SEO tekst – een real life voorbeeld & praktische uitleg waar deze aan moet voldoen

SEO

In deze blog nemen we je mee in de wondere wereld van de SEO. We laten je zien hoe je een goede SEO tekst schrijft, waar deze aan moet voldoen en hoe je ervoor zorgt dat Google je tekst verwerkt in de zoekmachine!

In deze blog:

  1. Wat is een SEO tekst
  2. Waar moet een SEO tekst aan voldoen
  3. Voorbeeld van een goede SEO tekst
  4. Hoe zorg je ervoor dat Google je tekst verwerkt, en je pagina op die manier in de zoekmachine plaatst?
  5. Tot slot

1. Wat is een SEO tekst

Laten we beginnen bij het begin. Een SEO tekst is een tekst op een webpagina die is geschreven om betere zichtbaarheid in een zoekmachine, meestal Google, te krijgen. Zo’n tekst wordt vaak specifiek een ‘SEO tekst’ genoemd, omdat het aan een aantal ‘richtlijnen’ moet voldoen, en daarom dus niet zomaar een tekst is.


Wij zeggen ‘richtlijnen’ tussen aanhalingstekens, omdat dit richtlijnen zijn die door marketeers zoals wij door de jaren heen zelf bepaald zijn. Google heeft daar zelf nooit een lijst voor aangeleverd, maar door onderzoek weten we inmiddels vrij aardig wat dit soort richtlijnen zijn. Maar wees je er dus van bewust dat deze richtlijnen geen absolute waarheid zijn!

Hier zie je een tekst die Zalando op hun herenjassen pagina geplaatst heeft, helemaal onderaan de paginga. Uit ervaring zien we dit voor SEO doeleinden geschreven is. Let op: de tekst voldoet niet aan alle richtlijnen! Zalando kiest ervoor de tekst korter te houden, waarschijnlijk om het design niet teveel in de war te schoppen.

2. Waar moet een SEO tekst aan voldoen

Allereerst is het goed om nog even stil te staan bij het volgende. Het basisidee van SEO is dat voor elk zoekwoord waar je op gevonden wil worden, je een geoptimaliseerde pagina en bijbehorende tekst moet schrijven! Er is een uitzondering: als zoekwoorden over hetzelfde gaan of hetzelfde thema hebben, óf je weet niet goed hoe je over een bepaald zoekwoord een hele pagina moet schrijven, dan is het prima om ze in één en dezelfde tekst te plaatsen.

Voorbeeld: wij willen met deze blog gevonden worden op ‘SEO tekst’, dit noemen we ons focuswoord. We zien namelijk dat hier relatief vaak op gezocht wordt in Google, maar daarnaast zoeken mensen ook naar woorden als ‘SEO voorbeeld’, ‘wat is een SEO tekst’ of ‘SEO tekst voorbeeld’, wat allemaal ongeveer over hetzelfde gaat. Deze woorden noemen we gerelateerde woorden, en kunnen we prima in dezelfde tekst verwerken als de tekst voor het focuswoord ‘SEO tekst’.

Hier zie je de footer van verhuurder Bo-rent. Je ziet links naar allerlei pagina’s die voor SEO doeleinden geschreven zijn. Om bijvoorbeeld vindbaar te worden wanneer mensen zoeken op ‘Goedkoop busje huren’, ‘Busje huren Almere’ of ‘Busje huren Delft’.

Met dit in het achterhoofd, zijn de belangrijkste richtlijnen als volgt:

  1. Gebruik één focuswoord per pagina, met daarbij relevante gerelateerde woorden.
  2. Schrijf een tekst van minstens 500 woorden.
  3. Noem het focuswoord 1,5% tot 2% van het totaal aantal woorden (dit noemen we de zoekwoorddichtheid). Voorbeeld: heb je een tekst geschreven van 500 woorden? Dan wil je 8 tot 10 keer het focuswoord noemen.
  4. Plaats het focuswoord in je URL.
  5. Plaats het focuswoord in heading 1 (H1). Heading 1 is de titel van je pagina!
  6. Plaats het focuswoord in een heading 2 (H2). Heading 2 is een subtitel van je pagina!

TIP: Download gratis onze 26 checks voor de ultieme SEO pagina voor een volledig overzicht van richtlijnen die je kunt gebruiken voor je eigen website!

Belangrijk ter afsluiting van dit hoofdstuk: Het aller, allerbelangrijkst blijft altijd dat de tekst aantrekkelijk moet zijn voor de gebruiker. Als dat betekent dat je dan niet aan alle richtlijnen kunt voldoen dan is dat maar zo! Het gevaar is dat je een tekst over-optimaliseert en het daarom niet fijn meer is om te lezen. Dit wil je te allen tijde voorkomen, want dat gaat ten koste van je posities in Google!

3. Voorbeeld van een goede SEO tekst

Deze blog is een voorbeeld van een SEO tekst! Laten we deze tekst even ontleden op basis van de belangrijkste richtlijnen zoals in het vorige hoofdstukje besproken:

  1. We willen gevonden worden op ‘SEO tekst’, dat is ons focuswoord. Daarbij willen we ook op gerelateerde woorden gevonden worden, en hebben we die daarom genoemd in de tekst. Dit zijn ‘seo voorbeeld‘, ‘wat is een seo tekst‘ en ‘seo tekst voorbeeld‘.
  2. Deze blog bevat 1.062 woorden, dat is meer dan het minimum van 500.
  3. Van deze totaal 1.062 woorden noemen we het focuswoord 23 keer. Dat geeft een dichtheid van 2,2%. 
  4. Het focuswoord zit in de URL, namelijk het gedeelte /seo-tekst.
  5. De titel (H1) is ‘SEO tekst – een real life voorbeeld & praktische uitleg waar deze aan moet voldoen’. Het focuswoord zit daar dus in.
  6. De eerste subheading (H2) is ‘Wat is een SEO tekst’. Ook daar zit het focuswoord in.

Nu vraag je je misschien af of het zo simpel is? Ja, zo simpel is het! Nu is copywriting een vak apart, niet iedereen is daar een held in, daar heb je misschien hulp bij nodig. Maar als je je vervolgens aan de richtlijnen houdt, schrijf je een prima SEO tekst.

Tip: Het gebeurt wel eens dat bedrijven bij ons komen, en laten zien dat ze hele goede SEO teksten op hun website hebben staan. Toch zijn sommige van die bedrijven nog steeds niet zichtbaar in Google, en begrijpen ze niet hoe dat komt. Het antwoord van ons is dan simpel: SEO heeft niet alleen met goede teksten te maken, maar met nog 199 andere zogenaamde ranking factoren. Meer daarover lees je onze Wat is SEO? Uitgelegd in jip-en-janneketaal blog.

4. Hoe zorg je ervoor dat Google je tekst verwerkt?

Om af te sluiten leggen we je graag nog even uit hoe het dan nu zit met het verwerken van de tekst door Google. Want mensen vragen ons wel eens wat ze moeten doen als de tekst eenmaal op de pagina staat. En het antwoord is eigenlijk simpel: normaal gesproken hoef je niets te doen! 

Google heeft robots die het hele internet afspeuren en lezen. Per website komen de robots gemiddeld eens in de maand terug om te zien of je nieuwe content geplaatst hebt, om die vervolgens in de zoekmachine te plaatsen. Zodoende zal een nieuwe tekst gemiddeld na een maand je positie in Google positief kunnen beïnvloeden!

Tip: Wil je niet wachten tot Google met z’n robots langskomt? Dan kun je ook een handmatige check bij de robots aanvragen. Dit doe je via Google Search Console, via de URL inspectie!

Hier zie je een screenshot van Google Search Console.Via die tool kun je je URL invoeren, en vervolgens een indexering aanvragen. Daarna zal Google je pagina vanzelf gaan lezen en in de zoekmachine plaatsen!

5. Tot slot

Hopelijk hebben we je weer bijgepraat over de wondere wereld van de SEO. Een goede SEO tekst vereist enige vooronderzoek, schrijfskills en vooral tijd en motivatie. Maar het is geen rocket science, als jij je er goed in verdiept zul je zelf prima teksten kunnen schrijven. Laat Google vervolgens het werk doen!