Sinds de introductie van de Google Mijn Bedrijfspagina (vanaf nu GMB) wordt deze functionaliteit door bedrijven vooral gebruikt voor redelijk standaard- en algemene informatie. Misschien herken je dit wel, dat je snel even wat openingstijden, je locatie en contactgegevens in je profiel zet, maar het verder een beetje links laat liggen. Eerder schreven we al een blog over waarom Google Mijn Bedrijf belangrijk is, maar wat bedrijven niet vaak weten is dat de bedrijfspagina veel meer mogelijkheden biedt. Namelijk in de vorm van lokale zichtbaarheid in Google. Maar dan alleen als je je profiel op de juiste manier vult met relevante informatie. In deze blog leren we je 8 slimme hacks die jij meteen kunt toepassen voor jouw bedrijf, om direct stappen beter zichtbaar te worden in Google!
Maar eerst: het meten van lokale zichtbaarheid
Voordat we vertellen over de hacks en jij meteen aan de slag gaat willen we je eerst laten zien hoe je de impact meet van deze GMB optimalisaties. Want je wil natuurlijk weten of je acties effect hebben gehad. Daarvoor gebruiken wij de tool LocalFalcon. Binnen deze tool kun je de lokale zichtbaarheid zien rondom een bedrijfslocatie op specifieke zoektermen. Dat ziet er ongeveer zo uit:
Voordat je zelf aan de slag gaat met onze hacks raden we aan een scan te doen via deze tool, om dat na afloop nog een keer te doen, zodat je de effecten ziet! Let wel op: als je de gratis variant gebruikt kun je de scans beperkt maken, houd dat dus in de gaten.
Dan nu door naar de hacks!
1. Zorg voor een goede titel inclusief zoekwoord en eventueel plaatsnaam
De eerste tip is om je belangrijkste zoekterm in je titel te verwerken, eventueel met plaatsnaam. Zoals je hieronder ziet hebben wij onze merknaam in de titel, in combinatie met ‘Online Marketing Bureau in Amsterdam’.
2. Voeg de juiste categorieën toe
Naast een goede titel is het belangrijk de juiste categorieen te selecteren. In de afbeelding hierboven zie je dat wij kiezen voor internetmarketing en marketingconsultant. Let op: deze zijn niet zelf te definiëren maar je kiest uit opties die Google aangeeft. We raden aan om alle relevante categorieën toe te voegen!
3. Voeg de juiste servicegebieden toe
Een belangrijke hack is om de juiste servicegebieden toe te voegen. Met ons bedrijf helpen we nationale- en internationale klanten, maar om betere lokale zichtbaarheid te creëren wil je alle wijken in jouw buurt toevoegen.
4. Voeg je website toe, inclusief afspraaklink
Vanzelfsprekend wil je ervoor zorgen dat je website in je profiel verwerkt is, inclusief de afspraaklink.
5. Voeg de juiste services/producten toe, inclusief beschrijving!
Een belangrijk onderdeel zijn de services/producten. In ons geval leveren wij diensten, dus voegen we die toe aan ons profiel. Bijvoorbeeld ‘SEO’ en ‘Google Ads’. Wat vervolgens vaak wordt vergeten is het toevoegen van een beschrijving. Probeer hier altijd een aantal zinnen met relevante informatie toe te voegen!
6: Voeg een uitgebreide beschrijving toe
De beschrijving wil je zo uitgebreid mogelijk toevoegen. Daarbij belangrijk dat je begint met je merknaam en het focuswoord. In ons geval noemen we ons bedrijf en ‘online marketing bureau’ direct in de eerste zin. Probeer alle karakters te benutten!
7: Schrijf posts en link ze met elkaar
Dit is een hack die 9 van de 10 keer helemaal niet gebruikt wordt. Voor meer lokale zichtbaarheid is het belangrijk om posts te schrijven in je GMB account. Waarbij je de verschillende posts ook met elkaar wil linken door simpelweg een linkje van de ene post in de andere te plaatsen. Het is ook goed om altijd te linken naar je website of Facebook/Instagram pagina.
8: Maak een gratis Google website aan
De laatste hack is er ook eentje die niet veel gebruikt wordt: het opzetten van de gratis website optie binnen GMB. Zorg ervoor dat je die maakt, waarbij je belangrijke zoekwoorden in de content verwerkt. Plaats in de tekst links naar je daadwerkelijke website, en schrijf informatie over je bedrijfslocatie!
Aan de slag!
Nu je de 8 hacks gelezen hebt kun je aan de slag. Zoals je gezien hebt zij het relatief eenvoudige en snelle fixes, dus profiteer daarvan! En vergeet niet: maak na het optimaliseren nog eens zo’n LocalFalcon scan. Wedden dat je gaat zien dat je meer groene bolletjes gaat zien dan eerst?
Hopelijk heb je weer wat nieuws geleerd! Mocht je hulp nodig hebben, stuur ons gerust een berichtje.