Als toerist in Amsterdam word je via de welbekende toeristen websites ofwel naar het Rijksmuseum gestuurd, dan wel naar de wallen. Met als gevolg dat dit soort plekken massaal bezocht worden, misschien ietwat te massaal. Een nieuwe app, Enjoy Amsterdam, moet daar wat aan gaan doen door andere hotspots aan te beleven. Hotspots die zijn uitgezocht door de lokale Amsterdammers. Wij werden benaderd om de app onder de aandacht te brengen bij het juiste publiek.
Door Amsterdammers
Enjoy Amsterdam werkt heel eenvoudig. Of je nu een restaurantje zoekt, een vintage winkel om lekker te shoppen of een underground club, op een overzichtelijk kaartje kun je dit aangeven. Hierbij zie je je eigen locatie en de plekken waar je heen kunt. De app is gratis en werkt op zowel iOS als Android.
De plekken zijn geselecteerd door Amsterdammers, dus ideaal als je wat anders wil dan de gebruikelijke plekken. Enige was dat nog weinig mensen bekend waren met de app, en er nog niet al te veel activiteit was.
Doelgroep bereiken via verschillende kanalen
De vraag aan ons was eigenlijk simpel: welke kanalen zijn het meest effectief om de juiste doelgroep te bereiken om zo app installs te stimuleren? Enerzijds moesten we ons richten op toeristen, maar aan de andere kant is de app ook interessant voor lokale Amsterdammers, die nieuwe plekjes in hun stad willen ontdekken. Maar je moet ook denken aan mensen in de bediening of Airbnb verhuurders die toeristen adviseren en tips geven waar naartoe te gaan. Deze doelgroepen werden gedefinieerd, en per doelgroep werd het meest aansluitende kanaal uitgekozen.
Uiteindelijk werden er Google Ads ingezet, advertenties via Instagram en Facebook, en ook via LinkedIn en display. Door elke doelgroep aan te spreken met een boodschap die voor hem relevant is lukte het om de app op grote schaal aan de man te brengen.
Resultaat: 300% meer app installs en 500% meer bezoeken aan de app
De verschillende campagnes zorgden al snel voor een flinke boost van de app. De app werd binnen een paar maanden 500% keer meer bezocht en 3.000 keer meer geïnstalleerd.