Marketingmensen zoals wij zelf praten er graag over, een landingspagina. Het klinkt zo eenvoudig, maar in de praktijk zien we dat mensen niet altijd weten wat het is, maar vooral waar deze aan moet voldoen. Na het lezen van deze blog weet jij precies wat een landingspagina is, maar ook waar een goede landingspagina aan moet voldoen om er succes mee te boeken. We geven 4 praktische voorbeelden van waar wij zelf op letten!
In deze blog:
- Wat is een landingspagina
- Waar moet een succesvolle landingspagina aan voldoen + 4 praktische voorbeelden
- Conclusie
1. Wat is een landingspagina
Laten we beginnen bij het begin. Als je aan ons zou vragen wat een landingspagina is, dan zouden we ongeveer het volgende zeggen:
Een landingspagina is een pagina van een website die je het eerst ziet als je op de website terecht komt. Je landt dus op die pagina!
In de praktijk spreken mensen vooral van een landingspagina als een pagina waar je op terecht komt na het klikken op een Google zoekresultaat (zowel organisch als betaald), of via bijvoorbeeld een advertentie of post via social media. In ons geval adverteren wij bijvoorbeeld voor onze SEO diensten, als je op onze advertentie klikt, dan land je op onze ‘searchlab.nl/diensten/seo’ pagina. Dat is in dit geval onze landingspagina!
Belangrijk om te beseffen is dus dat een landingspagina elke pagina van je website kan zijn. Bij advertenties kies je zelf de meest relevante pagina die dient als landingspagina, werk je aan je SEO, dan ben je pagina’s aan het optimaliseren zodat deze goed vindbaar worden in Google, waardoor ze een landingspagina worden (je klikt namelijk op een Google zoekresultaat, en land vervolgens op die geoptimaliseerde pagina).
2. Vier elementen die een succesvolle landingspagina moet bevatten + 4 praktische voorbeelden
We vertelden al dat in principe elke pagina kan dienen als landingspagina, dat is dus vrij simpel. Maar in de praktijk zijn lang niet alle pagina’s hier geschikt voor: informatie ontbreekt, er is juist teveel informatie, er ontbreekt overtuiging of gebruikers worden teveel afgeleid van het beoogde doel van de pagina waardoor ze de website uiteindelijk weer verlaten zonder actie ondernomen te hebben.
Wij zien in de praktijk dat veel websites en pagina’s er leuk uitzien in layout, maar dat ze qua content totaal niet voldoen aan de best practises.
Een succesvolle landingspagina is;
- concreet,
- laat de juiste informatie zien,
- bevat geen overbodige informatie,
- en is overtuigend.
Laat ons dit verder uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Hieronder zie je twee landingspagina’s van één en hetzelfde bedrijf, een lokale boekhouder. Variant A is een pagina uit de originele website, variant B is een apart opgezette landingspagina.
Voor de volledige grootte vind je hier variant A en variant B.
2.1 Een succesvolle landingspagina is concreet
Een erg belangrijk onderdeel van een goede landingspagina is dat deze concreet is. En daarmee bedoelen we: het moet direct duidelijk zijn wat je te bieden hebt, uitgelegd in jip-en-janneketaal. Gebruikers willen niet moeten nadenken over wat het eigenlijk betekent wat er op je website staat!
Belangrijk hierbij te onthouden is dat gebruikers geen websites lezen, maar scannen. Wanneer wij voor opdrachtgevers werken kijken we bijvoorbeeld naar welke informatie weg kan. Zeker als je met lappen tekst werkt wil je die in 9 van de 10 gevallen weghalen.
Wanneer we kijken naar variant A en B, zien we op dit vlak de volgende verschillen:
- Het eerste verschil is de titel. In variant A is deze simpelweg ‘Boekhouding’. Bied je op deze pagina informatie over boekhouding, of help je mensen met hun boekhouding? En zo ja, welke mensen help je dan? Zo’n titel schept weinig duidelijkheid. In variant B zie je de titel ‘Deskundige en zorgvuldige boekhouding voor mkb en zzp’. Dat is een stuk concreter!
- De teksten zijn erg verschillend. In variant A staan relatief grote tekstblokken. Heb jij deze van begin tot eind gelezen toen je de pagina voor het eerst zag? Waarschijnlijk niet. Deze teksten zijn dus grotendeels zinloos. In variant B wordt vooral gewerkt met bullets of kleine kopjes, die makkelijker te scannen zijn.
TIP: Vind je dit onderdeel interessant, of wil je er meer over leren? Lees dan eens het boek Don’t Make Me Think! van Steve Krug. Wat ons betreft een legende in zijn vakgebied en zeker het lezen waard!
2.2 Een succesvolle landingspagina laat de juiste informatie zien
Het is belangrijk om informatie te laten zien die mensen willen zien. Meestal zijn dat dingen als:
- Wat doe je als bedrijf,
- Waarom moet ik voor jou kiezen, en niet voor een ander (wordt verder uitgelegd in 2.4 van deze blog),
- Wat kost het,
- Wat kan ik verwachten van een samenwerking.
In variant A wordt wel beschreven wat dit bedrijf doet. Maar deze informatie wordt al snel over het hoofd gezien omdat mensen niet lezen maar scannen. Het is belangrijk om je unique selling points (USP’s) te laten zien, in variant A staan deze vrij laag op de pagina.
Bij variant B wordt er begonnen duidelijke USP’s, die zo concreet mogelijk zijn. Vervolgens wordt er in het kort aangegeven wat de gebruiker kan verwachten na het invullen van het contactformulier, en zie je duidelijk wat het bedrijf voor je kan betekenen (boekhouding, aangiften, salarisadministratie).
2.3 Een succesvolle landingspagina bevat geen overbodige informatie en afleiding
We herhalen het nog een keer: mensen lezen niet, maar scannen websites. Test het zelf maar eens als je op websites terecht komt. Lees jij alles, of ga je er even snel doorheen? Vrijwel altijd doen mensen dat laatste. Daarom moet je to the point zijn zoals hierboven beschreven, en wil je alle overbodige of nietszeggende informatie weglaten. Wees kritisch op je eigen content of teksten, of laat andere mensen het eens nalezen!
In variant A staan er tekstblokjes die te algemeen en nietszeggend zijn, zoals de blokken ‘Hoe wij je boekhouding doen’, ‘Samen, maar op afstand’ en ‘Wie wat bewaart, die heeft wat’. Dit lezen mensen niet, dus laat het dan weg!
Een tweede belangrijk punt is dat de best practices is dat je één conversiedoel hebt per pagina, wat overigens bij beiden varianten goed gaat. Wil je dat mensen contact opnemen? Laat dat dan duidelijk visueel blijken! Ga dan niet ook nog andere doelen op je pagina zetten, zoals downloads. Dit gebeurt regelmatig, maar leidt gebruikers af van het belangrijkste doel. Dit is vaak killing voor je resultaat!
TIP: In sommige situaties kun je prima een tweede conversiedoel op je landingspagina plaatsen. Maar deze moet dan ondersteunend zijn van je belangrijkste doel! Voorbeeld: verkoop jij een online tool? Dan kan contactopname het belangrijkste doel zijn. Maar als je als bedrijf ook een gratis demo aanbiedt kun je dat als secundaire conversie op je website zetten (want mensen die een demo boeken worden uiteindelijk relatief vaak klant). Belangrijk is dat je belangrijkste conversie visueel eruit springt, en dat de secundaire conversie minder prominent in beeld is!
Een laatste hele interessante, die jou waarschijnlijk ook al was opgevallen, is het menu. Zoals je ziet ontbreekt het menu volledig in variant B. Mensen kunnen niet wegklikken, ze worden gedwongen op deze pagina te blijven, en als ze hulp willen, het formulier in te vullen. Voor veel mensen voelt dit onnatuurlijk, want ja, je wil toch ook een ‘over ons’ of contactpagina? De resultaten laten zien van niet! Als jouw enkele pagina overtuigend genoeg is, vullen mensen het formulier gewoon in!
TIP: Geloof jij er niet in om het menu weg te halen? En vind je dat je gewoon meer pagina’s nodig hebt? Duik dan eens in je Google Analytics, en kijk hoeveel pagina’s mensen bij hun bezoek kijken! Bij veel websites die wij zien bekijken mensen 1 tot 2 pagina’s per bezoek. Ze kijken dus, ondanks dat je een mooi menu hebt, helemaal niet verder dan die ene pagina waar ze op landen. Dus je moet alles uit de kast trekken om mensen op die ene pagina te overtuigen zaken te doen met jou!
2.4 Een succesvolle landingspagina is overtuigend
Om daadwerkelijk conversie binnen te krijgen moet je landingspagina overtuigend zijn. Mensen moet zien dat je deskundig bent, en dat je te vertrouwen bent. Bij overtuiging wordt vaak gekeken naar de overtuigingsprincipes van Cialdini:
- Schaarste: Dit wordt vaak bij e-commerce websites gebruikt, namelijk dat je aangeeft dat er ‘nog maar 3 producten beschikbaar’ zijn.
- Wederkerigheid: Als jij iets voor iemand doet, doet diegene graag iets voor je terug. In dit geval kan het bijvoorbeeld betekenen dat je iemand waardevolle informatie aanbiedt (zoals een download), zodat ze daarna met jou in zee willen.
- Social proof: Mensen willen zeker weten dat ze een goede deal sluiten, laat dus zien dat je andere mensen geholpen hebt, en wat zij van je vinden!
- Autoriteit: Als jij iemand inschakelt wil je zeker zijn dat iemand goed is in z’n werk. Laat dus je autoriteit in jouw vakgebied zien!
- Consistentie: Mensen blijven graag consistent, ze willen niet teveel van de gebaande paden afwijken en doorgaan met waar ze mee bezig zijn. In de praktijk worden hiervoor bijvoorbeeld spaarkaarten ingezet, mensen worden ‘committed’ met jouw bedrijf!
- Sympathie opwekken: Je doet het liefst zaken met iemand die je mag, toch? Mensen gaan graag om met sympathieke mensen, laat dit dus ook zien op jouw website!
- Eenheid: Mensen willen graag erbij horen, of saamhorigheid voelen.
Als we terug gaan naar de voorbeelden, varianten A en B, zien we de volgende dingen.
Bij de oorspronkelijke variant A ontbreken vrijwel alle overtuigingsprincipes. Het enige dat je tussen de tekst ziet staan is dat dit bedrijf bestaat sinds de jaren 90. Dat is al een tijdje, en getuigt van enige autoriteit.
In variant B wordt deze autoriteit duidelijker in beeld gebracht met de eerste USP. Verder wordt er vooral ingespeeld op social proof en sympathie: door echte reviews (waarbij voor- en achternaam genoemd wordt, en het bedrijf) en foto’s te gebruiken krijg je een indruk van het bedrijf (helaas zijn slechts een paar foto’s echt. Liefst zijn alle foto’s die je gebruikt echt!).
Al met al zien we duidelijk verschil terug in de resultaten. Zoals we zeiden levert variant A letterlijk 0 conversie op, variant B doet het prima met een conversieratio van 4,5%. Door zo’n conversieratio is het bedrijf nu in staat advertentiebudgetten op te schalen, en aan meer klanten te komen.
2.5 Maar hoe zit het dan met SEO pagina’s met veel tekst?
Na het lezen van bovenstaande vraag je je misschien af hoe het zit met lange SEO teksten? Dit zijn soms ook redelijk overbodige lappen tekst, die puur bedoeld zijn om beter vindbaar te worden, maar die niet per sé bijdragen aan een betere gebruikerservaring.
Idealiter, als je puur kijkt naar gebruikerservaring, zou je die inderdaad weg willen laten. Maarja, als je beter vindbaar wil worden in zoekmachines zijn die teksten wel nodig, dus weglaten is dan geen optie. In die gevallen is het vaak een kwestie van een goede opmaak: door een design te maken kun je lange lappen tekst vaak op een mooie manier verwerken, zodat het in ieder geval de gebruikers niet stoort!
2.6 Even checken of je het begrepen hebt
Nu je beter weet hoe een goede landingspagina eruit ziet, willen we nog even dubbelchecken of je het écht begrepen hebt.
Een landingspagina is dus een pagina waar je landt na het klikken op een link. Dit kan elke pagina zijn, de homepage, een categoriepagina, of een productpagina. Al die pagina’s moeten dus voldoen aan deze belangrijke elementen! Dus een klein voorbeeld: zet reviews niet alleen op je homepage, maar ook op je dienstenpagina!
Dat laatste is namelijk waar het vaak misgaat. Vaak is de homepage het paradepaardje, zie je daar alle mooie informatie, en ontbreekt die informatie op de rest van de pagina’s. Maar weet je nog dat we zeiden dat mensen soms maar één pagina bekijken per bezoek, na het landen op de landingspagina? Als goede informatie ontbreekt op de landingspagina gaan mensen die informatie nooit zien (want ja, ze klikken niet verder), verlaten ze je website, en ben je ze kwijt!
3. Conclusie
Wij vergelijken een website wel eens met een winkel. Stel dat jij een winkel hebt midden op de Kalverstraat in Amsterdam. Aan bezoekers ligt het niet, die komen daar wel. Maar als je winkel er niet leuk uitziet, spullen zijn kapot, of de medewerkers zijn niet sympathiek, ga je nooit iets verkopen. Zo is het ook met websites.
Een goede landingspagina is essentieel om online resultaat te boeken. Heb jij een landingspagina die niet voldoet aan de best practices? Dan heb je grote kans dat je wel geld besteedt aan bijvoorbeeld online advertenties, maar dat dit niks oplevert en nooit wat op gaat leveren!
TIP: We houden er niet zo van onszelf te promoten in een informatieve een blog, maar we doen het toch omdat het hier ook mee te maken heeft. Wanneer we namelijk een website bouwen, sturen we onze fotograaf naar de opdrachtgever, praten we met klanten van de opdrachtgever, en plannen we een meeting om om de business in jip-en-janneketaal door te spreken. Deze informatie verwerken we op de website, zodat de website ook daadwerkelijk resultaat op gaat leveren!