De ultieme Performance Max gids – Inclusief 10 best practices [2022]

5 August, 2022
Uncategorized

Performance Max, het nieuwste paradepaardje van Google. Google is constant bezig met het ontwikkelen van Google Ads om ervoor zorgen dat klanten het maximale uit hun advertenties kunnen halen. De afgelopen jaren is een belangrijke leidraad hierin machine learning, het ervoor zorgen dat het algoritme van Google zo goed mogelijk kan presteren. Hierbij neemt Google steeds meer werk uit handen. In deze blog nemen we je mee in wat Performance Max precies is, wat er nodig is om het op te zetten en geven we je verschillende tips om jouw Performance Max campagne zo goed mogelijk te laten presteren.

Wat is Performance Max?

Performance Max is de nieuwste campagnesoort in Google Ads. Het is een combinatie van display, video, tekst en Google Shopping. Per juli 2022 zijn alle Smart Shopping campagnes dan ook overgezet naar Performance Max campagnes. Op deze manier worden je advertenties op meerdere kanalen vertoond, zoals:

Performance max kanalen

Performance Max als aanvulling op campagnes

Daarnaast werkt Performance Max het beste als toevoeging op andere (Search) campagnes en niet als vervanging van. Het wordt dan ook aanbevolen om de aanwezige zoekcampagnes nog aan te laten. Daar heb je veel meer controle over op welke zoekwoorden je biedt, Performance Max vult dit vervolgens aan op basis van de eigen data.

Let er hierbij op dat een Performance Max campagne het beste werkt met conversiedata. Hierdoor kan er beter geoptimaliseerd worden. Zonder (actieve) conversies zullen de prestaties dus een stuk minder zijn.

Wat zijn de benodigdheden voor een Performance Max campagne?

Om een Performance Max campagne zo goed mogelijk op te zetten, is er verschillende input nodig. Zo zijn er zowel afbeeldingen als teksten benodigd. Deze worden vervolgens door Google gecombineerd tot verschillende uitingen, waarbij constant getest wordt wat de beste samenstelling is. Voor het gemak hebben wij de benodigdheden hieronder voor je op een rij gezet:

Het is hierbij aan te raden om zoveel mogelijk input te uploaden, zodat Google kan gaan testen welke combinaties het beste werken.

Hoe werkt de targeting met Performance Max?

Met de Performance Max campagne kan je, in tegenstelling tot veel andere Google campagnes, geen doelgroepen targeten. Je kunt enkel een zogenaamd doelgroepsignaal opgeven, waarmee je input levert over welke doelgroepen relevant zijn voor je bedrijf. Deze data gebruikt Google in de zoektocht naar converterende profielen.

Er zijn verschillende doelgroepen die je kunt gebruiken voor dit doelgroepsignaal, zoals custom intent, eigen doelgroepen (klantenlijst en websitebezoekers, interesses en demografische gegevens. Daarnaast kan je ook demografische gegevens aangeven, al wordt aanbevolen alle demografieën te targeten. Maar het kan natuurlijk zo zijn dat een bepaald geslacht of een bepaalde leeftijdsgroep niet interessant zijn voor jouw bedrijf.

Best practices Performance Max

Net zoals voor ieder ander campagnetype zijn er ook bij de Performance Max campagne verschillende best practices om de campagne zo goed mogelijk te laten renderen. Wij hebben de belangrijkste optimalisaties hieronder voor je op een rij gezet:

Veelgemaakte fouten Performance Max

Naast best practices zijn er ook enkele snel gemaakte fouten bij het instellen van je Performance Max campagne. Deze zijn gemakkelijk te voorkomen door bij het opzetten scherp te zijn op de instellingen, waar sommige ook wat verstopt zijn door Google:

performance max locatie instellingen
  1. Instellen dat enkel de opgegeven URL wordt gebruikt, hieronder hoe dat moet:
performance max urls instellingen
  1. Verder kan je irrelevante/niet belangrijke pagina’s ook zelf handmatig uitsluiten. Zo kun je bijvoorbeeld blogpagina’s uitsluiten, waar je niet op gevonden wilt worden.

Resultaten Performance Max

Inmiddels hebben we het wel genoeg gehad over wat er allemaal mogelijk is met Performance Max, we onderbouwen dit ook graag met resultaten. Zo werken we voor een website die horloges verkoopt, waar de resultaten na livegang begin dit jaar veelbelovend zijn:

Naast de klant met horloges hebben we ook een kapper als klant, in plaats van e-commerce is het dus getest bij harde afspraken. Ook hier werkt de Performance Max campagne zeer goed:

Conclusie

De afgelopen jaren hebben we kunnen zien dat er veel zaken zijn geautomatiseerd binnen Google Ads. Denk hierbij aan het toevoegen van responsieve advertenties in de plaats van (uitgebreide) tekstadvertenties of een Smart Display campagne. Dit zal zich alleen maar voortzetten met als doel natuurlijk betere resultaten.

Zo ook bij het nieuwe campagnetype Performance Max waar een hele hoop geautomatiseerd is en Google dus een hoop uit handen neemt. Toch blijft er zoals in onze blog te lezen nog genoeg om aan te schaven, om zo zelf invloed te hebben op de resultaten. Wij zien in ieder geval veelbelovende resultaten bij vrijwel al onze accounts en raden dan ook zeker aan om hiermee van start te gaan!