In gesprekken met nieuwe opdrachtgevers krijgen we vaak de vraag welke online marketing kanalen het best ingezet kunnen worden voor hun bedrijf. Zoals je misschien weet zijn er behoorlijk veel verschillende kanalen, en elk kanaal heeft zo z’n eigen voor- en nadelen.
In deze blog nemen we je graag eens mee in welke overwegingen belangrijk zijn, zodat jij na het lezen een beter beeld hebt van de voor- en nadelen, en welke kanalen voor jouw bedrijf het meest geschikt zijn! Te beginnen met Google Search.
Google Search – zowel geschikt voor webshops als B2B bedrijven
Mensen die zoeken in Google hebben zijn bewust op zoek naar producten of diensten. Dat is meteen het grootste voordeel van dit kanaal, en ook de reden waarom wij dit kanaal ontzettend mooi vinden in vergelijking met bijvoorbeeld offline marketing kanalen. Hierdoor kan dit kanaal namelijk erg effectief zijn wanneer je meer wil verkopen of leads wil verzamelen. Daarmee is het geschikt voor zowel webshops als B2B bedrijven!
Er zijn een paar situaties waarbij Google Search niet altijd goed werkt:
- Smaakgevoelige producten kunnen lastig zijn, zoals kleding of kunst. Een kledingstuk moet maar net aansluiten op iemand z’n smaak, als dit niet zo is kunnen de resultaten al snel tegenvallen. Mensen weten voordat ze klikken op de advertentie nog niet of jouw product is wat zij zoeken.
- Een tweede moeilijkheid is dat je met dit soort advertenties afhankelijk bent van hoe vaak mensen op jouw product zoeken in Google. Als jij een enorm niche product of service verkoopt, waar bijna niemand op zoekt in Google, schiet je met Google advertenties ook niet veel op.
- Een derde en laatste moeilijkheid is dat wanneer jij een product verkoopt dat bijvoorbeeld (nog) niet bekend is bij het grote publiek, en mensen in Google er daarom niet concreet genoeg op zoeken. Voorbeeld: wij hebben ooit een project gedaan voor een oudere man die een voedingssupplement had bedacht om bloedvaten gezond te houden. Hierbij ga je al snel adverteren op zoekwoorden als ‘bloedvaten gezond houden’. Dat is een veel te algemene term, waar de zoekintentie niet duidelijk is, en waar dan ook amper verkopen uit voortkomen. En op een term als ‘bloedvaten supplementen’, die al een stuk concreter is, wordt dan weer weinig tot niet op gezocht.
TIP: twijfel jij over je zoekwoorden, of die wel concreet genoeg zijn om transacties of leads op te leveren? Typ ze dan eens in in Google en kijk naar de organische zoekresultaten! Als er iemand goed is in het bepalen van een zoekintentie van gebruikers is het namelijk Google wel.
Voorbeeld: stel dat wij als online marketing bureau leads voor onze SEO dienst willen vinden, en twijfelen of het zoekwoord ‘seo’ relevant genoeg is of niet. Wanneer ik dit intyp in Google, zie ik voornamelijk websites die uitleggen van SEO is. Mensen die willen leren wat SEO is, zijn niet per sé op zoek naar een bureau om het aan uit te besteden. De zoekintentie komt totaal niet overeen met ons aanbod (namelijk het verkopen van onze dienst). Daarom is deze term te algemeen voor ons om leads te genereren!
Bij deze moeilijkheden kunnen advertenties via social media betere resultaten opleveren!
PS: ben jij organisch al goed zichtbaar, en denk je daarom dat Google Search niet nuttig is voor jullie? Bedenk je dat er altijd (maar dan ook echt altijd, geen uitzonderingen) gebruikers klikken op advertenties. Mensen die op een advertentie klikken klikken niet naar jouw website, en ben je dus kwijt!
Google Shopping – alleen geschikt voor webshops
Google Shopping advertenties zijn uiteraard alleen geschikt voor webshops, om dezelfde reden als Google Search. Echter kan Google Shopping voor smaakgevoelige producten juist wel weer werken: via Shopping zien mensen het product al, en kunnen ze voordat ze klikken al een idee hebben of het product iets voor ze is of niet.
Bing Ads – zowel geschikt voor webshops als B2B bedrijven
Zie Google Search en Google Shopping! Een paar dingen zijn goed om te weten over Bing Ads:
- Het kan gebeuren dat je via Bing Ads minder geld betaalt dan via Google Ads, omdat er minder concurrentie is in deze zoekmachine van Microsoft. Veel bedrijven werken namelijk met Google Ads, maar lang niet al die bedrijven ook met Bing Ads. De reden hiervoor is het volgende punt.
- Het zoekvolume via Bing ligt over het algemeen een stuk lager dan via Google Ads. Waar Google een marktaandeel van zo’n 90% heeft, is dat voor Bing hooguit 4%. Grote verschillen dus.
- Veel bedrijven werken standaard met Microsoft producten, en daarmee standaard ook met de Bing zoekmachine. Er wordt daarom wel eens gezegd dat dat een mooie kans biedt voor B2B bedrijven, om juist daarom met Bing Ads aan de slag te gaan. Of dit in de praktijk ook zo is hangt samen met punt 2, of er namelijk genoeg volume zit. Dit kun je van tevoren uitzoeken!
Facebook en Instagram advertenties (en andere sociale kanalen als Pinterest en Snapchat) – zowel geschikt voor webshops als B2B bedrijven.
Social media advertenties kunnen voor veel extra omzet zorgen, wanneer op de juiste manier ingezet. De twee grote voordelen zijn als volgt:
- Het bereik. Wie zit er niet op social media? Een korte search in Google laat zien dat 96% van de Nederlanders actief is op social media. Ook jouw doelgroep zit hier tussen, en via advertenties zijn die allemaal te bereiken.
- De manieren van targeting. Het is leuk dat je 96% van de mensen kunt bereiken, maar je wil je focussen op jouw doelgroep. Dat kun je heel gericht doen, denk bijvoorbeeld aan:
- Het retargeten van mensen die jouw website al eens eerder bezocht hebben;
- Mensen targeten op basis van hun interesses;
- Ten slotte kun je mensen targeten die in gedrag en interesses lijken op jouw huidige klanten. Dit zijn zogenaamde look a like doelgroepen. Op social media kun je aangeven wie jouw klanten zijn, waarna het algoritme gaat zoeken naar vergelijkbare mensen. Heb je toevallig de documentaire The Social Dilemma gezien? Dan zie je hoe krachtig zo’n algoritme is, waardoor deze manier van targeting enorm goede resultaten op kan leveren!
Sinds de ontwikkelingen omtrent cookies kleeft er wel een nadeel aan de inzet van social media kanalen: de meetbaarheid. Het wordt steeds lastiger om resultaten goed door te meten, zoals bijvoorbeeld wanneer mensen converteren op de website na het klikken op jouw advertentie. Wanneer je deze informatie niet hebt is het ook lastiger te bepalen hoe (niet) succesvol jouw advertenties zijn geweest.
SEO – zowel geschikt voor webshops als B2B bedrijven
Net als via Google Search is het super interessant om zichtbaar te worden in de organische resultaten in Google, omdat mensen dus bewust zoeken naar producten of diensten. Daarmee zullen gebruikers die je via dit kanaal bereikt relatief snel iets kopen of aanvragen.
Het grote voordeel van het werken aan je SEO, is dat wanneer je goede rankings behaalt, je vaak voor lange tijd kunt profiteren van extra bezoekers. Wij mogen werken voor opdrachtgevers die, wanneer topposities eenmaal bereikt zijn, jarenlang daar blijven staan, en er vanaf dat moment structureel leads en verkopen aan overhouden.
Daar tegenover staan een paar uitdagingen waar je rekening mee moet houden:
- SEO is lange termijn werk. Zeker als je in wat meer concurrerende markt zit, kan je zomaar maanden of jaren bezig zijn om meer bezoekers naar je website te brengen. Als website moet je autoriteit opbouwen, en ‘beter’ worden dan je concurrenten, wat (veel) tijd nodig heeft. Die tijd en het budget daarvoor is er niet altijd, waardoor je in dit geval misschien beter af bent met online advertenties. Daarmee boek je direct resultaat!
- Geen garanties op succes. We kunnen een vrij goede analyse maken om te zien hoe groot de kans is dat je je concurrenten op het gebied van SEO kunt verslaan. Maar uiteindelijk bepaalt Google in z’n black box welke websites bovenin de zoekmachines verschijnen. Daarmee heb je nooit garantie op succes. Geduld is in deze geen overbodige luxe!
TIP: Ben jij een nieuw bedrijf gestart, en heb je een website waar nog weinig tot geen bezoekers zijn geweest? Dan ben je er misschien ook nog niet zeker van of mensen überhaupt wel gaan converteren op je website. Misschien vinden ze je website en aanbod onaantrekkelijk. Dan zou het lullig zijn om maanden aan je SEO te gaan werken, om er daarna pas achter te komen dat je website niet presteert. In dat geval kan het interessant zijn eerst een pilot te doen met online adverteren, om uit te zoeken of je website inderdaad wel de juiste resultaten oplevert. Dit kan je tijd, geld en een slecht humeur besparen!
Google Display en/of YouTube advertenties – zowel geschikt voor webshops als B2B bedrijven
Het Google Display Netwerk en video advertenties via YouTube zijn erg vergelijkbaar. Deze kanalen zijn enorm interessant wanneer jij zoveel mogelijk mensen wil bereiken. Is je doelstelling simpelweg zichtbaarheid? Dat mensen je leren kennen? Dan kun je met deze kanalen veel kanten op!
De grootste voordelen zijn:
- Het gigantische bereik. Je kunt in principe iedereen bereiken terwijl ze over websites surfen of apps gebruiken.
- De interessante manieren van targeting:
- Via display kun je bijvoorbeeld mensen targeten die in Google hebben gezocht op specifieke zoekwoorden, of interesse tonen in bepaalde websites (waarvan jij de URL kunt aangeven);
- Mensen targeten die eerder op jouw website zijn geweest;
- Targeting op basis van interesses;
- Je kunt zelf aangeven op welke websites/apps/YouTube kanalen je vertoond wil worden;
- Net als met social media adverteren kun je ook hier zogenaamde look a likes targeten: mensen die in profiel en gedraging lijken op jouw huidige klanten.
TIP: Ga jij aan de slag met display- of video advertenties? Maak dan een combinatie van deze targeting opties! Hoe meer combinaties je maakt hoe specifieker je je doelgroep kunt maken, waarmee je beter resultaat kunt boeken!
Er zijn ook nog een paar potentiële nadelen om rekening mee te houden:
- Is je doelstelling toch stiekem het verdienen van meer geld op korte termijn, in plaats van het vergroten van naamsbekendheid? Ga dan niet aan de slag met display of video! Deze kanalen dienen echt om zo vaak mogelijk in het scherm van internetgebruikers vertoond te worden, en ze over je gaan nadenken!
- Het gigantische bereik is meteen een potentieel nadeel waar je rekening mee moet houden. Target je niet specifiek genoeg waardoor je doelgroep enorm groot blijft, dan kun je er zeker van zijn dat je budget er binnen no time doorheen gejaagd wordt. Met een beperkt budget is dat zonde. Als je namelijk beperkt wordt door budget betekent dat dat je doelgroep nog veel specifieker/kleiner kan, zodat je euro effectiever besteed wordt.
Conclusie
Bij het bepalen van de meest geschikte kanalen, is het vooral belangrijk goed na te denken over jullie huidige situatie (aanbod, concurrentie), wie je doelgroep is, en wat je wil bereiken. Op basis daarvan kun je gaan kijken welke kanalen de meeste potentie hebben om aan die doelstellingen te voldoen.
Komen jullie er zelf niet uit, of zouden jullie graag eens een specialist ernaar willen laten kijken? Schroom dan niet om ons een berichtje te sturen via de contactpagina!