Wanneer je met online marketing bezig bent ontkom je niet aan deze term: een zoekwoord. in dit artikel leggen we je uit wat een zoekwoord is, wat het verschil met een zoekterm is, tools om goede zoekwoorden te vinden en wat een negatief zoekwoord is en hoe je deze dan weer kunt vinden!
Definitie zoekwoord
Als je ons zou vragen om een definitie voor een zoekwoord te geven, zouden we iets zeggen als: “Een zoekwoord is een woord, meerdere woorden of zelfs hele zin, waar naar gezocht wordt in een zoekmachine zoals Google of Bing”.
Een zoekwoord is dus niet per definitie één woord, maar kunnen zoveel woorden zijn als je wil. Misschien heb je wel eens met Google Ads gewerkt: als je gaat adverteren in Google gebruik je het zogenaamde Google Ads systeem. Binnen dat systeem voer je zelf zoekwoorden in waar jij je advertenties op wil vertonen: hier voer je dan ofwel één woord in, maar net zo goed meerdere woorden.
Voorbeeld: “laptop” kan een zoekwoord zijn, maar “beste laptop 2022” net zo goed!
Verschil tussen zoekwoord en zoekterm
Nu je weet wat een zoekwoord is, is het belangrijk ook te weten wat een zoekterm is. Dit zijn namelijk twee verschillende dingen.
De term “zoekterm” komt ook uit het Google Ads systeem, het systeem dat je gebruikt bij het adverteren in de zoekmachine. Zoals hierboven aangegeven voer je binnen dat systeem zoekwoorden in die, wanneer ze ingetypt worden, jouw advertenties laten zien in de zoekmachine.
Nu zit er binnen dat Google Ads systeem een mooie andere functionaliteit. Je kunt namelijk tegen Google zeggen dat je alleen je advertenties wil laten zien als mensen exact op jouw zoekwoorden zoeken. Maar je kunt ook aangeven dat Google advertenties mag laten zien wanneer mensen woorden intypen in de zoekmachine die niet exact hetzelfde zijn als jouw zoekwoord, maar gerelateerd zijn. Deze functionaliteit heeft te maken met zogenaamde matching types.
Voorbeeld: wanneer “laptop” jouw zoekwoord is binnen Google Ads, kun je Google advertenties laten zien wanneer mensen exact en alleen zoeken op het woord “laptop”. Maar advertenties kunnen ook getoond worden wanneer iemand dan zoekt op “beste laptop om te gamen”. Hierbij geef je Google dus de vrijheid om advertenties ook op andere woorden te laten zien!
In het bovenstaande voorbeeld zou “beste laptop om te gamen” de zoekterm zijn. De zoekterm is dus het woord of zin die mensen letterlijk ingetypt hebben in Google! Waarbij het zoekwoord dus nog steeds enkel en alleen “laptop” is.
Tools om zoekwoorden te vinden
Als je gaat adverteren in Google zul je gaan nadenken over zoekwoorden. Nu kom je met je gezonde verstand al een heel eind, maar er zijn ook een aantal tools die je hierbij kunnen helpen. Dit zijn de Google Keyword Planner, Answer the Public of bijvoorbeeld Keywordtool.io.
Negatieve zoekwoorden en manieren om deze te vinden
Zoals je nu weet kun je dus Google de vrijheid geven om advertenties te tonen op zoekwoorden waarvan Google denkt dat het relevant is voor jou. Het zoekwoord is “laptop”, maar de zoekterm kan dan iets zijn als “gratis laptop afhalen”. Zo’n term is natuurlijk niet relevant als jij dure laptops verkoopt, dus daar wil je geen geld aan uitgeven.
Nu is daar ook weer een mooie oplossing voor: zogenaamde negatieve zoekwoorden. Dit zijn woorden waar je je advertenties juist niet op wil vertonen. In dit geval betekent dat dat je het woord “gratis” kunt toevoegen als negatief zoekwoord, en Google nooit advertenties zal tonen wanneer iemand deze term gebruikt.
Als jij aan het adverteren bent in Google kan het slim zijn bij voorbaat al dit soort negatieve zoekwoorden toe te voegen. We schreven eerder al een blog om dit direct goed te doen: 3 tips om direct negatieve zoekwoorden te vinden voor jouw account + 160 woorden die je bij voorbaat uit zou kunnen sluiten.