Leadgeneratie voor webshops

Door middel van advertising voor €0,59 per stuk leads verzamelen, die vervolgens door e-mailmarketing €1,03 aan omzet binnen brengen binnen 6 maanden.

Leadgeneratie, B2B en B2C

Je kent de term leadgeneratie vast wel: het verzamelen van contactgegevens van potentiële klanten door deze te ruilen voor bijvoorbeeld een e-book, checklist of webinar. Deze term wordt vaak geassocieerd met B2B bedrijven, niet geheel onlogisch omdat dit soort bedrijven vaak websites hebben waar geen producten verkocht worden. Om dan toch aan nieuwe klanten te komen kan leadgeneratie erg belangrijk zijn. Aan de andere kant hebben we B2C bedrijven, veelal webshops. In die gevallen is het doel van simpel: het verhogen van de sales en dus omzet. Waarom zou je in die gevallen iets met leadgeneratie doen, als je ook gewoon kunt focussen op deze directe sales?

PS: werk je wel in B2B en weet je niet goed hoe leadgeneratie werkt of eruit ziet? Bekijk dan eens onze marketing automation download!

Analyseren van bezoekers: wat zijn de winstgevende kanalen?

Met Searchlab werken we samen met een webshop in de fashion, die liever anoniem blijft om niet al teveel weg te geven aan concullega’s. Ook hier is het doel simpel: het verhogen van de omzet. Hierbij zijn er verschillende kanalen die ROI positief resultaat opleveren, en ons werk is om te kijken hoe we deze goed werkende kanalen verder uit te bouwen. Een van de goed werkende kanalen is e-mailmarketing. Wanneer er vanuit de webshop e-mails verstuurd worden naar het klantenbestand met nieuwe producten of kortingen levert dit vrijwel altijd directe sales op. Voor ons aanleiding om na te denken hoe hier meer uit te halen is.

lead generatie voor webshops

Het voeden van de e-mailmarketing

Naast focussen op pure sales werd een doel dus ook om meer e-mailadressen te verzamelen. Om dit te bereiken werden de volgende actiepunten bepaald:

De resultaten hiervan zijn vrij goed uitgepakt.

Een nieuwe lead kost ons gemiddeld €0,59 en levert over 6 maanden €1,03 op

Na een kleine eerste test bleek al vrij snel dat we inderdaad vrij veel leads binnenkregen, tegenover respectable kosten. Daarom werd deze test snel opgeschaald naar structurele campagnes, waarbij de volgende resultaten behaald werden binnen zes maanden na de start:

Momenteel lopen deze campagnes dus structureel, en neemt de winstgevendheid van de e-mailmarketing steeds verder toe en kan deze webshop langzaam verder groeien.

Ook samen aan jullie online performance werken? Slide dan onze contactpagina in en stuur ons een berichtje!

logo

"Een aanrader voor elke MKB of corporate organisatie"