Wat is SEA? Uitgelegd in Jip-en-janneketaal met praktische voorbeelden

SEA

Als je bezig bent met online marketing ben je bekend met de term SEA. Ofwel Search Engine Advertising, of in het Nederlands zoekmachine adverteren. Niet te verwarren met SEA, wat nog wel eens gebeurt. Ondanks dat de termen SEA en SEO behoorlijk op elkaar lijken, zijn het twee compleet verschillende dingen. Het doel van deze blog is om helder en in jip-en-janneketaal uit te leggen wat SEA nu echt is en wat de voor- en nadelen zijn!

1. Wat is SEA?

1.1 Definitie van SEA

Laten we beginnen met de definitie van SEA. SEA staat dus voor Search Engine Advertising, en in het Nederlands simpelweg zoekmachine adverteren. In dit geval betekent adverteren dat jij zelf bepaalt waar en wanneer jouw advertenties zichtbaar worden: in welke zoekmachine, op welk zoekwoord of met welke advertentieteksten. En let op: net als voor alle vormen van adverteren betaal je ook hiervoor geld!

Het zal je misschien niet verbazen, maar wanneer iemand praat over SEA, dan gaat het meestal over adverteren in de Google zoekmachine. Dit komt omdat Google met zo’n 90% marktaandeel simpelweg de meest gebruikte zoekmachine is, en daarom het meest interessant om op te adverteren. Maar ook adverteren in bijvoorbeeld Bing, de zoekmachine van Microsoft, kun je zien als SEA!

In het rode vak zie je voorbeelden van Google advertenties waar we het in deze blog over hebben.

1.2 Voor- en nadelen van SEA

Er kleven verschillende voor- en nadelen aan SEA. 

Te beginnen met de voordelen, die wij het belangrijkst vinden:

  • Je boekt direct resultaat. Het mooie van SEA is dat je binnen nu en vijf minuten een advertentie kunt opzetten, die vervolgens direct zichtbaar wordt in Google. Mensen kunnen dan al meteen gaan klikken, en hopelijk converteren op jouw website.
  • Je bereikt mensen precies op het goede moment. Namelijk op het moment dat ze zelf bewust zoeken naar een product of dienst, iemand heeft op dat moment iets nodig. Vergelijk het met een poster in een bushokje. Als jij zo’n poster ziet is de kans niet zo groot dat jij meteen tot actie overgaat, want je bent met andere dingen bezig. 
  • Je resultaat is volledig meetbaar en inzichtelijk. Je kunt precies zien hoe je budget uitgegeven wordt: hoe vaak je advertenties vertoond zijn, hoe vaak erop geklikt is, wat je betaalt per klik en wat je totale kosten op dat moment zijn, en zelf hoeveel mensen na het klikken ook daadwerkelijk iets op je website kopen (en met welke waarde).
  • Je betaalt alleen per klik. Je betaalt alleen als iemand daadwerkelijk op je advertentie klikt. Dus inderdaad: als iemand niet klikt betaal jij ook niets!
  • Je kunt starten met heel weinig geld. Je hoeft niet bij een groot bedrijf te werken om dit te kunnen doen: je kunt starten met het budget dat jij wil. Of dit nu €10.000 is, of €5, iedereen kan starten met SEA.
  • Je hebt volledige controle over budget en zichtbaarheid. Wil je meer of minder geld inzetten? Dan kun je dat direct instellen. Of wil je nu stoppen? Dan kan dat direct! Je hebt de advertenties dus volledig zelf in de hand.

De volgende dingen kun je zien als nadelen van SEA:

  • Het kost geld. Dat is logisch, gratis adverteren bestaat niet. Maar je moet dus wel iets van budget hebben.
  • Je bent afhankelijk van Google. We hebben wel eens meegemaakt dat één van onze opdrachtgevers van de een op de andere dag niet meer kon adverteren in de zoekmachine. Google had bepaald dat de hele industrie waarin deze opdrachtgever zich bevond niet meer kon adverteren, dus ook alle concurrenten konden dat niet meer. Gelukkig is dat later teruggedraaid, maar het heeft wel een hoop omzet gekost.
  • Je bent afhankelijk van zoekvolume. Werk jij in een enorme nichemarkt, of heb je een innovatief product dat nog niemand kent? Dan kan het zijn dat mensen simpelweg weinig of niet zoeken in Google naar jou. In dat geval kan het zijn dat Google advertenties niet echt zoden aan de dijk zetten. Maar pas op met het doen van aannames: wij maken dit niet heel vaak mee. Voor vrijwel alle bedrijven is SEA op een nuttige manier in te zetten.
  • Je moet voldoende kennis hebben om de maximale resultaten eruit te halen. We maken nog wel eens mensen mee die denken dat SEA makkelijk is, dan worden wij altijd een beetje allergisch. Het SEA spelletje gaat namelijk over ervaring: dat je begrijpt wat de zoekintentie is van iemand, dat je weet waar een goede website aan moet voldoen, en dat je alle functionaliteiten tot in de puntjes beheerst. Zonder kennis ga je gegarandeerd budget weggooien!

We lichten er graag nog een ‘nadeel’ uit. We horen namelijk nog wel eens mensen zeggen dat SEA geen lange termijn- of duurzame strategie is. Want ja: als de advertenties uitgezet worden dan stoppen jouw resultaten. 

Dat klopt, zodra je de advertenties uitzet boek je geen resultaten meer. Maar zolang ze wel aan staan kun jij (veel) geld verdienen aan je advertenties. Dat geld kun je bijvoorbeeld weer investeren in SEO, waar jouw bedrijf uiteindelijk hoe dan ook beter van wordt. Dat is wat je wil als bedrijf, dus ook SEA kan daar enorm goed bij helpen. 

Wij zouden het dus ook oneens zijn met de stelling dat SEA geen duurzame strategie is!

2. Hoe werkt SEA?

Nu je een beetje weet wat SEA is leggen we graag ook uit hoe SEA werkt. Om te beginnen beheer je de advertenties vanuit een tool, en vanuit daar werk je ook voornamelijk. Als je werkt met Google advertenties is dit via Google Ads. Wil je ook adverteren in Bing? Dan kun je ook Microsoft Advertising proberen. 

TIP: Via een tool als Google Ads kun je ook adverteren in andere kanalen dan alleen de zoekmachine. Zo kun je ook display advertenties maken (die je bijvoorbeeld op NU.nl kunt zien) of video advertenties die bijvoorbeeld op YouTube getoond worden. Dit valt strikt gezegd niet onder SEA, want ja, die advertenties zie je niet in de zoekmachine maar op andere plekken. Daarom bespreken we dit verder niet in deze blog!

2.1 Functionaliteiten van Google Ads

Je werkt dus vanuit de Google Ads tool. In jip-en-janneketaal werkt de tool ongeveer als volgt.

Stap 1: Kies je instellingen

Om te beginnen kies je bepaalde instellingen over hoe jij je advertenties wilt weergeven. Zo stel je een budget in per dag, en bepaal je op welke locaties je advertenties wil vertonen (als in: in welk land, stad, of zelfs postcodegebied). Ook kun je instellen op welke apparaten (desktop, mobiel, tablet) dagen of tijdstippen je vertoond wil worden.

Hier zie je een paar voorbeelden van de instellingen die je kunt selecteren

Stap 2: Bepaal je zoekwoorden

Daarna bepaal je op welke zoekwoorden jij je advertenties wil gaan laten zien. Ben je bijvoorbeeld een kapster in Amsterdam, dan kun je het zoekwoord ‘kapster Amsterdam’ selecteren.

Stap 3: Schrijf je advertenties en kies je landingspagina

Ten slotte schrijf je je advertenties, en kies je op welke pagina van je website mensen terecht zullen komen na het klikken. Het is belangrijk om een pagina te kiezen die aansluit op het zoekwoord: mensen moeten wel kunnen vinden wat ze zoeken!

TIP: In de ideale wereld wil je ook weten wat mensen doen ná het klikken op jouw advertentie. Want ja, als mensen wel klikken maar daarna je website meteen weer verlaten heb je daar ook niets aan. Om goed te meten wat mensen op je website doen kun je gebruikmaken van Google Analytics. In Google Analytics zie je bijvoorbeeld hoe lang mensen op de website blijven, hoeveel pagina’s ze bezoeken, en of ze uiteindelijk een contactformulier invullen of iets kopen.

3. Concluderend

Als jij wil groeien met je bedrijf, en je hebt een mooie website of shop, dan is SEA een mooi kanaal om meer omzet of leads te genereren. Je bereikt mensen precies op het goede moment, je betaalt alleen per klik, en je resultaten zijn volledig meetbaar en inzichtelijk. Wat ons betreft zou elk bedrijf moeten werken met SEA!