CPC is een redelijk breed gebruikt begrip. In dit artikel lees je wat CPC betekent, wat marketeers bedoelen als ze het hierover hebben en geven we wat voorbeelden van CPCs in de praktijk!
Betekenis CPC
CPC staat voor cost per click. Kosten per klik dus. Daarmee bedoelen we letterlijk een bedrag in euro’s (of een andere munteenheid) dat je betaalt per klik op een online advertentie, naar een specifieke webpagina (of andere landingspagina).
Het gaat hier dus over online adverteren. Wist je dat als je adverteert in de zoekmachine van Google, je alleen betaalt als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt? En dus niets als er niemand klikt.
Hoe marketeers de term CPC gebruiken
Nu wordt de term CPC nogal eens op verschillende manier gebruikt door marketeers zoals wij. Namelijk op de volgende manieren:
- Een manier van betalen, zoals we hierboven al noemden. Namelijk dat je online advertenties gaat tonen, en je alleen betaalt per klik, in de Google zoekmachine bijvoorbeeld. Dit is belangrijk om te weten, omdat je namelijk ook andere manieren van betalen hebt voor je online advertenties. Zo kun je ook betalen per 1.000 vertoningen van je advertenties. Dit noemen we de CPM, ofwel cost per mille: kosten per duizend vertoningen. In dat geval betaal je dus ook als mensen niet klikken!
- De daadwerkelijke prijs die je betaalt noemen we ook wel ‘de CPC van een zoekwoord’. Voorbeeld: de CPC voor het zoekwoord ‘fiets kopen’ is €5.
- Als je praat over Google/CPC, praat je over kosten per klik via Google. Voor advertenties via Google dus. Maar je kunt ook spreken over Facebook/CPC of bijvoorbeeld Bing/CPC. Ook hier praat je dan over betaalde advertenties via Facebook of Bing.
Voorbeelden van CPCs
Nu vraag je je misschien af wat dit soort klikken in de praktijk kunnen kosten. Als voorbeeld zetten we een paar voorbeelden op een rijtje.
Kosten per klik Google Ads
Via Google Ads zijn vaak woorden omtrent hypotheken of verzekeringen relatief dure klikken.
Nu zijn de prijzen in de Verenigde Staten vaak nog gekker, daarom nog een paar leuke voorbeelden uit dat land.
Je vraagt je misschien af waarom dit soort klikprijzen zo hoog kunnen zijn? Dat heeft alles te maken met concurrentie: hoe meer concurrenten je hebt, die bereid zijn veel te betalen per klik, hoe hoger klikprijzen zullen uitpakken!
Kosten per klik Facebook/Instagram Ads
Wanneer je adverteert via Facebook of Instagram, om een ander voorbeeld te geven, betaal je gemiddeld zo’n €0,50. Maar let op: er zijn 100 dingen (bij wijze van spreken) die je kosten per klik kunnen beïnvloeden, dus ook hier kan het zomaar lager of veel hoger uitkomen!
Waarom hoge klikprijzen niet per definitie slecht zijn
Nu denk je misschien na het zien van bovenstaande, dat je wel gek moet zijn om zelf te gaan adverteren op zoekwoorden omtrent verzekeringen of hypotheken. Want ja, wie wil er nou €70+ euro per klik gaan betalen? Dan vliegt het budget er wel heel snel doorheen. Besef dan eerst het volgende.
Blijkbaar zijn er bedrijven die dit soort bedragen betalen om te adverteren in Google. Dit soort bedrijven zijn gemaakt om geld te verdienen, dus we mogen aannemen dat het, ondanks de hoge klikprijzen, nog steeds rendabel voor hen is om dit te doen. Want ja, anders waren ze er toch al lang weer mee gestopt? Niemand wil geld weggooien.
Dit soort bedrijven maken simpelweg een slim rekensommetje om te bepalen of ze dit soort bedragen per klik willen betalen. Stel dat jij €70 per klik betaalt, en uit elke tien klikken een klant haalt. Dan zou je dus €700 per nieuwe klant betalen. Als die klant vervolgens €800 oplevert aan inkomsten, heb je toch €100 winst gemaakt.
Als jij online wil gaan adverteren zou je ook zo’n rekensommetje moeten maken. Als je dit soort dingen namelijk goed weet kun je ook sneller op gaan schalen, en flink gaan groeien met jouw bedrijf!
Bekijk ook zeker onze blog over de kosten van Google Ads waarin we uitleggen waar je budget nu precies naar toe gaat!