Als je een beetje bekend bent in de online marketingwereld, heb je zeker en vast al eens over advertentie-extensies in Google Ads gehoord. Maar welke soorten extensies zijn er, hoe gebruik je ze en waarom zijn deze een meerwaarde om toe te voegen aan je advertenties? Dat leggen wij voor je uit!
In deze blog:
- Wat is een advertentie-extensie?
- Voordelen van advertentie-extensies
- Waar stel ik mijn advertentie-extensies in?
- De 12 advertentie-extensies van Google Ads
- Tips voor goede advertentie-extensies
Wat is een advertentie-extensie?
Advertentie-extensies zijn een extra stukjes informatie die je kunt toevoegen aan je Google Ads-advertenties. Ze zijn als toppings op je favoriete pizza, maar dan voor je advertenties! Ze geven je de kans om meer details toe te voegen aan je advertenties, zoals prijzen, specifieke website pagina’s, je telefoonnummer en nog veel meer. Hierboven op, kosten ze je helemaal niets! Ze zijn simpelweg een leuke manier om meer aandacht te trekken en je advertenties nog effectiever te maken. Ook wij gebruiken ze als we aan de slag gaan met onze Google Ads dienst!
Voordelen van advertentie-extensies
Advertentie-extensies zijn natuurlijk meer dan alleen een leuke manier om je advertenties effectiever te maken. Er zijn tal van voordelen en die sommen we graag voor je op:
- Je kan details toevoegen zoals je telefoonnummer, adres, openingstijden en veel meer. Dit zorgt ervoor dat klanten makkelijker contact met je kunnen opnemen of je fysieke winkel kunnen vinden.
- Door het toevoegen van advertentie-extensies neem je meer ruimte in beslag op de resultatenpagina van Google. Je advertentie wordt namelijk langer door de extra informatie waardoor deze meer zal opvallen en meer aandacht zal trekken bij potentiële klanten. Het vergroot dus je zichtbaarheid en kan leiden tot een hogere klikfrequentie (CTR).
- Ook wordt je klikfrequentie verhoogd doordat je in het algemeen meer informatie geeft over je bedrijf. Je helpt mensen om snel en gemakkelijk de informatie te vinden die ze zoeken. Als ze merken dat jij hen kan helpen met hun zoekopdracht, zullen ze sneller op je advertentie klikken. Dit kan leiden tot meer en relevantere websitebezoekers en mogelijke conversies.
- Ook is het toevoegen van extensies flexibel. Je hebt volledige controle over je advertentie-extensies doordat je ze kan toevoegen, bewerken of verwijderen op elk moment van de dag. Dit stelt je in staat om je advertenties aan te passen aan de veranderende behoeften van je bedrijf.
- Als laatste, en waarschijnlijk wel het belangrijkste, heeft het toevoegen van advertentie-extensies effect op je kwaliteitsscore. Door relevante extensies toe te voegen, verbeter je de relevantie van je advertentie en kan deze beter aansluiten bij de intentie van de gebruiker. Hierdoor zal je kwaliteitsscore omhoog gaan, wat kan leiden tot lagere kosten per klik (CPC) en betere advertentieposities!
Waar stel ik mijn advertentie-extensies in?
Het instellen van advertentie-extensies is heel simpel! We leggen het snel voor je uit in 3 stappen:
Stap 1
Log in met je bedrijfsaccount in Google Ads. Vervolgens zie je het dashboard van je account en klik je op ‘advertenties en componenten’ aan de linker kant van je scherm.
Stap 2
Klik vervolgens op ‘items’. Als alles goed gaat, zie je nu een heleboel extensies die Google Ads te bieden heeft.
Stap 3
Klik op het type extensie dat je wilt toevoegen en druk op het plusje. Vul vervolgens al je informatie in, druk op ‘opslaan’ en klaar is Kees!
De 12 advertentie-extensies van Google Ads
Google Ads heeft momenteel 12 soorten advertentie-extensies die je kan toevoegen aan je advertentie. De ene is al wat belangrijker dan de ander dus zullen we beginnen met de belangrijksten.
1. Sitelink
Sitelinks zijn een van de meest gebruikte extensies en bieden je de kans om links naar specifieke pagina’s van je website toe te voegen. Ze verschijnen als aanvullende links onder je advertentie op de zoekresultatenpagina van Google. Door sitelinks toe te voegen, leid je de gebruikers meteen naar relevante pagina’s op je website. Ook zorgen sitelinks ervoor dat je advertentie meer ruimte in beslag neemt en de advertenties van je concurrenten naar beneden worden geschoven. Dit zorgt zoals eerder vermeld voor meer zichtbaarheid en potentieel een hogere klikfrequentie.
2. Highlight
Ook highlights worden veel gebruikt bij het opstellen van advertenties. Ze benadrukken belangrijke kenmerken of voordelen van je producten, diensten of bedrijf. Dit noemt men ook wel USP’s. Voorbeelden hiervan kunnen zijn: gratis verzending, 24 uur bereikbaar, snelle levering en nog veel meer.
3. Website informatie
De website-informatie extensie zorgt ervoor dat je informatie over je product of dienst extra kan benadrukken aan de hand van categorieën. Zo kan je bijvoorbeeld bepaalde typen, services, modellen of merken uitlichten onder je advertentie om gebruikers meer inzicht te geven in wat je te bieden hebt.
4. Bellen
Ook heb je een extensie voor je telefoonnummer. Hierbij vul je simpelweg je telefoonnummer in waardoor het voor mensen makkelijker is je meteen op te bellen bij vragen.
5. Leadformulier
Aan de hand van de leadformulier extensie kan je potentiële klanten meteen vanuit je advertentie een formulier laten invullen. Zo kunnen ze met maar één klik je op de hoogte brengen van hun interesse of informatie aanvraag zonder dat ze je website moeten bezoeken.
6. Prijs
Ook de prijs extensie van Google Ads is een must om toe te voegen wanneer je bepaalde pakketten of producten aanbiedt. Google geeft je de kans om prijscomponenten toe te voegen met eventueel een beschrijving. Mensen krijgen zo met één blik een idee van je prijzen zonder heel je website te bekijken.
7. App
Als je een app hebt die je product of dienst ondersteunt, kan je deze toevoegen als extensie. Je hoeft enkel je app te selecteren en een CTA knop te voorzien. Zo krijgen mensen de kans om je app meteen te downloaden vanop de zoekresultatenpagina.
8. Promotie
De promotie extensie geeft je de kans om aanbiedingen uit te lichten naar gebruikers toe. Dit kan in een percentage of bedrag worden weergegeven voor specifieke items die je aanbiedt.
9. Afbeelding
Deze advertentie-extensie geeft je de kans om een afbeelding toe te voegen naast je advertentietekst. Deze afbeelding maakt je advertentie opvallender en versterkt je merkidentiteit aan de hand van visuals zoals productafbeeldingen en logo’s.
10. Dynamische afbeelding
Deze extensie lijkt hard op voorgaande maar is net een tikkeltje geavanceerder. Dankzij Google’s machine learning wordt er automatisch een relevante afbeelding toegevoegd op basis van de zoekopdracht van de gebruiker. Hierdoor wordt je advertentie nog opvallender en relevanter voor de gebruikers. Maar deze extensie ziet er voor de gebruiker dus hetzelfde uit als bovenstaand voorbeeld.
11. Locatie
De locatie extensie zorgt ervoor dat je je adres kan toevoegen waardoor het voor gebruikers meteen duidelijk is waar je winkel of kantoor zich bevindt. Hierdoor moeten ze niet naar je contactpagina gaan om de informatie zelf te vinden.
12. Partnerlocatie
Deze extensie is handig als je met partners werkt. Stel je producten zijn ook beschikbaar bij andere winkels of dealers naast je reguliere bedrijfslocatie, ook deze locaties kan je toevoegen onder je advertenties. Zo krijgen gebruikers meteen een beeld over waar ze jouw producten kunnen verkrijgen.
Tips voor goede advertentie-extensies
Graag geven we je nog een paar tips voor je begint met het toevoegen van extensies!
1. Wees specifiek
Wees zo specifiek mogelijk wanneer je de inhoud van je sitelink pagina uitlegt. We geven je een voorbeeld om te tonen hoe het wel moet:
Bekijk ons assortiment schoenen.
Van trendy sneakers tot elegante pumps.
2. Test verschillende soorten extensies
Focus je niet enkel en alleen op sitelink extensies maar probeer ook de highlight extensie, prijsextensie of locatie extensie uit!
3. Houd het up-to-date
Het is vanzelfsprekend dat je bedrijf upgrades ondergaat, wat ervoor kan zorgen dat je USP’s, producten, aanbiedingen of zelfs je telefoonnummer of locatie verandert. Vergeet dit dus niet aan te passen in je extensies!
4. Houd een oogje op de prestaties
Net zoals je advertenties, kan je van je extensies ook gegevens analyseren zoals het aantal klikken, conversies, gemiddelde sessieduur en nog veel meer. Plan in om deze gegevens te bekijken. Je kan ook onnodige kosten maken door slechte extensies en dat wil natuurlijk niemand!
5. Blijf experimenteren en optimaliseren
Experimenteren met verschillende teksten kan nooit kwaad. Zo ontdek je welke soorten extensies het het beste doen voor jouw doelen en welke je dus moet tonen aan de gebruikers voor de beste resultaten.
Nu ben je helemaal up-to-date en klaar om je advertenties interessanter en relevanter te maken voor gebruikers! Zit je toch nog met vragen in verband met Google Ads of online marketing in het algemeen, twijfel dan niet om ons te contacteren. Wij helpen je graag!