Adverteren via social media

Bereik je doelgroep via kanalen als Facebook, Instagram of Tiktok

Je kent het wel, de gesponsorde berichtjes die je voorbij ziet komen op Instagram, YouTube of LinkedIn. Het mooie van deze manier van adverteren is dat je een enorm bereik hebt, want wie zit er immers niet op social media, maar belangrijker nog: dat je het aan de hand van gerichte targeting kunt doen. Met deze targeting zorg je ervoor dat je alleen jouw doelgroep bereikt, en geen budget verspilt aan mensen die niet relevant zijn voor jou. Zo kun je huidige klanten stimuleren om nog eens terug te komen een cross sell te doen, of nieuwe klanten overtuigen om nu eindelijk eens iets te kopen uit jullie nieuwe collectie.

Waarom wij kunnen helpen?

Net als bijvoorbeeld SEO en Google Ads is adverteren via social media ons met de paplepel ingegoten. Door ervaring bij grote agencies, maar ook het veel zelf uitproberen en testen weten we precies wat er mogelijk is en wat er speelt bij de verschillende social media kanalen. Daarbij werken we voor elke opdrachtgever met meerdere specialisten. Een, wat wij intern noemen, ervaren oudje voor het lange termijn succes en de strategie, met daarnaast een jonge hond om scherp op de dagelijkse gang van zaken te zitten. Dit stelt ons in staat voor onze opdrachtgevers de best mogelijke resultaten te behalen.

Strategie

Voordat we aan de slag gaan is het belangrijk om samen met jou te bespreken wie jullie exacte doelgroep is. Heeft deze doelgroep bepaalde demo-, geografische kenmerken of interesses? Of is er al bestaande data waar we informatie uit kunnen halen? Op deze manier kunnen wij ons een beeld vormen hoe we de campagnes het best kunnen opbouwen, maar bijvoorbeeld ook welke social media kanalen volgens ons het meest geschikt zijn.

Wanneer je al eens eerder iets gedaan hebt met social media adverteren weet je dat er een aantal verschillen zitten tussen de kanalen. Zo is het bereik op het moment van schrijven op Instagram het grootst, en is bijvoorbeeld LinkedIn relatief duur. Maar er zijn ook verschillen in manieren van targeten. Zo is LinkedIn, misschien vanzelfsprekend, erg sterk in het targeten van mensen in specifieke jobs, iets waar bijvoorbeeld Facebook weer minder goed in is. Richt jij je inderdaad op specifieke job titels? Dan zou het interessant zijn om te starten op LinkedIn vanwege de targeting opties, maar wanneer we die mensen vervolgens na het klikken op onze advertentie willen retargeten, zouden we dat weer sneller willen doen via Facebook of Instagram, of zelfs via Google Display. Omdat dat dan weer goedkoper is.

Voordat we aan de slag gaan is het belangrijk om samen met jou te bespreken wie jullie exacte doelgroep is. Heeft deze doelgroep bepaalde demo-, geografische kenmerken of interesses? Of is er al bestaande data waar we informatie uit kunnen halen? Op deze manier kunnen wij ons een beeld vormen hoe we de campagnes het best kunnen opbouwen, maar bijvoorbeeld ook welke social media kanalen volgens ons het meest geschikt zijn.

Wanneer je al eens eerder iets gedaan hebt met social media adverteren weet je dat er een aantal verschillen zitten tussen de kanalen. Zo is het bereik op het moment van schrijven op Instagram het grootst, en is bijvoorbeeld LinkedIn relatief duur. Maar er zijn ook verschillen in manieren van targeten. Zo is LinkedIn, misschien vanzelfsprekend, erg sterk in het targeten van mensen in specifieke jobs, iets waar bijvoorbeeld Facebook weer minder goed in is. Richt jij je inderdaad op specifieke job titels? Dan zou het interessant zijn om te starten op LinkedIn vanwege de targeting opties, maar wanneer we die mensen vervolgens na het klikken op onze advertentie willen retargeten, zouden we dat weer sneller willen doen via Facebook of Instagram, of zelfs via Google Display. Omdat dat dan weer goedkoper is.

Aan de hand van onze gesprekken volgt er al snel een goede strategie met de meeste kans op succes.

Waar mogelijk en wenselijk beperken we ons niet tot enkel social media adverteren.

Bij Searchlab stellen wij ons altijd het doel de best mogelijke gebruikerservaring op te bouwen voor jouw potentiële klanten. Als dat betekent dat daar ook andere kanalen voor ingezet moeten worden doen we dat graag. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het Google DIsplay Netwerk. Wanneer we bijvoorbeeld advertenties uitzetten via LinkedIn, zorgen we ervoor dat wanneer mensen op onze advertenties klikken, we die mensen ook kunnen blijven retargeten over de rest van het internet, zoals het Google Display Netwerk. Een ander voorbeeld is het vergaren van leads via social media, en deze geautomatiseerd jullie CMS in te sturen zodat deze leads direct opgevolgd kunnen worden, bijvoorbeeld per mail. Dit kan een start zijn van een effectieve funnel om kans op succes te maximaliseren.

Wil je weten hoe social media advertenties bij kunnen dragen aan jouw succes? Vul dan vooral ons contactformulier in, of stuur ons eenvoudig een Whatsappje of bel ons. We denken graag eens mee om te kijken hoe jij online meer succes kunt gaan behalen.

Hoe gaan wij te werk?

We leggen je dit graag uit aan de hand van 5 stappen.

Meer weten over Social Media adverteren?

Bel ons even of vul ons contactformulier in. Ruud zal dan bij je terugkomen om te overleggen in hoeverre we elkaar kunnen helpen.

Naar contact
logo

"Een aanrader voor elke MKB of corporate organisatie"