Ben je op zoek naar mooie natuursteen- of keramische tegels? Misschien omdat je aan het verbouwen bent, of je huis eens een upgrade wil geven? Dan ben je bij Nibo Stone aan het juiste adres. Sinds 1923 vind je bij dit bedrijf het grootste assortiment vloertegels in natuursteen en keramiek, en met showrooms in Venlo en Vianen voor een groot deel van het land goed bereikbaar. Met ons team helpen we Nibo Stone al een aantal jaar om hun online marketing goed op de rit te zetten, maar ditmaal kwam er een nieuwe uitdaging om ons in vast te bijten.
Het aanboren van een nieuwe doelgroep: potentiële klanten die nu nog niet weten dat ze klant zullen worden
Via allerlei kanalen is Nibo Stone door de jaren heen vrij goed zichtbaar geworden. Zo staan de Google Ads en social media advertenties redelijk op de rit, en komt daar structureel een mooie stroom aan klanten uit. Het was tijd om verder te denken dan de traditionele en ietwat standaard kanalen, met een simpele vraag: wat kunnen we doen om niet alleen klanten via de standaard kanalen te vinden, maar nieuwe potentiële klanten aan te boren? Die misschien nu nog niet op het punt staan een vloer te kopen, maar wel in de toekomst? Deze uitdaging gingen we samen met Nibo Stone graag aan.
Wat is er beschikbaar, wat kan winstgevend zijn, en hoe kunnen we dat benutten om potentiële klanten te vinden?
Deze uitdaging begon bij twee dingen:
- Het kijken wat er beschikbaar is qua content, acties of andere mogelijke interessante dingen waar we iets mee kunnen om potentiële klanten geïnteresseerd te maken in onze producten. Wat al een tijd beschikbaar was, was een ebook. Wanneer jij interesse hebt in interieur of natuursteen of keramiek, dan is zo’n ebook uitstekend geschikt om eens een kijkje in te nemen. Om te zien of jouw stijl er tussen zit. Daar konden we wel wat mee. Toen werd er nagedacht over het volgende.
- Zo’n ebook is leuk en aardig, maar in hoeverre bereik je écht mensen die ooit een vloer bij jou kunnen kopen? Zal dit niet een beetje zo’n doelgroep zijn vergelijkbaar met mensen die elke dag op Funda huizen kijken, maar nooit verhuizen? Mensen dus die gewoon kijken omdat ze het leuk vinden om te zien, maar geen actie ondernemen. Dat was de vraag: levert zo’n ebook nou daadwerkelijk verkopen op? Dit ebook was in het verleden al eens gepromoot via Facebook advertenties, dus doken we de data in.
Strategie: Inzet ebook, via nieuwe landingspagina en Google Ads campagnes
Bij het analyseren van de data zagen we iets interessants. Namelijk dat er inderdaad klanten voortgekomen waren uit het promoten van het ebook. Wat bleek? Dat voor elke euro die uitgegeven was aan het promoten van het ebook, er meer euro’s terugverdiend werden. Exacte aantallen kunnen we helaas niet delen, maar we doen dit nog steeds met succes. Dus was een logische stap om dit ook via Google Ads te gaan proberen.
Om hier de best mogelijke resultaten mee te behalen stelden we een nieuwe landingspagina op, die volledig gericht was op het downloaden van het ebook. Met daarbij nieuwe Google Ads campagnes, ook weer met relevante zoekwoorden omtrent het ebook.
Resultaat: €6,64 per lead en een positieve ROAS
Al vrij snel na de start werden de eerste ebooks gedownload, voor relatief lage kosten. Uiteindelijk resulteerde deze campagnes in nieuwe waar we per stuk €6,64 voor betalen. Daarbij werd ook weer gekeken naar wat die leads daadwerkelijk opleveren, en ook hier zagen we een positieve ROAS of ROI.
Het promoten van zo’n indirecte lokker blijkt voor een bedrijf als Nibo Stone dus erg interessant om uiteindelijk nieuwe klanten te vinden onder mensen die, op het moment van downloaden van het ebook, nog niet per sé klaar waren om een product te kopen.