In de wondere wereld van online marketing is dit een heel belangrijk begrip. In dit artikel lees je wat een conversieratio is, hoe je het berekent, wat een goede- of slechte conversieratio is of hoe je je eigen conversieratio kunt verbeteren!
Betekenis conversieratio
Een conversieratio is een getal in procenten, dat aangeeft hoe vaak een gewenste actie (of eigenlijk: een conversie) op jouw webpagina wordt uitgevoerd. Stel dat jij net als wij online marketing diensten verkoopt. Dan wil je dat mensen een contactformulier op je website invullen om in contact te komen. Als je dan 100 bezoekers op je website hebt, en 5 daarvan vullen het formulier in, dan is de conversieratio = (5/100)*100% = 5%.
Hoe hoger een conversieratio, hoe meer mensen dus het formulier invullen en hoe meer werk jij daar uit kunt halen.
Voorbeelden van conversieratio’s
Als online marketing bureau mogen wij voor heel veel verschillende soorten bedrijven werken, die allemaal andere conversieratio’s hebben. Laten we een paar voorbeelden geven:
- Een boekhouder waar we voor werken heeft een conversieratio van zo’n 5,5%
- Een lokale kapster heeft een conversieratio van zo’n 2,3%
- Een webshop in modeartikelen heeft een conversie van zo’n 1,24%
- Een lokale kinderopvang heeft een conversieratio van zo’n 1,1%
Goede- of slechte conversieratio’s
Zoals je aan de voorbeelden hierboven ziet zijn conversieratio’s vaak (of beter gezegd: altijd) erg verschillend. Zelfs bedrijven in dezelfde branche kunnen enorm uiteenlopende conversieratio’s hebben. Een vuistregel wat je online vaak tegenkomt is dat een goede conversieratio zo’n 1% tot 2% is. Maar voor de boekhouder die we hierboven noemde zou dat een enorme verslechtering zijn ten opzichte van de huidige 5,5%. Met andere woorden: er is niet echt een goede- of slechte conversieratio. Je moet ervoor zorgen dat jouw conversieratio zo hoog mogelijk wordt, door testjes uit te voeren op je website. Het uitvoeren van dit soort testjes is zelfs een heel eigen vakgebied, namelijk het vakgebied van conversieratio optimalisatie (of CRO)!
Het verbeteren van een conversieratio
In een artikel als dit kunnen we niet kort uitleggen wat conversieratio optimalisatie precies inhoudt. Daar zijn studies naar gedaan, zijn allerlei studieboeken over te lezen, en is jarenlange ervaring voor nodig om dat tot in de puntjes te leren. Wel kun je ons blog lezen dat we in het verleden hierover schreven: Een succesvolle landingspagina: 4 praktische voorbeelden waar deze aan moet voldoen!