Veel mensen die met hun website of marketing bezig zijn kennen de termen SEO, search engine optimization of zoekmachine optimalisatie. De meeste van deze mensen weten ook wel dat het ‘iets’ is met teksten en afbeeldingen op websites, maar waar het precies voor dient en vooral hoe het werkt is vaak toch een brug te ver. In deze blog proberen we in jip-en-janneketaal uit te leggen wat SEO is, hoe het werkt, en welke tools jij kunt gebruiken om zelf een start te maken. Zodat jij na het lezen van deze blog weer wat wijzer bent van de wondere wereld van de online marketing!
1. Wat is SEO
1.1 Definitie van SEO
Laten we beginnen bij het begin. Wikipedia geeft de volgende definitie van SEO:
“Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden.”
Als je het ons zou vragen zouden wij het ongeveer als volgt uitleggen:
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is enerzijds het werken aan een website (of webpagina) zelf, en anderzijds aan werkzaamheden buiten de website om, alles met als doel om je website zo hoog mogelijk in organische zoekresultaten van zoekmachines te krijgen. En dan nog het liefst op relevante termen waar jouw klanten online op zoeken.
Laat ons dit uitleggen:
“Het werken aan een website (of webpagina) zelf” – Inderdaad, werken aan de website zelf! Concreet betekent dit bijvoorbeeld dat je teksten gaat (her)schrijven, afbeeldingen op de juiste manier op je website plaatst, of je je pagina’s de juiste URLs geeft. Ook zorg je ervoor dat je website bijvoorbeeld een hoge snelheid heeft en goed werkt op mobiel.
“Anderzijds werkzaamheden buiten de website om” – Bij het punt hierboven gaat het dus vooral om content (teksten, afbeeldingen) of techniek (snelheid of mobielvriendelijkheid). Dat is echter niet genoeg: iedereen kan goede teksten schrijven en een website snel maken. Als iedereen dat goed zou doen, dan moet er iets anders zijn dat de doorslag geeft of jij boven- of onder je concurrent komt te staan in de zoekmachine. We kunnen immers niet allemaal op de eerste positie in Google staan. Precies dat is waarom dit punt belangrijk is.
Concreet bedoelen we hier het zogenaamde linkbuilding mee, een term die je misschien wel kent. Bij het linkbuilden zorg je ervoor dat andere websites een linkje plaatsen naar jouw website. Een bekend voorbeeld zijn de welbekende startpagina websites (zoals een www.startpagina.nl). Wanneer jij als website een link ontvangt van Startpagina, krijgt jouw website een beetje meer waarde (of autoriteit), wat ervoor zorgt dat je hoger in de zoekresultaten terecht komt!
“Zo hoog mogelijk in organische zoekresultaten van zoekmachines te krijgen” – Over het algemeen bedoelen we hier de zoekresultaten van Google mee. En wanneer jij goede zichtbaarheid in Google krijgt, krijg je dat over het algemeen automatisch ook in andere zoekmachines zoals Bing.
Met organisch bedoelen we de natuurlijke of ‘gratis’ resultaten in zoekmachines (en dus niet de betaalde advertenties). En we zeggen bewust gratis tussen aanhalingstekens, want je kunt er vanuit gaan dat bedrijven die boven in zoekmachines te vinden zijn, tijd en geld uitgeven om daar te komen.
Wat misschien nog leuk is om te vertellen: je kunt YouTube ook beschouwen als zoekmachine. Sterker nog, na Google zoeken de meeste mensen wereldwijd op YouTube naar informatie. Ook daar is het dus interessant om meer zichtbaarheid te krijgen. Alleen werkt dat weer op een andere manier als dat we hier omschrijven. Misschien schrijven we daar later nog eens een andere blog over!
“En het liefst op relevante termen waar jouw klanten online op zoeken” – Dit spreekt waarschijnlijk voor zich. Het ultieme doel van SEO is simpelweg om meer te verkopen, of leads te verzamelen. Als je dat voor elkaar wil krijgen moet je focussen op zoektermen waar jouw potentiële klanten op zoeken. Nu weten we ook uit ervaring dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, het gaat erom dat jij de zoekintentie van de gebruiker leert te begrijpen, en daar gaat zonder ervaring in de praktijk erg veel mis.
Voorbeeld: Stel dat jij net als wij SEO diensten verkoopt. Een onervaren SEO specialist zou het een goed idee vinden om vindbaar te worden op het zoekwoord ‘SEO’. Een ervaren specialist zou dit helemaal geen goed idee vinden: de zoekintentie is veel te onduidelijk. Iemand kan namelijk zoeken naar de definitie van SEO, de letterlijke betekenis, naar een bureau als de onze, of misschien wel naar tips om zelf aan de slag te gaan. Wanneer jij je SEO dienst wil verkopen is deze term daarom veel te algemeen en ben je aan het schieten met hagel. Dat is precies niet wat je wil.
TIP: ben je niet zo goed in het begrijpen van een zoekintentie? Typ dan het woord waar je aan denkt eens in in Google, en kijk naar de organische resultaten. Google begrijpt namelijk als geen ander welke zoekresultaten het moet tonen aan welke gebruikers, en is dus meester in het begrijpen van de zoekintentie (wanneer zag jij voor het laatst zoekresultaten die niet relevant waren voor jouw zoekopdracht? Waarschijnlijk bijna nooit!). Wanneer je ‘SEO’ intypt, zie vooral websites die uitleggen wat SEO is. Als jij SEO diensten verkoopt is dit dus niet handig: mensen willen geen bureau inhuren. Ze willen leren wat SEO is. Daar ga jij geen klanten uithalen, in ieder geval niet op korte termijn!
1.2 Voor- en nadelen van SEO
Er zijn een aantal voor- en nadelen aan SEO die goed zijn om je achterhoofd te houden.
Te beginnen bij de voordelen:
- Het grootste voordeel is simpelweg dat goede zichtbaarheid in zoekmachines kan zorgen voor meer business. Door goede posities in Google klikken meer mensen door naar je website, en krijg je dus meer bezoekers. Meer bezoekers betekent (als je het goed doet) over het algemeen voor meer verkopen of leads via je website.
- Zeker in branches waar wat minder concurrentie is kun je vaak voor lange tijd profiteren van goede posities in zoekmachines. Ben je eenmaal op de eerste plek in Google terecht gekomen? Dan heeft dat waarschijnlijk de nodig tijd en investeringen gekost, maar daardoor kun je soms wel jarenlangs op die positie blijven staan, en dus voor lange tijd meer bezoekers naar je website brengen. Daarmee verdien je je investeringen ruim terug.
- Met goede posities in Google kun jij je profileren als de specialist in je markt. Ben jij vindbaar wanneer mensen zoeken naar informatie in jouw branche (wat wij bijvoorbeeld met deze blog proberen)? Dan komen mensen met jou in aanraking, en kun je hen laten zien dat je veel van je vak weet. Hierdoor kan je naamsbekendheid en autoriteit een boost krijgen.
De nadelen zijn als volgt:
- Een van de grootste nadelen is dat je nooit garantie hebt op succes. Het is vrij goed bekend welke onderdelen belangrijk zijn om hoog in de zoekresultaten te komen, maar uiteindelijk beslist Google welke websites wel of niet vertoond worden. Het blijft een black box, en je blijft afhankelijk van wat Google beslist. Zo boeken we soms vrij snel mooie resultaten, maar soms lukt het om onverklaarbare redenen niet om topposities te behalen. Wees hiervan bewust! Mocht je mensen of bureaus spreken die wel garantie op succes geven, dan weet je dat je je even achter de oren moet krabben!
- SEO is lange termijn werk! Ben je op zoek naar snel geld? Dan is SEO meestal niet wat je zoekt. Over het algemeen duurt het (minstens) maanden voordat je posities in Google verbeteren. Laat staan tot je topposities bereikt. Je kunt makkelijk een jaar verder zijn voordat je serieuze vruchten gaat plukken van je werk.
- SEO is (vaak) een ongoing proces, het stopt nooit. Om een paar redenen:
- Heb jij concurrenten die ook aan de SEO werken? Dan zul je bezig moeten blijven om hen voor te blijven, anders is het een kwestie van tijd voordat zij jou zullen inhalen.
- Werk jij misschien in een minder concurrerende markt, en heb je al nummer één posities in Google behaald? Dan is het goed om nog eens een goed zoekwoorden onderzoek te doen. Mensen zoeken op synoniemen, enkel- of meervoudsvormen, of andere gekke varianten van zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Wij zijn nog nooit een bedrijf tegengekomen die letterlijk op alle belangrijke termen op één staat in Google. Vrijwel altijd blijven er extra kansen voor jou als bedrijf om nog meer zichtbaarheid te creëren.
2. Hoe werkt SEO
Nu we je geheugen hebben opgefrist wat SEO is, is het tijd om uit te leggen hoe SEO werkt. Hiervoor beschreven we al dat SEO het werken aan de website zelf is, maar ook het werken aan dingen buiten de website om.
Voordat we hier dieper op ingaan, is het goed om nog kort iets uit te leggen. Binnen de SEO wereld is het algemeen geaccepteerd dat er zo’n 200 zogenaamde ranking factors zijn. Concreet bedoelen we dat er simpelweg 200 elementen zijn waar jij aan kunt tweaken, om je website beter vindbaar te maken in Google. Backlinko heeft een mooi overzicht gemaakt van deze Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List (2021). Maar let op: uit ervaring weten we dat ze niet alle 200 even belangrijk zijn: sommige elementen wegen zwaarder dan de ander. In het verhaal hieronder lichten we er een aantal uit, die over het algemeen het belangrijkst zijn en de meeste impact hebben op jouw posities in de zoekmachine.
Vaak krijgen wij de vraag van (potentiële) opdrachtgevers hoe het komt dat hun website niet goed vindbaar is in Google, ondanks dat ze een goede tekst geschreven hebben. We vertelden al eerder in deze blog dat SEO niet alleen maar afhangt van teksten. Ons antwoord is dan simpel: er zijn nog 199 andere ranking factors die je positie in Google bepalen. Tijd dus om daarmee aan de slag te gaan!
Als je alle ranking factors zou categoriseren, zou je op de volgende drie categorieën uitkomen. Dit zijn de drie pijlers van SEO: content, techniek en autoriteit.
2.1 Content
Dit is over het algemeen de makkelijkste pijler om te begrijpen voor mensen die niet dagelijks aan hun website sleutelen. Het woord content zegt het al: bij deze eerste pijler werk je vooral aan teksten, titels, blogs, URLs, of het optimaliseren van afbeeldingen. Laten we dit verder uitleggen.
Wanneer je met je content aan de slag gaat, moet je eerst bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Hiervoor kun je je gezonde verstand gebruiken, maar ook tools zoals de Google Keyword Planner of Keywordtool.io. De zoekwoorden kun je opschrijven of bijvoorbeeld in een Excel bestand plaatsen.
Vervolgens is het belangrijk om een basisprincipe van SEO te begrijpen: voor elk zoekwoord waar je op gevonden wil worden, moet je een geoptimaliseerde pagina schrijven. Meestal door ofwel een nieuwe pagina aan te maken, ofwel door een bestaande pagina te verbeteren.
Let op: dit is niet helemaal waar. Als er namelijk zoekwoorden erg gerelateerd aan elkaar zijn, kun je die prima op dezelfde pagina verwerken.
Voorbeeld: Stel dat wij gevonden willen worden op ‘SEO bureau Amsterdam’. Wij zien namelijk in een tool als de Google Keyword Planner dat mensen daarop zoeken, maar bijvoorbeeld ook op ‘beste SEO bureau’, of ‘SEO bedrijf inschakelen’. Deze woorden gaan ongeveer over hetzelfde, daarom verwerken we deze woorden in één tekst, op één en dezelfde pagina.
Dan vraag je je nu waarschijnlijk af hoe je zo’n tekst schrijft. Voor een volledig overzicht kun je onze 26 checks voor de ultieme SEO pagina downloaden. In het kort komt het er op neer dat je let op bijvoorbeeld:
- Schrijf een tekst van minstens 500 woorden;
- Probeer het zoekwoord waar je op focust zo’n 1-2% van de keren te noemen (dit noemen we de zoekwoorddichtheid). Dus: heb jij een tekst van 500 woorden? Dan noemen we ‘SEO bureau Amsterdam’ zo’n 5 tot 10 keer (dat 1- tot 2% van het totaal aantal woorden). Let op: het is prima om verschil te maken tussen enkel- of meervoud, of synoniemen! Google begrijpt dat dit om dezelfde termen gaan, dus die mag je ook meetellen!
- Plaats het zoekwoord in je URL;
- Probeer het zoekwoord in je titel te zetten.
Andere content elementen waar je op moet letten zijn bijvoorbeeld:
- Je zoekwoord in je meta titel en beschrijving zet;
- Dat je per pagina slechts één H1 heading gebruikt;
Terug naar het voorbeeld. Wij willen gevonden worden op ‘SEO bureau Amsterdam’. Dan zouden we een pagina kunnen krijgen met URL: www.searchlab.nl/seo-bureau-amsterdam, met op die pagina een tekst van 500 woorden waarbij we 5-10 keer ‘SEO bureau Amsterdam’ (of sterk gelijkende varianten of synoniemen) noemen, met het zoekwoord in de titel van de pagina. Ook noemen we de gerelateerde woorden ‘beste SEO bureau’ of ‘SEO bedrijf inschakelen’ in de tekst. Let op: deze gerelateerde woorden kun je zo vaak (of zo weinig) noemen als je wil. Daar is geen percentage voor. Wij noemen ze meestal een enkele- of een paar keer!
Voor een volledig overzicht van alle belangrijke content elementen, zie de Page-Level Factors in het overzicht van Backlinko!
TIP: Schrijf geen ‘over geoptimaliseerde’ SEO tekst. Dat betekent dat het het allerbelangrijkst is om een aantrekkelijke tekst te schrijven, die goed leesbaar is voor de gebruiker! Betekent dat dat je misschien niet aan je 1-2% zoekwoorddichtheid komt? Dan is dat maar zo! De zoekwoorddichtheid is, net als de andere SEO ranking factors, slechts een richtlijn. Als je ze om welke reden dan ook niet kunt volgen is er geen man overboord. SEO is een kwestie van alle ranking factors zo optimaal mogelijk in te richten, maar geen enkele website heeft een perfecte score!
TIP: Heb je een WordPress website? Kijk dan eens naar de Yoast plugin. Deze plugin kan je helpen om content op de juiste manier op je website te verwerken, door met een soort stoplicht aan te geven welke elementen je moet verbeteren, en welke niet!
2.2 Techniek
De tweede pijler is techniek. Het woord zegt het al: om je website op dit vlak goed in te richten is meestal technische kennis vereist. Heb je deze kennis niet, dan kun je bijvoorbeeld een webbouwer vragen, diegene kan je (meestal) goed helpen!
De meest bekende technische elementen die belangrijk zijn, zijn als volgt:
- Website snelheid. Dat is dan weer afhankelijk van andere technische factoren, zoals:
- De grootte van afbeeldingen;
- Javascript verkleinen;
- Niet gebruikte css beperken;
TIP: gebruik de Google PageSpeed Insights tool om de snelheid van jouw website te bepalen. Deze tool geeft je meteen aanbevelingen die je kunt opvolgen om jouw website sneller te maken!
- Mobielvriendelijkheid. Je kunt je website natuurlijk zelf bezoeken via je mobiel, en kijken of deze dan goed functioneert. Ook kun je weer een andere tool van Google gebruiken, namelijk de Mobielvriendelijke test.
- Het gebruik van een SSL certificaat. Je kunt bijvoorbeeld via de hostingpartij van je website een SSL certificaat regelen. Vraag hen daarnaar!
- Het gebruiken van een XML sitemap. Dit is bijvoorbeeld via de Yoast plugin in te stellen. Een andere tool om dit te doen is Screaming Frog. Mocht je een webbouwer hebben, vraag diegene daar dan gewoon naar! Voor hem/haar is het meestal kinderlijk eenvoudig dit voor je te genereren!
- Het gebruik van een Robots.txt bestand. Dit is wat ingewikkelder. Mocht je hiermee aan de slag willen, vraag je developer, of zoek in Google hoe je hiermee aan de slag gaat. Hier kun je makkelijk een aardig blog over schrijven, wat voor deze SEO blog teveel is!
- Het niet gebruiken van duplicate content (copy paste dus nooit content van anderen!);
- Het gebruik van structured data. Ook voor deze geldt: zoek in Google als je hier meer over wil weten!
Let op: veel ondernemers gebruiken WordPress, en wordt er gewerkt met een gekozen thema. Zo’n WordPress thema kan er voor zorgen dat je website technisch gezien niet optimaal in elkaar zit, doordat er bijvoorbeeld functionaliteiten in zitten die niet gebruikt worden. Dit kan dan weer ten koste van je snelheid gaan, wat dan niet makkelijk meer op te lossen is. Het is dus belangrijk dat je goed nadenkt wanneer je een website gaat bouwen, hoe je dit gaat doen. Maar als je deze blog leest is dat waarschijnlijk al te laat, en is de website er al lang…
2.3 Autoriteit
De derde en laatste pijler is autoriteit. Wat ons betreft is deze, samen met content, het allerbelangrijkst. Maar ook het moeilijkst: je bent namelijk in de meeste gevallen afhankelijk van andere partijen. Je hebt dit niet zelf volledig in de hand.
Een autoriteit wordt meestal gezien als een score tussen 0 en 100. Vaak wordt er onderscheid gemaakt tussen DA (domein autoriteit, een score voor je website in z’n geheel) of PA (pagina autoriteit, de score van één specifieke pagina op je website).
Deze score bouw je vooral op door het verzamelen van links van andere websites naar jouw website.
Maar hoe weet je deze score van je eigen website? Je kunt bijvoorbeeld een tool als Ahrefs om dit te controleren!
Nu vraag je misschien af wat een goede score is. Het antwoord is simpel: er is geen goede- of slechte score. De vraag die je moet stellen is of je score beter is dan die van je concurrenten die (willen) scoren op dezelfde zoekwoorden. Het mooie van een tool als Ahrefs is dat je ook de scores van andere websites kunt bekijken, om zo de resultaten in perspectief te plaatsen. Dat is dus erg aan te raden!
Aan deze zogenaamde DA en PA scores zit een belangrijke kanttekening. Ze zijn namelijk niet bedacht door Google, maar door externe tools (zoals Ahrefs). Die tools proberen het algoritme van Google na te bootsen, maar in de praktijk weet niemand exact hoe Google deze score bepaalt. Tools als Ahrefs moet je dus niet zien als de werkelijkheid, maar ze geven je wel de best mogelijke indicatie van hoe jouw website ervoor staat ten opzichte van de concurrenten.
Dus, hoe kun je dan nu je autoriteit gaan verhogen? Daarvoor lichten we er een paar strategieën uit:
- Concurrenten kopiëren. Als je geen idee hebt waar te beginnen is het goed om eens naar de concurrenten te kijken: waar halen zij hun links vandaan en van wie krijgen ze die? Gebruik daarvoor een tool als Ahrefs.
Voorbeeld: Stel jij bent een interieurontwerper uit Haarlem. Jij wil gevonden worden als iemand zoekt op ‘interieurontwerper Haarlem’. Wanneer wij dit zoeken in Google zien we de volgende webpagina hoog in de zoekresultaten: https://www.studioevelien.nl/. Wanneer je deze pagina analyseert via Ahrefs, vind je de volgende resultaten.
Een strategie is om de websites die een link geplaatst hebben naar Studio Evelien, zelf te benaderen met de vraag of ze (ook) een link naar jou willen plaatsen.
- Gastbloggen. Een mooie strategie is gastbloggen. Jij weet veel van je vak, daar kun je vast mooie blogs over schrijven om zo je kennis te delen. Wanneer je dit doet kun je andere websites benaderen met jouw blog, en vragen of ze deze op hun website willen plaatsen met een link naar jouw website.
Zelf schrijven wij wel eens gastblogs voor webbouwers, om hun doelgroep ook wat meer te informeren over online marketing.
- Bloggen. Deze strategie is een combinatie van het kijken naar concurrenten en het gastbloggen. Want ja, ook hier schrijf je een blog, maar dan voor je eigen website. Vervolgens ga je websites vragen of zij een link naar jouw blog willen plaatsen!
Voorbeeld: Stel jij verkoopt badmode. Dan kun je bijvoorbeeld een blog schrijven over de trends voor 2022. In dat geval kun je bijvoorbeeld Googlen op ‘badmode trends 2022’, en kijken welke websites er dan tevoorschijn komen in Google.
Ik zie op het moment van schrijven bijvoorbeeld een artikel van vanessablogt.be/2021/11/badmode-trends2022. Die pagina kun je weer door Ahrefs halen, om te kijken welke andere websites linken naar haar blog. Benader die websites, met de vraag of ze naar jou willen linken. Zorg er dan wel voor dat jouw artikel beter, vollediger, of meer up to date is dan het oude artikel! Websites moeten wel een goede reden hebben om naar jou te linken.
- Partners benaderen. Een relatief makkelijke manier is het vragen van partners of bevriende website eigenaren of zij een link naar jou willen plaatsen.
- Betalen voor links. Een laatste manier is om te betalen voor links. Als je het aan Google zou vragen is het niet de best practice om te betalen voor links, want dat is niet natuurlijk. Maar in de praktijk is dit iets wat veel gebeurt, en ook prima resultaten kan opleveren. Je kunt namelijk betalen voor links om op mooie en waardevolle websites terecht te komen, wat jouw autoriteit een flinke boost kan geven.
Ben je benieuwd op welke website je dan terecht kunt komen? Stuur ons dan even een berichtje!
3. 5 SEO tools die jij kunt gebruiken
Er zijn veel interessante SEO tools die je kunt gebruiken om mooie inzichten te krijgen. We lichten er een paar uit.
- Ben je een kleinere ondernemer en heb je geen budget om te betalen voor tools? Kijk dan eens naar SEO Site Checkup. Daar kun je je website URL invullen waarna je allerlei suggesties krijgt ter verbetering.
- Zoek je een alles in één tool, dan is Ahrefs is een mooie. Vaak genoemd (nee, we zijn geen sponsor van deze tool), super interessant om backlinks te checken en te kijken hoe concurrenten ervoor staan.
- Een mooi alternatief voor Ahrefs is Moz. Ook erg interessant om je volledige website te scannen op het gebied van SEO.
- Mocht je hier nog niet voldoende aan hebben, check dan ook eens SEMrush of Search Metrics. Ook dit zijn erg mooie tools!
Tot slot
Zo dat was even een zit. Hopelijk heb je na het lezen van deze blog een beter idee over wat SEO is, en hoe je dit zelf kunt gaan toepassen. Natuurlijk hebben we in deze blog de relatief eenvoudige SEO elementen beschreven, in de praktijk zitten er soms wat moeilijkere onderdelen aan. Maar het doel van deze blog was om je in ieder geval goed op weg te helpen, we hopen dat dat gelukt is.
Mocht je meer willen weten, boek je zelf geen progressie meer met je SEO werkzaamheden, of ben je benieuwd naar hoe wij voor jou te werk zouden gaan? Stuur ons dan gerust een berichtje!