In juni 2021 kwam het team van With Care hospitality bij ons over de vloer. Het bedrijf was nog niet al te lang geleden opgericht, en is een ondersteuner op het gebied van facilitaire dienstverlening. Concreet zorgt With Care hospitality voor versterking van teams, al dan niet op interim basis, of helpt het bij organisatorische veranderingen binnen de hospitality. Nu was het tijd om na te denken hoe With Care hospitality verder kon gaan groeien door middel van online marketing.

Doelstelling simpel: het opbouwen van een duurzame relatie met potentiële klanten en het vergroten van naamsbekendheid

De doelstelling was simpel: er moest een duurzame relatie opgebouwd worden met potentiële klanten, en niet onbelangrijk: als vrij nieuw bedrijf moest er gewerkt worden aan de naamsbekendheid. Daarbij was de doelgroep vrij duidelijk: we moesten op zoek gaan naar mensen die bijvoorbeeld werken binnen de facilitaire dienstverlening, zoals managers gastvrijheid, facilitair directeuren of hospitality coördinatoren. Daarbij was het belangrijk dat we ons zouden richten op grotere bedrijven, van minstens 500 medewerkers.

Inzet van LinkedIn advertenties voor effectief resultaat

Wanneer je als doel hebt om in contact te komen met potentiële klanten zijn er verschillende kanalen interessant: denk aan Google Ads of social media advertenties. Net als dat er veel opties zijn om naamsbekendheid te vergroten: daarvoor zijn goede campagnes te verzinnen via bijvoorbeeld Display of YouTube advertenties waar je zoveel mogelijk mensen bereikt voor zo weinig mogelijk geld.

In dit geval echter was de doelgroep zo specifiek en relatief beperkt, dat inzetten op de grote massa via bijvoorbeeld Display of YouTube schieten met hagel zou worden. En omgekeerd: via Google Ads zagen we dat er bijzonder weinig gezocht wordt op relevante zoektermen, waardoor dat weinig zoden aan de dijk zou zetten. Daarom werd er gekozen voor advertenties via LinkedIn: via dit kanaal waren we in staat heel gericht de juiste doelgroep te targeten, zowel om With Care hospitality als bedrijf te laten zien als om met relevante mensen in contact te komen.

Om aan allebei de doelstellingen te voldoen werden er verschillende advertenties opgezet. De eerste waren zogenaamde lead advertenties waarmee we contactgegevens konden verzamelen. Daarvoor was het belangrijk een goede lokker te verzinnen, met waardevolle informatie die de doelgroep zou willen lezen in ruil voor hun contactgegevens. Daarom werd er een checklist geschreven om te bepalen of de gastvrijheid van jou als bedrijf wel voldoende was, zodat wij die uit konden zetten in advertenties. Daarbij lieten we het algoritme werken om zoveel mogelijk leads te verzamelen voor zo weinig mogelijk geld.

Andere advertenties waren meer algemeen, om veel relevante mensen te bereiken. Gericht op naamsbekendheid dus, en hier lieten we het algoritme juist optimaliseren op basis van bezoekers: om zodoende zoveel mogelijk bezoekers naar de website te krijgen gegeven het budget.

Resultaat: €26,05 per lead en een doelgroep waarvan iedereen enkele malen bereikt was

Uiteindelijk zagen we de volgende resultaten ontstaan: 

Nu werd het zaak om de leads op te volgen: via een automatische e-mail funnel werden de potentiële klanten geïnformeerd over With Care hospitality, en ook telefonisch konden ze worden bereikt. Al met al kwamen er veel nieuwe, potentiële klanten in contact met With Care hospitality, en werden er ook andere experimenten gedaan met advertenties om het resultaat verder uit te bouwen. 

Deze case laat zien dat online marketing ook kan werken voor een vakgebied dat misschien niet het meest sexy is, maar waarvan de doelgroep, net als ieder ander bedrijf, online actief is. Zolang je maar aansprekende content maakt en die op de juiste manier uitzet kom je een heel eind!