Adverteren in Google werkt eigenlijk heel simpel: je kiest zelf de zoekwoorden* waar je op gevonden wil worden met een advertentie. Maar de praktijk is ietwat ingewikkelder: Google werkt namelijk met zogenaamde matching types. Dit zijn simpelweg extra instellingen die je aan je zoekwoorden kunt toevoegen, om aan Google aan te geven dat je je advertenties vaker wil laten zien dan enkel en alleen wanneer mensen precies op jouw zoekwoord zoeken. In Google zoeken mensen vaak met extra toevoegen aan zoekwoorden, gebruiken ze synoniemen of een andere spelling. Om je advertenties ook in die gevallen te laten zien zijn deze matching types heel belangrijk. In deze blog zetten we ze duidelijk op een rij!
*Wanneer we spreken over een zoekwoord, bedoelen we simpelweg de term(en) waar je je advertenties op wil vertonen. Dit kunnen één maar ook meerdere woorden zijn. Zo is ‘schoenen’ een zoekwoord, maar ‘schoenen kopen’ net zo goed! Wanneer we ten slotte praten over een zoekterm, bedoelen we hetgeen waar mensen in Google daadwerkelijk op zochten.
De eerste matching type: Exact match
Voordeel: maximale controle over zoektermen.
Nadelen: zoekvolumes kunnen beperkt zijn en je mist veel relevant verkeer van mensen die breder zoeken.
In Google Ads te herkennen aan brackets, zoals [huis kopen amsterdam]
De eerste matching type is de exact match. Via deze instelling worden je advertenties enkel en alleen getoond wanneer mensen exact zoeken op jouw zoekwoorden.
Voorbeeld: wanneer je zoekwoord ‘huis kopen Amsterdam’ is, wordt je advertentie alleen vertoond wanneer iemand daadwerkelijk op ‘huis kopen Amsterdam’ zoekt!
Een kleine nuancering: de afgelopen jaren is exact steeds minder exact geworden. Google kan je advertenties ook laten zien wanneer de woorden anders zijn, als de zoekintentie maar hetzelfde is (volgens Google). Is jouw zoekwoord bijvoorbeeld ‘camping Spanje’? Dan kan het zomaar zijn dat je advertentie ook getoond wordt als iemand zoekt op ‘kampeerplek Spanje’.
De tweede matching type: Broad match modifier
Voordeel: je bereikt (veel) meer zoekvolume
Nadeel: je zult ook zichtbaar worden op irrelevante zoektermen
In Google Ads te herkennen aan plusjes, zoals +taaltraining +engels
De tweede matching type is broad match modifier. Via deze instelling zorg je ervoor dat je advertentie ook zichtbaar worden op sterk overeenkomende varianten, of wanneer iemand een extra woord toevoegt (voor, achter, of tussen je woorden in). Zolang jouw termen maar in het zoekwoord zitten, waarbij de volgorde niet belangrijk is.
Voorbeeld: Is je zoekwoord bijvoorbeeld +vakantiehuis +spanje, dan kan de advertentie ook vertoond worden als iemand zoekt op ‘het mooiste vakantiehuis is Spanje’, ‘Spanje mooiste vakantiehuis’, of ‘het goedkoopste vakantiehuis van Spanje’.
Hiermee kun je vaak veel meer mensen bereiken online, en daar dus ook veel meer websitebezoekers uit halen. Maar zoals je ook ziet: er kunnen irrelevante termen bij zitten. In het bovenstaande voorbeeld bijvoorbeeld ‘goedkoopste’. Als je een duur vakantiehuis verhuurt of verkoopt, wil je niet gevonden worden op dat woord. Om dat soort irrelevante zoektermen te voorkomen kun je ‘goedkoopste’ toevoegen aan je account als negatief zoekwoord. Daarover verderop in deze blog meer.
De derde matching type: Phrase match (of woordgroep)
Voordeel: je bereikt (veel) meer zoekvolume
Nadeel: je zult ook zichtbaar worden op irrelevante zoektermen
In Google Ads te herkennen aan de aanhalingstekens, zoals “marketing vacatures”
De derde matching type is phrase match. Dit zorgt ervoor dat je advertentie zichtbaar kan worden wanneer je zoekwoord in de zoekterm zit, en er een aanvulling voor- of achter zit. Gebruik je meerdere woorden in je zoekwoord? Dan moeten de woorden in dezelfde volgorde blijven staan, en mag er geen term tussen geplaatst worden!
Voorbeeld: Is je zoekwoord bijvoorbeeld “marketing vacatures”, dan kan je advertentie vertoond worden als iemand zoekt op ‘online marketing vacatures’ of ‘marketing vacatures in regio Utrecht’. Maar niet als iemand zoekt op ‘vacatures marketing’ (verkeerde woordvolgorde) of ‘marketing de leukste vacatures’ (er mogen geen woorden tussen ‘marketing’ en ‘vacatures’ zitten!)
Het verschil met broad match modifier is dus de woordvolgorde (die bij broad match modifier niet uitmaakt) en het feit dat dat je bij phrase geen woorden tussen je termen mag zetten, bij broad match modifier mag dit wel!
De vierde matching type: broad match
Voordeel: Je kunt meer volumes bereiken
Nadeel: je verliest de controle over op welke zoektermen je advertenties vertoond worden
In Google Ads te herkennen aan het ontbreken van leestekens, zoals simpelweg voetbalschoenen kopen
De vierde en laatste matching type is de broad match. Niet te verwarren met broad match modifier zoals hiervoor besproken. Deze laatste matching type zorgt ervoor dat je advertenties zichtbaar kunnen worden wanneer mensen zoeken op synoniemen, spelfouten, of andere relevante varianten.
Voorbeeld: is je zoekwoord ‘voetbalschoenen kopen’, kunnen je advertenties ook vertoond worden als iemand zoekt op ‘nike mercurial zwart’, ‘puma zaalvoetbalschoenen’ of ‘goedkope voetbalschoenen’.
In de praktijk wordt deze broad match vooral gebruikt om nieuwe zoekwoorden te vinden waar je zelf misschien niet snel op komt. Zodat je deze nieuwe woorden aan je account kunt toevoegen, of omdat je op deze manier meer volumes binnen kunt halen. Zeker wanneer je in een niche markt werkt, waar zoekvolumes op de zoekwoorden waar jij aan denkt enorm laag kunnen zijn, kan dit een interessante optie zijn om toch voldoende mensen te bereiken in Google.
Groot nadeel is wel dat je volledig de controle verliest over zoektermen. Je geeft Google alle vrijheid om je advertenties, en daarmee je budget, naar eigen inzicht uit te geven. Dit levert niet altijd de beste resultaten op als je dat niet scherp in de gaten houdt.
Ten slotte: vergeet de negatieve zoekwoorden niet!
Zoals genoemd bij de broach match modifier bestaat er ook zoiets als negatieve zoekwoorden. Dit beschouwen we niet als matching type, maar wordt gebruikt om irrelevant verkeer uit te sluiten. Het is heel belangrijk om deze te gebruiken als je met matching types anders dan exact match werkt. Als je een premium product verkoopt wil je niet vindbaar zijn op ‘goedkoop’. Als je een lokale winkel in Zeeland hebt wil je niet gevonden worden op ‘Groningen’. Andere typische woorden die je meestal direct wil uitsluiten zijn woorden als ‘vacature’, ‘routebeschrijving’ of ‘salaris’. Mensen die hier op zoeken gaan geen aankoop of aanvraag bij jou doen, die hebben een hele andere zoekintentie. Benieuwd naar welke woorden je nog meer kunt uitsluiten? Bekijk dan onze blog met negatieve zoekwoorden die wij in veel gevallen direct uitsluiten voor onze opdrachtgevers!