Als je net als ons geïnteresseerd bent in de wondere wereld van de online marketing ontkom je niet aan deze term. Belangrijk om precies te begrijpen wat dit betekent en op welke manieren deze term gebruikt wordt!
Betekenis conversie
Gelukkig is de betekenis vrij simpel: een conversie is een meetbare en uitgevoerde actie op een website, die waarde heeft voor het bedrijf achter die website. Meestal zijn dit verkopen, ingevulde contactformulieren of klikken op een telefoonnummer of e-mailadres.
Wat heel belangrijk is om te weten over conversies zijn de volgende dingen:
- Conversies worden door bedrijven of personen zelf gedefinieerd. Dit betekent dat dit letterlijk alles kan zijn wat je zelf wil. Zo vinden sommige mensen het belangrijk dat mensen 50% van een video op hun website bekijken, specifieke pagina’s bezoeken, of een x aantal seconden op de website blijven. Al dit soort acties kun je dan instellen (of zien als) conversie.
- Wanneer mensen zoals wij, online marketing specialisten, praten over conversie, dan hebben we het meestal over specifieke acties die ook meetbaar gemaakt zijn in Google Analytics of Google Ads. Zodat we in onze systemen makkelijk kunnen zien hoeveel conversies onze activiteiten of werkzaamheden opgebracht hebben. Of hoeveel euro we betalen voor elke conversie die binnengehaald wordt. Op deze manier weet je of je rendabel bezig bent of niet.
- Ga je conversies meetbaar maken? Onthoud dan dat je conversies nooit met terugwerkende kracht terug kunt zien! Je meet dit pas vanaf het moment dat je dit ingesteld hebt. Hoe je conversies meetbaar maakt? Neem daarvoor contact op met ons, want dat is te uitgebreid om even kort op een ‘wat is’ pagina te beschrijven!
Voorbeelden van veelgebruikte conversies
Zoals gezegd kan een conversie alles zijn wat jij zelf belangrijk vindt. Meestal worden de volgende dingen gezien (en ingesteld) als conversie:
- Verkopen in een webshop
- Ingevulde contactformulieren
- Daadwerkelijk binnengekomen telefoontjes
- Klikken op een telefoonnummer en/of e-mailadres (let op: een klik op een telefoonnummer betekent nog niet dat iemand daadwerkelijk gebeld heeft)
- Het downloaden van een brochure of whitepaper
- Het aanmelden op een nieuwsbrief
- App downloads
- Aantal seconden dat een gebruiker op de website bleef
- Aantal bezochte pagina’s per bezoek
- Bezoek aan een specifieke pagina
Verschil tussen harde en softe conversies
Om het nog iets ingewikkelder te maken is er ook nog een verschil tussen harde en softe conversies.
- Met harde conversies bedoelen we meestal acties die ook daadwerkelijk waarde opleveren voor bedrijven. Zoals bijvoorbeeld verkopen in een webshop (levert direct geld op) of ingevulde contactformulieren voor B2B bedrijven (dit zijn directe leads voor dit bedrijf).
- Softe conversies zijn meestal minder belangrijke conversies, omdat ze niet direct omzet opleveren. Maar ze wel iets over de kwaliteit van het verkeer kunnen zeggen. Zoals het aantal seconden dat iemand op een website blijft. Hier heeft een bedrijf eigenlijks niets aan, maar als mensen relatief lang op de website blijven zijn zijn ze blijkbaar wel geïnteresseerd.
Ten slotte vragen mensen ons wel eens hoe je conversie berekent. Lees daarvoor verder wat een conversiepercentage is!