Van een niet presterende website naar een belangrijke leadgenerator
Op een dag kregen wij een belletje van een lokale boekhouder in Amsterdam. Of we hen konden helpen om door middel van online marketing nieuwe klanten voor hen te werven. Vooralsnog was online geen belangrijk kanaal voor hen: er werd niks mee gedaan, maar er was wel geloof dat online belangrijk kon worden. Aan ons de taak dit van A tot Z in goede banen te gaan leiden.
Eerste test door middel van Google Ads
Het doel was om zo snel mogelijk meer omzet te gaan genereren. Daar kwamen een paar uitdagingen bij kijken: het budget was erg beperkt, en de concurrentie via Google moordend met relatief hoge klikprijzen. Daarom adviseerden wij om eerst eens een kleine test uit te zetten via lokale Google advertenties, namelijk het tonen van advertenties wanneer mensen in de omgeving van hun kantoor op zoekwoorden als ‘boekhouder’ zouden zoeken. En vervolgens te analyseren hoe dat zou gaan presteren. En die eerste resultaten waren niet best…
Na een tijdje de advertenties te hebben vertoond en klikken binnengehaald te hebben, kwamen er letterlijk nul aanvragen binnen… Er was behoorlijk wat voorbereiding aan vooraf gegaan, maar de advertenties leken totaal niet te werken. Dat was voor iedereen een behoorlijke teleurstelling. Na een korte analyse zagen we al snel waar het probleem zat: de zoekwoorden waar mensen op zochten waren allemaal relevant. Maar toch kwamen er geen aanvragen binnen. Blijkbaar vonden de mensen op de website niet wat ze zochten, en gingen ze verder met hun online zoektocht. We moesten samen aan de slag voor een oplossing.
Van een net nieuw opgeleverde website, naar een totaal omgegooide landingspagina
Wat een beetje lullig was, was dat er net een nieuw opgeleverde website had, waar de opdrachtgever tevreden mee was (hiernaast te zien). Waarna wij vervolgens met aanbevelingen kwamen om deze weer op de schop te gooien. Uiteindelijk is het onze taak om goede online resultaten te halen voor deze opdrachtgever, als het dan nodig is iets aan de website te doen zullen we dat niet laten. Gelukkig begreep de opdrachtgever dat, en konden we onze gang gaan.
Uiteindelijk werd dat een mooie middenweg: we lieten de huidige website gewoon voor wat het was, maar creëerden zelf een aparte landingspagina waar mensen op terecht zouden komen na het klikken op een advertentie.

Veel mensen vonden dit op zichzelf een prima website: het ziet er aardig uit, het menu is duidelijk, en er staat veel informatie. Wij zagen dat anders. Vanuit user experience perspectief ontbreekt het bijvoorbeeld aan de volgende punten:
- De teksten zijn veel te lang. Mensen lezen geen pagina’s, mensen scannen pagina’s. Dit zorgt ervoor dat vrijwel alle informatie niet gelezen wordt, en mensen daarom geen goed beeld hebben van dit bedrijf.
- Don’t make me think. Dit principe zegt dat gebruikers niet willen nadenken, en anders afhaken. Op deze pagina worden mensen juist wel aan het denken gezet. Want waarom moeten we dit bedrijf inschakelen? Wat zijn hun sterke punten? Dat is niet in een oogopslag zichtbaar.
- De clarity, duidelijkheid, ontbreekt. De titel is ‘Boekhouding’. Maar wat zegt dat? Doen zij de boekhouding? En zo ja, voor wat voor soort bedrijven? Of geven ze informatie over boekhouden zodat je het zelf kunt doen?
- De social proof ontbreekt volledig. Wat zeggen klanten over hen? Mensen willen zekerheid en betrouwbaarheid.
- Er wordt geen sympathie opgewekt. Mensen willen zaken doen met bedrijven die ze het gunnen. We zien geen enkel element wat onze sympathie opwekt voor dit bedrijf.

Wij gingen aan de slag met dit soort elementen, en probeerden alle best practices toe te voegen aan de landingspagina. We hadden graag wat meer persoonlijke foto’s van het bedrijf gebruikt, maar die waren niet voorhanden.
Het resultaat zie je hiernaast (tot aan de vouw).
Bij deze nieuwe pagina proberen we het de gebruiker makkelijk te maken: geen afleiding van een menu (inderdaad, het menu is helemaal weg), duidelijke en korte teksten, en we laten bewijs zien dat dit bedrijf ervaren is en laten klanten over hen vertellen. Ook proberen we een helder beeld te schetsen wat gebruikers kunnen verwachten zodra ze contact opnemen.
Resultaat
Van 0 naar 5% conversieratio
Deze nieuwe pagina leverde direct enorm goede resultaten op: direct vanaf de start vulden gebruikers het formulier in, en werd de conversieratio een keurige 5,5%. Inmiddels is Google Ads weer een enorm waardevol kanaal voor deze boekhouder, en halen we elke maand tientallen nieuwe leads binnen, versus de 0 leads met de oude (maar nog steeds bestaande) pagina.