Ben je al een tijdje bezig met het adverteren via Google Ads maar geef je teveel geld uit in vergelijking met de resultaten die binnen komen? Dat kan liggen aan het instellen van een foute biedstrategie in Google Ads! Wij leren je alles bij over de huidige biedstrategieën van Google Ads en waarom je deze wel of niet moet toepassen op basis van je doel.
In deze blog:
- Wat is een biedstrategie
- De 7 biedstrategieën van Google Ads
- Handmatige CPC
- Verbeterde CPC
- Doelvertoningspercentage
- Klikken maximaliseren
- Conversies maximaliseren
- Doel-CPA
- Doel-ROAS
- Biedstrategie op basis van je doel
- Doe de quiz!
Wat is een biedstrategie?
Om je kosten zo laag mogelijk te houden en toch goede resultaten te verkrijgen, is het belangrijk om de juiste biedstrategieën te selecteren. Maar wat is een biedstrategie? Een biedstrategie in Google Ads is een functionaliteit die jou als adverteerder kan helpen om te beslissen hoeveel geld je wilt uitgeven aan je klikken. Dit plan wordt vooral bepaald door het doel dat je wilt bereiken met je campagne, zoals het verhogen van klikken, meer conversies of het maximaliseren van je Return on Investment (ROI).
De 7 biedstrategieën van Google Ads
Google Ads biedt verschillende biedstrategieën aan die adverteerders kunnen gebruiken, waaronder handmatige biedingen, geautomatiseerde biedingen en doel-ROAS biedingen. Ook wij maken hier gebruik van wanneer wij met onze Google Ads dienst aan de slag gaan. Laten we alle biedstrategieën stuk voor stuk onder het vergrootglas leggen en ze vervolgens samenvatten om een globaal beeld te krijgen van alle opties.
1. Handmatige CPC
Dit is een van de handmatige biedstrategieën van Google Ads. Hierbij stel je als adverteerder handmatig een budget in op zoekwoorden om de positie van je advertentie te bepalen. Het bedrag dat je hier instelt staat vast en zal hoe dan ook nooit door Google overschreden worden. Stel je stelt de CPC (cost per click) in op €1,00, dan zal Google nooit meer betalen voor een klik dan dit ingestelde bedrag.
Voordelen
- Je hebt zelf de controle over hoeveel je maximaal aan een klik wilt betalen en kan je je budget effectiever beheren.
- Hiernaast geeft de handmatige biedstrategie je ook meer flexibiliteit.
- Je kan zelf de biedingen aanpassen op basis van de veranderende marktomstandigheden of andere factoren.
- Tot slot kan je ook meer besparen doordat je meer controle hebt over hoeveel je uitgeeft aan advertenties.
Wanneer?
Je gebruikt de handmatige CPC wanneer je weet hoeveel je zoekwoorden waard zijn en je meer controle wilt over je kosten per klik. Onthoud wel dat deze biedstrategie van Google Ads tijd en moeite kost om te optimaliseren aangezien je de biedingen zelf moet bijstellen om ervoor te zorgen dat ze nog steeds winstgevend zijn en aansluiten op je doelen.
Ondertussen is Google’s machine learning zo hard gegroeid dat deze strategie niet meer zo populair is. Machine learning houdt in dat Google op basis van verschillende factoren zoals tekst, taal, link- en paginastructuur zelf kan inschatten wanneer het waard is om je campagne te laten zien of niet. Als je Google het werk laat doen, heb je een slimme biedstrategie ingesteld die je vaak betere resultaten oplevert. Laten we in de volgende puntjes de slimme biedstrategieën van Google Ads bekijken.
2. Verbeterde CPC
Verbeterde CPC is een van de slimme biedstrategieën van Google Ads. Deze strategie lijkt op de handmatige CPC maar werkt net ietsje anders. Net zoals de handmatige CPC stel je zelf een bedrag in dat je maximaal wilt uitgeven aan een klik. Het enige verschil is dat Google een bod kan uitbrengen dat maximaal 200% hoger ligt dan het bedrag dat jij hebt ingesteld. Maar ook kan Google beslissen om minder uit te geven of je advertentie niet eens te laten zien. Dit doet Google op basis van verschillende factoren. We geven een voorbeeld:
Stel je adverteert op ‘barbershop Amsterdam’ en stelt een verbeterde CPC in van €1. Vervolgens toont een man van rond de 35 jaar interesse in een barbershop. Google weet ook dat deze man in Amsterdam woont. Zijn profiel is dus perfect voor jouw advertentie. Google beslist op basis van deze gegevens om je advertentie weer te geven in de zoekresultaten van de man omdat de kans op conversie hier hoog ligt. Om zeker vertoont te worden, verhoogt Google het bod naar €2 (200% hoger). Door deze actie werd je advertentie uiteindelijk getoond aan de man.
Stel nu dat er een meisje van 15, dat ook in Amsterdam woont, interesse toont in dezelfde zoekterm. Google zal hier nooit €2 bieden omdat het weet dat de kans op een klik bij dit meisje veel kleiner is. Dit komt doordat haar profiel niet overeenkomt met wat jij zoekt. Google kan vervolgens beslissen om bijvoorbeeld maar €0,50 te bieden of je advertentie niet eens te tonen.
Voordelen
Verbeterde CPC als biedstrategie heeft zoals alle biedstrategieën van Google Ads zijn voordelen:
- Als eerste kan het leiden tot hogere conversieratio’s. Doordat Google automatisch biedingen aanpast voor zoekwoorden waarbij de kans op een klik hoog is, wordt de weergave van advertenties bij irrelevante zoekopdrachten verminderd.
- Ook zorgt de biedstrategie ervoor dat je je budget effectiever kan beheren. Doordat Google je budget aanpast op basis van relevantie en kans op conversies, betaalt u niet te veel voor klikken die niet leiden tot conversies.
- Vervolgens kan er meer geld besteed worden aan zoekwoorden die wel converteren.
Wanneer?
Het instellen van een Verbeterde CPC is de beste keuze als je een nieuwe campagne opstelt. Dit omdat Google op dat moment nog geen enkele informatie heeft kunnen verzamelen en een andere, meer specifieke biedstrategie hierdoor nog geen optie is. Laat je campagnes een tijdje lopen met Verbeterde CPC om vervolgens, eens Google genoeg gegevens heeft, van biedstrategie te veranderen om doelgerichter je budget te besteden. Als je Google meer vrijheid wilt geven, en meer signalen (zoals of iemand man/vrouw is) wilt gebruiken bij het bepalen van je bod is Verbeterde CPC een betere keuze dan het instellen van een handmatige CPC.
3. Doelvertoningspercentage
Een andere biedstrategie van Google Ads is het doelvertoningspercentage. Deze strategie is volledig geautomatiseerd wat betekent dat je geen handmatige controle meer hebt over het budget.
Wat je wel moet instellen is op welke positie van de zoekresultatenpagina je je advertenties wilt positioneren. Hierbij heb je drie opties:
- Overal op de zoekresultatenpagina
- Bovenaan de resultatenpagina (boven organische resultaten)
- Helemaal bovenaan resultatenpagina (absolute toppositie)
Vervolgens kies je hoe vaak je advertentie op die gewenste positie moet worden weergegeven. Dit wordt uitgedrukt in procenten, bijvoorbeeld 50%. Hierna gaat Google automatisch je biedingen aanpassen om dit gewenste percentage te bereiken. Stel dat er veel concurrentie is op een bepaalde positie bij een zoekwoord, dan zal de bieding automatisch verhoogd worden om de kans op weergaven te vergroten.
Voordelen
- Een groot voordeel aan de doelvertoningspercentage-biedstrategie is dat je als adverteerder de controle hebt over waar je je advertenties wilt tonen en hoe vaak.
- Hiernaast heb je als adverteerder ook meer controle over je budget. Dit omdat je alleen betaalt voor impressies die leiden tot je gewenste weergave positie.
Wanneer?
Je kiest het beste voor deze Google Ads biedingsstrategie je maximale zichtbaarheid op je merknaam wilt verkrijgen (hierbij ga je voor de absolute toppositie), je je advertenties wilt tonen op specifieke tijden of dagen, of als je je advertentie wilt tonen aan specifieke doelgroepen. Je merknaam campagne is bijvoorbeeld een goede campagne om een doelvertoningspercentage strategie te kiezen. Stel dat anderen ook op jouw merknaam adverteren, dan kan je hier dus gaan voor een vertoningspercentage van 100%.
4. Klikken maximaliseren
Klikken maximaliseren is een biedstrategie van Google Ads die het klikken op je advertenties maximaliseert binnen een bepaald budget. Hierbij wordt geen rekening gehouden met wat er na de klik gebeurt, het gaat enkel en alleen om het halen van klikken.
Als adverteerder stel je een dagbudget in voor je campagne. Google gaat op basis van dit budget automatische biedingen aanpassen om het aantal klikken op de advertenties te maximaliseren. Google zal de biedingen regelmatig aanpassen om ervoor te zorgen dat de advertentie zo vaak mogelijk getoond wordt en zo veel mogelijk klikken blijft ontvangen.
Voordelen
- Deze biedstrategie zorgt ervoor dat je zo veel mogelijk klikken binnen krijgt binnen je gegeven budget. Stel dat je een beperkt budget hebt, en je niet door je dagbudget wilt zijn met maar één klik, dan kan deze strategie ervoor zorgen dat je een stuk meer klikken binnenhaalt.
Let op: deze biedstrategie focust enkel en alleen op het behalen van klikken, niet op conversies. Controleer dus vaak genoeg de resultaten op het aantal behaalde conversies. Stel dat er geen conversies uitkomen, is het tijd om een andere strategie toe te passen.
Wanneer?
Zoals de naam het al zegt, gebruik je deze strategie als je het aantal klikken op je advertenties wilt maximaliseren en dus zo veel mogelijk websitebezoekers wilt aantrekken.
5. Conversies maximaliseren
Deze Google Ads biedstrategie lijkt heel erg op ‘klikken maximaliseren’, enkel focust deze dus op het halen van conversies in plaats van klikken. Conversies kan je zien als het invullen van een formulier, een aankoop of een aanmelding. Ook hier stel je een dagbudget in.
Bij deze strategie is het belangrijk om duidelijke doelstellingen op te stellen. Bepaal hoeveel je per conversie wilt uitgeven en welke conversie je wilt maximaliseren, bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte. Weet dat je dit soort conversies zelf moet instellen in Google Ads om het meetbaar te kunnen maken. Hiernaast is het belangrijk om veel te testen, resultaten te bekijken en vervolgens op basis hiervan je advertenties te optimaliseren. Alleen zo haal je de best mogelijke resultaten.
Voordelen
Voordelen van deze biedstrategie zijn:
- Een grotere kans op een hoge ROI
- Advertenties worden gerichter getoond
- Je verkrijgt betere inzichten in het gedrag en de voorkeuren van je doelgroep
- Tot slot, verkrijg je natuurlijk meer conversies aangezien Google je advertenties enkel toont als er een grotere kans is op converteren.
Wanneer?
Deze strategie gebruik je best als je een beperkt budget hebt maar toch zoveel mogelijk leads wilt binnenhalen. Het instellen van deze biedstrategie is vooral handig als je conversies geen waarde hebben binnen het systeem. Denk aan het invullen van een formulier, hier hangt geen vast bedrag aan vast. Webshops hebben wel een conversiewaarde in het systeem zitten, aangezien er een vast bedrag hangt aan het product. Als je een webshop bezit, kan je het beste de doel-ROAS biedstrategie gebruiken. Deze leggen we later in de blog uit! Let er wel op dat je genoeg conversie data verzameld hebt voor je conversies maximaliseren instelt. Voor Google Ads moeten je campagnetypen minimaal 15 conversies behaald hebben in de afgelopen 30 dagen. Als je niet genoeg data hebt, zal deze biedstrategie niet werken.
6. Doel-CPA
Doel-CPA (Cost per Acquisition) is een biedstrategie van Google Ads waarbij je een specifiek CPA-doel instelt voor een advertentiegroep. CPA zijn de gemiddelde kost die je betaalt per conversie, denk aan contactformulieren die worden ingevuld of aankopen die worden gedaan. Google Ads wil aan de hand van deze biedstrategie zo veel mogelijk conversies halen binnen het CPA-doel dat je hebt opgegeven.
Als je het CPA-doel hebt ingesteld, zal Google Ads je biedingen automatiseren om zo veel mogelijk mensen te bereiken die potentieel een conversie kunnen uitvoeren. Om zo veel mogelijk resultaten te verkrijgen, houdt Google Ads rekening met factoren zoals de relevantie van je advertentie en zoekwoorden, de concurrentie en de historische prestaties van je campagne.
Voordelen
Met de doel-CPA biedstrategie van Google Ads geniet je van verschillende voordelen:
- Je advertentiebudget wordt namelijk zo efficiënt mogelijk besteed doordat je alleen betaalt voor de behaalde resultaten en niet voor de klikken.
- Daarnaast past Google Ads automatisch je biedingen aan, waardoor je campagnes optimaal presteren zonder dat je handmatig je biedingen hoeft aan te passen.
Wanneer?
Het instellen van een doel-CPA is handig als je geen beperkingen op je budget hebt en weet dat je bijvoorbeeld €20 per lead zwilt betalen. Hiervoor moet je dus weten wat een specifieke conversie voor jou gemiddeld waard is. Als je dit weet, kan je een schatting maken over hoeveel een lead voor je mag kosten, wat dan de doel-CPA wordt die je zal instellen. Deze CPA is anders voor elke soort conversie. Dit omdat de ene conversie waardevoller is dan de ander, waardoor je bereid bent voor de een meer te betalen dan voor de ander. Stel een nieuwe klant is voor jou €100 waard. Dan kan je een doel-CPA instellen van €70 met een winst van €30 tot gevolg.
7. Doel-ROAS
Tot slot is er ook nog de doel-ROAS biedstrategie van Google Ads. Deze biedstrategie werkt op een vergelijkbare manier als de doel-CPA biedstrategie, maar in plaats van het instellen van een doel-CPA, stel je hier een doel-ROAS in. ROAS staat voor Return on Advertising Spend en is een verhouding tussen de inkomsten van de ad en de uitgegeven advertentiekosten. Google Ads gaat bij het instellen van deze biedstrategie je biedingen automatisch aanpassen om de waarschijnlijkheid dat een klik of vertoning een conversie zal opleveren te maximaliseren. Google Ads zal ervoor zorgen dat je het gewenste rendement op je advertentie behaalt.
Voordelen
- De doel-ROAS biedstrategie zorgt ervoor dat je budget efficiënt gebruikt wordt en dat je meer gerichte resultaten zal bereiken. Dit omdat Google begrijpt welke conversies meer waard zijn en deze zal proberen te verkopen. Ook hier moet je al conversie data verzameld hebben om deze biedstrategie optimaal te kunnen gebruiken.
Wanneer?
Je kan deze biedstrategie het beste instellen als je een bepaald rendement wilt behalen en je de waarde van elke conversie in euro’s kunt meten. Heb je bijvoorbeeld een webshop en weet je dat je een winstmarge van 25% hebt? Dan is deze biedstrategie een goede optie voor jou!
Biedstrategie op basis van je marketingdoel
Het is je waarschijnlijk al opgevallen dat je veel keuze hebt bij het instellen van een biedstrategie. Maar om deze keuzestress te beperken, kan je gelukkig niet elke biedstrategie toepassen.
Als je een campagne opstelt, moet je altijd een doel kiezen zoals verkeer, leads of sales. Niet elk doel is geschikt voor alle biedstrategieën dus geeft Google Ads je beperkte opties zodat je zeker een goed werkende strategie hebt. We hebben een tabel voor je gemaakt waarin we uitleggen welke biedstrategie je bij een doel kan kiezen. Zo weet je dat je altijd de juiste biedstrategie kiest voor je campagnes!
Biedstrategie | Bedrijfsdoel |
Handmatige CPC | Geen specifiek bedrijfsdoel |
Verbeterde CPC | Geen specifiek bedrijfsdoel |
Doelvertoningspercentage | Meer merkbekendheid |
Klikken maximaliseren | Meer websitebezoekers |
Conversies maximaliseren | Meer leads of verkopen |
Doel-CPA | Meer leads of verkopen |
Doel-ROAS | Meer leads of verkopen |
Doe de quiz!
Ben je na het bekijken van de tabel nog niet 100% welke strategie geschikt is voor jou? Vul dan ons quizje in! Aan de hand van 3 vragen bepalen we de geschikte biedstrategie voor jou!