenkomende. Klik vervolgens op “Doorgaan”, waarna er wordt gevraagd of je bevoegd bent om het bedrijf te beheren. Klik ook hier op “Doorgaan”.
  4. Google Mijn Bedrijf verifiëren. Er zal een brief verstuurd worden met een pincode om de vermelding te verifiëren. Mogelijk vraagt Google eerst om je telefoonnummer te verifiëren. Na ontvangst van de brief kun je je vermelding verifiëren en wordt deze hierna zichtbaar voor iedereen.
  5. Informatie invoeren. Voordat je pagina geverifieerd is, kun je je pagina al volledig maken door alle nuttige informatie alvast in te voeren. Klik in het menu op de knop “Bewerken” en vul alle mogelijke informatie in. Zo kun je bijvoorbeeld informatie invullen over openingstijden, een telefoonnummer en directe links naar persoonlijke contactgegevens.

In slechts twee uur kun je jouw eigen Google Mijn Bedrijf accuraat maken met zoveel functies als je maar wilt. Met behulp van al deze functies wordt Google Mijn Bedrijf meer en meer een ‘eigen’ website binnen Google. Bezoekers hoeven steeds minder vaak door te klikken naar je website. Als bezoekers je bedrijf vinden in Google Zoeken of Google Maps wordt veel informatie namelijk al gegeven met behulp van de door jou ingevulde informatie in Google Mijn Bedrijf. Hierdoor wordt je bedrijfsvermelding steeds belangrijker en kun je inspelen op alle nieuwe ontwikkelingen. Aanmelden bij Google Mijn Bedrijf is gratis en snel gedaan. Heb je dus een eigen bedrijf of houd je je bezig met het zichtbaar worden bij zoekopdrachten in Google, dan is het beheren en optimaliseren van Google Mijn Bedrijf zeker de moeite waard!

logo

"Een aanrader voor elke MKB of corporate organisatie"