Met team Searchlab helpen we diverse opdrachtgevers uit allerlei vakgebieden en industrieën. Zo mogen we al een tijdlang Lime Factory ondersteunen op het gebied van online marketing, een bedrijf dat opdrachtgevers helpt met sampling- en activatiecampagnes. Lime Factory wilde voor een van hun opdrachtgevers, HARIBO/MAOAM, kijken of er naast fysieke promotie ook iets mogelijk was op het gebied van online marketing. Dus werden wij ingeschakeld.
De uitdaging: hoe krijgen we mensen naar de fysieke winkels om bepaalde snoepjes te leren kennen?
HARIBO/MAOAM en Lime Factory waren samen bezig om een bestaand assortiment snoepjes onder de aandacht te brengen. De taak van Lime Factory was om leuke en effectieve campagnes te bedenken die zorgen voor awareness en interesse in de snoepjes. Dit werd onder andere gedaan door een samplingactie, winkelvloeractivatie en een cashback voor herhaalaankopen. Nu was aan ons de vraag: kan online marketing iets bijdragen aan deze actie, om awareness en interesse verder te vergroten?
Lokale advertenties via Facebook om mensen binnen een straal van één kilometer rondom de winkels te bereiken
Nu was het antwoord helder: er zijn een aantal nuttige dingen mogelijk om de juiste mensen op de juiste plaats te bereiken met advertenties. Er waren een aantal dingen om rekening mee te houden:
- Het doel was om minstens 200.000 weergaven van advertenties te realiseren;
- Aan mensen die binnen een straal van 1 kilometer rondom de fysieke winkels wonen;
- Advertenties zouden vanuit een kanaal vanuit Lime Factory gepromoot worden, namelijk de pagina van KassabonKorting. Deze pagina was alleen in Facebook actief.
De strategie was meteen vrij helder, social media advertenties zijn bij uitstek geschikt om locatiegericht awareness en interesse te vergroten. Omdat de pagina vanuit waar geadverteerd zou worden alleen zichtbaar was op Facebook was de keus voor dat kanaal snel gemaakt. De strategie werd als volgt:
- Qua locatie konden we 70 fysieke winkellocaties definiëren, en mensen in een straal van 1 kilometer rondom bereiken.
- Er werd een campagne gestart om websitebezoekers te vergroten: om interactie te stimuleren maar ook een doelgroep op te bouwen van mensen die daadwerkelijk doorklikten naar de website: die waren kennelijk geïnteresseerd in wat we te vertellen hadden. Die interesse werd gebruikt in een volgende campagne (zie punt 4).
- Er werd een doelgroep samengesteld van look a likes van deze websitebezoekers. Hierbij gaat Facebook zelf op zoek naar mensen die in profiel en gedraging lijken op mensen die onze website bezocht hadden.
- Bovenstaande doelgroepen werden ingezet als munitie voor de uiteindelijk bereik campagne: Toen de doelgroepen van websitebezoekers en look a likes groot genoeg werden werden deze mensen bereikt met een bereik campagne: om zoveel mogelijk weergaven te realiseren voor zo weinig mogelijk geld.
Resultaat: 92% van de mensen rondom de fysieke locaties bereikt
Uiteindelijk werden de volgende resultaten geboekt:
- De advertenties zijn in totaal 256.449 keer vertoond aan 47.520 mensen;
- Facebook laat ons zien dat dat de doelgroep die bereikt kon worden 51.700 was. Daarmee is zo’n 92% van de totale doelgroep bereikt met een advertentie;
- Iedereen binnen de doelgroep zag de advertentie daarmee in totaal zo’n 5 keer.
Deze case laat zien dat er via social media advertenties leuke manieren zijn om fysieke- en online promoties op een effectieve manier te combineren. Heb je zelf een fysieke winkel? Denk dan eens na hoe jij bijvoorbeeld Facebook advertenties in kunt zetten voor jouw bedrijf!