In ons vakgebied is de bounce rate een belangrijke statistiek om effectiviteit van je landingspagina’s te onderzoeken. In dit artikel leggen we je uit wat dit precies betekent, wanneer een bounce rate goed of slecht is, en laten we wat voorbeelden zien uit de praktijk.
Betekenis bounce
Om te begrijpen wat bounce rate betekent moet je eerst weten wat een bounce is. Google omschrijft de bounce als volgt: “Een bounce is een sessie waarbij slechts één pagina van uw site wordt geladen”. Met andere woorden: iemand bezoekt je website, klikt niet verder naar een andere pagina en verlaat de website weer.
Betekenis bounce rate
Nu je weet wat een bounce betekent is het eenvoudig om ook de bounce rate te begrijpen. De bounce rate wordt berekend door het aantal sessies met bounces te delen door het totale aantal sessies.
Voorbeeld: Vorige maand hebben er 294 sessies plaatsgevonden op onze website. 110 van die sessies waren een bounce, dus de bounce rate was (110/294)*100% = 37,4%
Goede- of slechte bounce rates
We zien vaak dat gemiddelde bounce rates zo tussen de 40% en 60% liggen. Vaak wordt de bounce rate als iets slechts gezien: hoe hoger deze is, hoe slechter je landingspagina presteert. Iemand gaat immers meteen weer weg, en kijkt niet verder op de website. Maar trap niet in die denkfout.
Een hoge bounce rate is niet per definitie een slecht iets. Als iemand meteen vindt wat hij of zij zoekt kan het logisch zijn dat iemand daarna de website meteen weer sluit. Laten we een paar voorbeelden geven.
Kapper voorbeeld: Ik moet vanmiddag naar de kapper, en wil voor de zekerheid even checken wat hun adres ook alweer was. Ik Google op hun bedrijfsnaam en kom op hun contactpagina, waar het adres direct te vinden is. Die kopieer ik, waarna ik de website meteen weer afsluit. Dit levert de kapper een bounce op, maar is dat een slecht iets geweest? Zeker niet! Ik vond als gebruiker meteen wat ik zocht.
Een ander voorbeeld over het leasen van een auto:
Auto leasen voorbeeld: Ik wil een auto gaan leasen bij een betrouwbaar en goed bedrijf. Milieubewust als ik ben wil ik graag een elektrische, welk merk ben ik nog niet over uit. Dus ik begin te Googlen op ‘elektrische auto leasen’, en kom vervolgens op een landingspagina van Opel uit, waar zij hun elektrische auto aanbevelen. Het design van hun auto spreekt me niet erg aan, dus ik sluit de pagina meteen weer af. Dit levert Opel een bounce op. In dit geval heeft mijn bezoek Opel niets opgeleverd, dus is mijn bounce een slecht iets geweest.
Of een bounce dus een goed of slecht iets is, hangt af van de situatie of landingspagina. Paar andere voorbeelden:
- Op een homepage is een hoge bounce vaak iets slechts. Het doel van een homepage is meestal om mensen dieper je website in te leiden, zodat ze product- of dienstenpagina’s gaan bekijken.
- Heb jij een blog website? Dan zul je waarschijnlijk een hoge bounce rate zien bij je pagina’s. Blogs dienen meestal ter informatie, en wanneer mensen de informatie gelezen hebben, sluiten ze vaak de website direct weer af. Ze hebben verder geen interesse in jouw diensten of producten.
- Werk jij met een one pager (waarbij mensen überhaupt niet kunnen doorklikken naar andere pagina’s), dan is een hoge bounce rate natuurlijk logisch!
Tip: wil jij begrijpen of de huidige bounce rate van je website goed- of slecht is? Probeer dan in Google Analytics te kijken naar verschillende kanalen waar het verkeer vandaan komt, om resultaat zo in perspectief te plaatsen. Vaak zie je dat verschillende kanalen enigszins een zelfde gemiddelde hebben in bounce rates, als je ziet dat er kanalen zijn die juist veel hogere bounce rates laten zien is er mogelijk werk aan de winkel!
Redenen voor een bounce
De truc is dat je nadenkt over je pagina’s, en in de huid van de bezoeker probeert te kruipen. Wat is een reden dat iemand meteen weer vertrekt? Wat kan helpen is in Google Analytics te kijken via welke kanalen mensen op je website komen. Laten we een paar voorbeelden geven.
- We zien via de homepage een hoge bounce rate. In Google Analytics zien we dat 90% van het bezoek uit Instagram komt. We hebben laatst een berichtje gepost met een linkje naar onze homepage omdat we ons design vernieuwd hebben, het lijkt erop dat mensen even snel wilden kijken en daarna weer vertrokken. Is een bounce dat slecht? Niet echt.
- We runnen een webshop en zien voor een specifiek product een hele hoge bounce zonder dat deze vaak verkocht wordt. Op de pagina zien we dat het product niet meer op voorraad is. Is een bounce hier een slecht iets? Jazeker, want we lopen nu waarschijnlijk omzet mis.
- Wij adverteren via Google om onze SEO dienst te verkopen. Wanneer iemand op een advertentie klikt komen ze op onze SEO diensten pagina uit. Zou een hoge bounce rate dan slecht zijn? Niet per sé: als mensen geïnformeerd zijn over wat we te bieden hebben is het niet een gek iets dat iemand de pagina verlaat. Aan de andere kant: wanneer er niet verder doorgeklikt wordt naar een homepage of contactpagina zij mensen misschien niet genoeg overtuigd nog even verder te kijken wat we te bieden hebben. Om te begrijpen of deze bounce rate dan goed- of slecht is kijken we naar conversie, leveren de klikken wel (genoeg) conversie op? Zo ja, dan lijkt de pagina prima te werken, zo niet, dan is er werk aan de winkel!
De voornaamste oorzaak voor een bounce is simpelweg dat er ofwel een mismatch is tussen de zoekintentie van de gebruiker of de landingspagina, ofwel dat iemand direct vindt wat hij zoekt. Je zult zelf moeten nadenken of dit dan een goed of slecht iets is!