Op een dag kregen wij een belletje van een lokale boekhouder in Amsterdam, S&B Administraties. Of we hen konden helpen om door middel van online marketing nieuwe klanten voor hen te werven. Vooralsnog was online geen belangrijk kanaal voor hen: er werd niks mee gedaan, maar er was wel geloof dat online belangrijk kon worden. Aan ons de taak dit in goede banen te leiden.
Eerste test door middel van Google Ads
Het doel was om zo snel mogelijk meer omzet te gaan genereren. Daar kwamen een paar uitdagingen bij kijken: het budget was erg beperkt, en de concurrentie via Google moordend met relatief hoge klikprijzen. Daarom adviseerden wij om eerst eens een kleine test uit te zetten via lokale Google advertenties, namelijk het tonen van advertenties wanneer mensen in de omgeving van hun kantoor op zoekwoorden als ‘boekhouder’ zouden zoeken. En vervolgens te analyseren hoe dat zou gaan presteren.
Na een tijdje de advertenties te hebben vertoond en klikken binnengehaald te hebben, kwamen er letterlijk nul aanvragen binnen. Er was behoorlijk wat voorbereiding aan vooraf gegaan, maar de advertenties leken totaal niet te werken. Dat was voor iedereen een behoorlijke teleurstelling. Na een analyse zagen we waar het probleem zat: de zoekwoorden waar mensen op zochten waren allemaal relevant. Maar toch kwamen er geen aanvragen binnen. Blijkbaar vonden de mensen op de website niet wat ze zochten.
Van een net nieuw opgeleverde website, naar een totaal omgegooide landingspagina
Om wel resultaat te gaan boeken maakten wij een analyse van de website, en adviseerden we te gaan werken met een nieuwe website, ofwel betere landingspagina’s. Wat een moeilijk punt was, omdat S&B net een nieuwe website opgeleverd had gekregen, en zij daar erg tevreden over waren. Vanuit user experience perspectief ontbrak het bijvoorbeeld aan de volgende punten:
- De teksten zijn veel te lang. Mensen lezen geen pagina’s, mensen scannen pagina’s. Dit zorgt ervoor dat vrijwel alle informatie niet gelezen wordt, en mensen daarom geen goed beeld hebben van dit bedrijf.
- Don’t make me think. Dit principe zegt dat gebruikers niet willen nadenken, en anders afhaken. Op deze pagina worden mensen juist wel aan het denken gezet. Want waarom moeten we dit bedrijf inschakelen? Wat zijn hun sterke punten? Dat is niet in een oogopslag zichtbaar.
- De clarity, duidelijkheid, ontbreekt. De titel is ‘Boekhouding’. Maar wat zegt dat? Doen zij de boekhouding? En zo ja, voor wat voor soort bedrijven? Of geven ze informatie over boekhouden zodat je het zelf kunt doen?
- De social proof ontbreekt volledig. Wat zeggen klanten over hen? Mensen willen zekerheid en betrouwbaarheid.
- Er wordt geen sympathie opgewekt. Mensen willen zaken doen met bedrijven die ze het gunnen. We zien geen enkel element wat onze sympathie opwekt voor dit bedrijf.
Uiteindelijk bepaalden we samen dat we deze verbeteringen aan zouden brengen op nieuwe landingspagina’s. Die los stonden van de huidige website, zodat het niet nodig was die op de schop te gooien en de investering beperkt bleef.
Bij de nieuwe pagina proberen we het de gebruiker makkelijk te maken: geen afleiding van een menu, duidelijke en korte teksten, en we laten bewijs zien dat dit bedrijf ervaren is en laten klanten over hen vertellen. Ook proberen we een helder beeld te schetsen wat gebruikers kunnen verwachten zodra ze contact opnemen.
Resultaat: van 0% naar 5,5% conversieratio
Deze nieuwe pagina leverde direct enorm goede resultaten op: direct vanaf de start vulden gebruikers het formulier in, en werd de conversieratio een keurige 5,5%. Inmiddels is Google Ads weer een enorm waardevol kanaal voor deze boekhouder, en halen we elke maand tientallen nieuwe leads binnen, versus de 0 leads met de oude (maar nog steeds bestaande) pagina.