8 slimme Google Mijn Bedrijf hacks voor direct meer lokale SEO vindbaarheid

27 September, 2022
Uncategorized

Sinds de introductie van de Google Mijn Bedrijfspagina (vanaf nu GMB) wordt deze functionaliteit door bedrijven vooral gebruikt voor redelijk standaard- en algemene informatie. Misschien herken je dit wel, dat je snel even wat openingstijden, je locatie en contactgegevens in je profiel zet, maar het verder een beetje links laat liggen. Eerder schreven we al een blog over waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is, maar wat bedrijven niet vaak weten is dat de bedrijfspagina veel meer mogelijkheden biedt. Namelijk in de vorm van lokale zichtbaarheid in Google. Maar dan alleen als je je profiel op de juiste manier vult met relevante informatie. In deze blog leren we je 8 slimme hacks die jij meteen kunt toepassen voor jouw bedrijf, om direct stappen beter zichtbaar te worden in Google!

Maar eerst: het meten van lokale zichtbaarheid

Voordat we vertellen over de hacks en jij meteen aan de slag gaat willen we je eerst laten zien hoe je de impact meet van deze GMB optimalisaties. Want je wil natuurlijk weten of je acties effect hebben gehad. Daarvoor gebruiken wij de tool LocalFalcon. Binnen deze tool kun je de lokale zichtbaarheid zien rondom een bedrijfslocatie op specifieke zoektermen. Dat ziet er ongeveer zo uit:

In LocalFalcon zien we de lokale zichtbaarheid op een specifieke zoekterm van een van onze opdrachtgevers

Voordat je zelf aan de slag gaat met onze hacks raden we aan een scan te doen via deze tool, om dat na afloop nog een keer te doen, zodat je de effecten ziet! Let wel op: als je de gratis variant gebruikt kun je de scans beperkt maken, houd dat dus in de gaten.

Dan nu door naar de hacks!

1. Zorg voor een goede titel inclusief zoekwoord en eventueel plaatsnaam

De eerste tip is om je belangrijkste zoekterm in je titel te verwerken, eventueel met plaatsnaam. Zoals je hieronder ziet hebben wij onze merknaam in de titel, in combinatie met ‘Online Marketing Bureau in Amsterdam’.

In onze titel vind je onze core business ‘online marketing’ en ook de plaats waar we actief zijn

2. Voeg de juiste categorieën toe

Naast een goede titel is het belangrijk de juiste categorieen te selecteren. In de afbeelding hierboven zie je dat wij kiezen voor internetmarketing en marketingconsultant. Let op: deze zijn niet zelf te definiëren maar je kiest uit opties die Google aangeeft. We raden aan om alle relevante categorieën toe te voegen!

3. Voeg de juiste servicegebieden toe

Een belangrijke hack is om de juiste servicegebieden toe te voegen. Met ons bedrijf helpen we nationale- en internationale klanten, maar om betere lokale zichtbaarheid te creëren wil je alle wijken in jouw buurt toevoegen.

Naast Nederland hebben wij alle wijken van Amsterdam aan onze servicegebieden toegevoegd

4. Voeg je website toe, inclusief afspraaklink

Vanzelfsprekend wil je ervoor zorgen dat je website in je profiel verwerkt is, inclusief de afspraaklink.

5. Voeg de juiste services/producten toe, inclusief beschrijving! 

Een belangrijk onderdeel zijn de services/producten. In ons geval leveren wij diensten, dus voegen we die toe aan ons profiel. Bijvoorbeeld ‘SEO’ en ‘Google Ads’. Wat vervolgens vaak wordt vergeten is het toevoegen van een beschrijving. Probeer hier altijd een aantal zinnen met relevante informatie toe te voegen!

In ons profiel hebben we SEO en Google Ads als dienst verwerkt, inclusief beschrijving van een aantal regels!

6: Voeg een uitgebreide beschrijving toe

De beschrijving wil je zo uitgebreid mogelijk toevoegen. Daarbij belangrijk dat je begint met je merknaam en het focuswoord. In ons geval noemen we ons bedrijf en ‘online marketing bureau’ direct in de eerste zin. Probeer alle karakters te benutten!

Probeer de beschrijving in GMB zo uitgebreid mogelijk te maken, met je merknaam en belangrijkste zoekterm in de eerste zin!

7: Schrijf posts en link ze met elkaar

Dit is een hack die 9 van de 10 keer helemaal niet gebruikt wordt. Voor meer lokale zichtbaarheid is het belangrijk om posts te schrijven in je GMB account. Waarbij je de verschillende posts ook met elkaar wil linken door simpelweg een linkje van de ene post in de andere te plaatsen. Het is ook goed om altijd te linken naar je website of Facebook/Instagram pagina.

Hier zien we een voorbeeld van een relatief kleine post over Google Ads

8: Maak een gratis Google website aan

De laatste hack is er ook eentje die niet veel gebruikt wordt: het opzetten van de gratis website optie binnen GMB. Zorg ervoor dat je die maakt, waarbij je belangrijke zoekwoorden in de content verwerkt. Plaats in de tekst links naar je daadwerkelijke website, en schrijf informatie over je bedrijfslocatie!

Op basis van de informatie in je GMB profiel genereert Google zelf een gratis website

Aan de slag!

Nu je de 8 hacks gelezen hebt kun je aan de slag. Zoals je gezien hebt zij het relatief eenvoudige en snelle fixes, dus profiteer daarvan! En vergeet niet: maak na het optimaliseren nog eens zo’n LocalFalcon scan. Wedden dat je gaat zien dat je meer groene bolletjes gaat zien dan eerst? 

Hopelijk heb je weer wat nieuws geleerd! Mocht je hulp nodig hebben, stuur ons gerust een berichtje.