Wat is een branded search?

20 July, 2023

Als je betrokken bent bij SEO of Google Ads hoor je het af en toe: branded search. In dit artikel leggen we je uit wat branded search is, wanneer je hier wel- of niet op wil adverteren.

Definitie branded search

Wanneer we praten over branded search, bedoelen we vaak het adverteren in Google op je eigen merknaam. Dus als wij als Searchlab, advertenties laten zien wanneer iemand op onze naam zoekt, dan noemen we dat ook wel branded search.

searchlab branded search

Wanneer je wel- of niet op je eigen merknaam wil adverteren

Nu vragen soms mensen zich terecht af waarom je dit nou eigenlijk zou doen? Mensen zoeken toch al op jouw naam, waarom zou je daar dan met een advertentie nog geld voor gaan betalen? 

Er zijn een paar redenen waarom je dit wel zou willen doen. 

Dat weet je niet, en zou je moeten onderzoeken. Dan moet je eerst weten hoeveel klikken je via organisch verkeer binnenkrijgt (dus zonder dat er een advertentie zichtbaar is op je merknaam), en dat vergelijken met een situatie dat je ook advertenties op je merknaam laat zien. Krijg je in de situatie met advertentie in totaliteit meer klikken binnen via de advertentie en via organisch verkeer, dan in de situatie van alleen organisch verkeer? Dan zorgt de advertentie inderdaad voor meer verkeer. Waarschijnlijk omdat de advertentie andere Google resultaten omlaag duwt, waar dan weer minder mensen op klikken.

Dit brengt ons ook meteen naar de situatie dat je dit misschien niet wil doen.

Hopelijk ben je nu weer wat wijzer in onze wondere wereld van de online marketing. Mocht je eens met ons willen nadenken wat voor jou wijsheid is, laat ons dat weten!