Het verschil & overeenkomsten tussen SEO en SEA in jip-en-janneketaal

SEA
SEO

Voor mensen die met online marketing bezig zijn is het nog wel eens ingewikkeld wat het verschil is tussen SEO en SEA. De afkortingen lijken erg op elkaar, betekent dat dan ook dat deze twee vakgebieden op elkaar lijken? Soms denken mensen van wel, maar we verklappen alvast dat deze twee vakgebieden erg verschillend zijn. Na het lezen van deze blog begrijp je hopelijk beter wat het verschil is, wat de overeenkomsten zijn, en wanneer jij moet kiezen voor SEO, SEA, of allebei!

In deze blog: 

  • 1. Definitie van SEO
  • 1.1 Hoe SEO werkt
  • 1.2 Waar een SEO specialist de hele dag mee bezig is
  • 2. Definitie van SEA
  • 2.1 Hoe SEA werkt
  • 2.2 Waar een SEA specialist de hele dag mee bezig is
  • 3. De verschillen en overeenkomsten tussen SEO en SEA
  • 4. Welke van de twee moet je kiezen?
  • 5. Conclusie

1. Definitie SEO – Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie

Om te beginnen met de definitie. In ons blog Wat is SEO? Uitgelegd in Jip-en-jannekteaal met praktische voorbeelden gebruiken we de volgende definitie voor SEO:

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is enerzijds het werken aan een website (of webpagina) zelf, en anderzijds aan werkzaamheden buiten de website om, alles met als doel om je website zo hoog mogelijk in organische zoekresultaten van zoekmachines te krijgen. En dan nog het liefst op relevante termen waar jouw klanten online op zoeken.

1.1 Hoe SEO werkt

Voor de volledige uitleg kun je het best de hierboven genoemde blog lezen, maar in het kort komt het er dus op neer dat je vooral aan het sleutelen bent aan je website. Er zijn zo’n 200 factoren van jouw website die jouw positie in Google bepalen. Het doel van SEO is om al deze 200 factoren zo goed mogelijk te laten scoren, zodat jij met je website hoog in de zoekresultaten komt. En daardoor weer meer bezoekers en verkopen of leads binnenkrijgt via je website.

Deze 200 factoren kun je onderverdelen in drie onderdelen, namelijk content, techniek en autoriteit

Bij content ben je vooral bezig met, je raadt het al, je content. Dit betekent concreet het schrijven van goede teksten voor op je pagina’s, de structuur van je website verbeteren of de meta titels en beschrijvingen aanpassen. 

TIP: Benieuwd waar goede SEO teksten aan moet voldoen? Download dan gratis onze 26 checks voor de ultieme SEO pagina!

Bij techniek werk je bijvoorbeeld aan de website snelheid en mobielvriendelijkheid. 

Bij autoriteit ben je bezig de autoriteit van je website te verhogen. In de praktijk komt dit er op neer dat je bezig bent met bloggen, maar vooral met het verzamelen van links van andere websites naar jouw website. De autoriteit is het enige onderdeel dat je eigenlijk niet aan je website zelf werkt, want je moet simpelweg andere websites benaderen om te vragen of zij een linkje naar jou willen plaatsen. Zo’n link noemen we een backlink!

In het rode vak zie je een voorbeeld van een backlink voor een van onze opdrachtgevers, Flower Feast

1.2 Waar een SEO specialist de hele dag mee bezig is

Simpel gezegd is een SEO specialist de hele dag aan het werk met deze content, techniek en autoriteit. Dit betekent het creëren van content, het technisch verbeteren van de website of het verzamelen van backlinks. Daarnaast is analyseren een erg belangrijk onderdeel van het vak. Zo wordt er veel tijd besteed aan het monitoren van resultaten, en strategieën bedenken om nog beter resultaat te boeken.

2. Definitie SEA – Search Engine Advertising, ofwel zoekmachine adverteren

Ook deze definitie hebben we eens genoemd in een eerdere blog Wat is SEA? Uitgelegd in Jip-en-janneketaal met praktische voorbeelden. Namelijk:

SEA staat voor Search Engine Advertising, en in het Nederlands simpelweg zoekmachine adverteren. In dit geval betekent adverteren dat jij zelf bepaalt waar en wanneer jouw advertenties zichtbaar worden: in welke zoekmachine, op welk zoekwoord of met welke advertentieteksten. 

2.1 Hoe SEA werkt

Als je aan SEA werkt, werk je volledig vanuit tools. In deze blog richten we ons op adverteren via Google, in dat geval werk je met Google Ads. Dit hebben we wat uitgebreider beschreven in het eerder genoemde blog, maar in het kort werkt SEA op ongeveer de volgende manier:

Stap 1: Kies je advertentie instellingen. Zoals dagbudget, locatie of op welke dagen of tijdstippen je je advertenties wil vertonen.

Stap 2: Bepaal de zoekwoorden waar jij je zoekwoorden op wil vertonen.

Stap 3: Schrijf je advertentie en kies je landingspagina.

Stap 4: Start direct met geld verdienen!

Voorbeeld: Stel je bent een tandarts in Middelburg. Dan kun je bijvoorbeeld €20 per dag inzetten, je advertenties enkel vertonen aan mensen die zich bevinden in Middelburg en zoeken op ‘tandarts Middelburg’. Vervolgens schrijf je een leuke tekst en kies je een pagina van je website die het best aansluit op deze zoekopdracht. Op die pagina landen mensen na het klikken op de advertentie. Het mooie van SEA is dat je direct resultaat boekt, dus je kunt meteen leads verzamelen!

2.2 Waar een SEA specialist de hele dag mee bezig is

Als SEA specialist ben je vooral bezig om een meester te worden in het gebruik van de Google Ads tool. Je hebt die tool zo ongeveer de hele dag op en staan om resultaten te analyseren, en te kijken welke zoekwoorden of advertenties goed- of slecht presteren. Op basis van de data die binnenkomt zorg je ervoor dat je je advertenties steeds een stukje gerichter instelt, zodat je steeds gerichter de juiste doelgroep bereikt die de grootste kans heeft om klant bij jou te worden.

3. De overeenkomsten en verschillen tussen SEO en SEA

Laten we beginnen met de overeenkomsten.

3.1 De overeenkomsten tussen SEO en SEA

De overeenkomsten tussen SEO en SEA zijn als volgt:

  • Bij beiden werk je aan optimale zichtbaarheid in zoekmachines. Bij SEO door je website te verbeteren, met SEA door de juiste advertenties op te maken.
  • Het doel van beiden is hetzelfde: relevante bezoekers naar je website voor meer verkopen/leads. Met zowel SEO als SEA wil je aan het eind van de rit meer omzet genereren.
  • Zorgen voor een goede (landings)pagina. Bij SEO ben je bezig om al je pagina’s goed in te richten, voor bepaalde zoekwoorden. Wanneer je deze pagina’s goed opgezet hebt kunnen deze ook nuttig zijn voor je SEA, en ook daar zorgen voor beter resultaat.

3.2 De verschillen tussen SEO en SEA

De verschillen zijn als volgt:

  • SEA kost geld per klik, terwijl de klikken via SEO gratis zijn. Let wel: dit betekent niet dat SEO gratis is. Bedrijven die op goede posities in Google staan investeren vaak (veel) geld of tijd om daar te komen!
  • Met SEO werk je aan je website, met SEA werk je in de Google Ads tool.
  • Met SEA kun je direct resultaat boeken, met SEO kan het letterlijk maanden of jaren duren om hoger te komen in de zoekmachine.
  • De SEA advertenties komen altijd bovenaan de Google pagina’s te staan, en daaronder de SEO resultaten. Dit stimuleert gebruikers sneller te klikken op advertenties, mensen zijn namelijk lui, en willen liever niet teveel naar onderen scrollen.
  • Als je stopt met betalen stoppen de SEA resultaten, terwijl met SEO, als je eenmaal goede posities bereikt hebt, je soms jarenlang gratis kunt profiteren van goede posities.

4 Wat moet je kiezen, SEO of SEA?

Met zowel SEO als SEA kun je omzet genereren. Het zijn twee afzonderlijke kanalen die apart van elkaar gebruikers en conversies voor je binnen kunnen halen, daarom zou je het liefst met allebei de kanalen goede zichtbaarheid willen hebben. Maar in de praktijk is het helaas niet voor elk bedrijf mogelijk dit te doen. Hieronder een paar situaties wanneer je, volgens ons, voor het een of het ander moet kiezen!

  • Je bent een eenpitter en je wil zelf geen tijd aan online marketing besteden, met een relatief klein budget -> kies dan voor SEA. Simpelweg vanwege het feit dat SEO erg intensief kan zijn en meer lange termijn werk is. Met een relatief klein budget kun je met SEA direct starten met geld verdienen.
  • Je wil snel geld verdienen -> kies dan voor SEA. Zelfde als hierboven: SEO kost tijd, SEA minder!
  • Jij of een van je collega’s is goed in het produceren van goede content -> kies dan voor SEO. Goede content is goud waard. Als jij in staat bent hele goede content te creëren, ook als je klein bent, kun je goede zichtbaarheid in Google gaan realiseren.
  • Je bent bereid tijd en geld te investeren om op lange termijn een succesvolle speler in de markt te worden: kies dan voor SEO en SEA!
  • Je hebt een nieuwe website, maar je weet nog niet of deze ook daadwerkelijk converteert -> Kies voor SEA. Met SEA kun je snel onderzoeken of je website presteert. Zo ja: dan is SEO een goede uitbreiding. Zo nee: dan heb je je een hoop tijd en geld bespaart, want dan moet je eerst aan de slag om je website wel te laten presteren voordat je verder gaat met online marketing!
  • Je werkt bij een relatief groot bedrijf, die al enige autoriteit heeft in de industrie. Je wil online zichtbaarheid realiseren -> kies voor SEO en SEA! Als jij bij een relatief groot bedrijf werkt heeft je website vaak al een mooie autoriteit volgens Google. Als je vervolgens met SEO aan de slag gaat kun je relatief snel al leuke posities in Google innemen.

5 Conclusie

Zowel SEO als SEA zijn interessante kanalen als je meer omzet wil realiseren via je website of shop. Ondanks dat het doel hetzelfde is zijn de werkzaamheden compleet anders, daarom zie je regelmatig ook dat iemand in ons vak ofwel een SEA specialist is, ofwel een SEO specialist. Zie SEO en SEA dus als twee aparte kanalen die allebei potentie hebben waar jij het maximale uit wil halen. Idealiter ga je dan ook met allebei aan de slag, in ieder geval als je wil gaan groeien met jouw bedrijf!