Als fanatieke borrelaars op de vrijdagmiddag was team Searchlab wel bekend met speciaalbierbrouwer Lowlander Beer. Deze botanische biertjes met mooi ontworpen etiketten drinken we eens in de zoveel tijd wanneer we in de zon op het terras zitten. Maar was het nou niet een leuk idee om ook eens te kijken of online marketing voor hen zou kunnen werken? Zo gezegd zo gedaan. We benaderden Lowlander Beer met een aantal ideeën om op kleine schaal eens te kijken of wij hun bier ook online zouden kunnen gaan verkopen. Al vrij snel waren Steffen en Annemieke van Lowlander Beer enthousiast en begonnen we met het opbouwen van advertenties via Facebook en Instagram.
De ‘Lowlander creativiteit’ en de online marketing kennis vanuit Searchlab
De creativiteit van Lowlander hielp enorm om aantrekkelijke advertenties samen te stellen. Er was veel goede en aantrekkelijke content beschikbaar die gebruikt kon worden, en daarnaast was het productaanbod in potentie interessant voor de consument. Zo kon je simpelweg normale flesjes bier bestellen in de webshop, maar kun je ook kiezen voor een giftpack of een micro keg. Voor ieders wat wils dus, en voor verschillende gelegenheden kon je in de webshop terecht. Vervolgens was het aan Searchlab om aan de hand van advertenties de juiste mensen te bereiken die wel zin hadden in een biertje.
Zoals vaker stelden we verschillende doelgroepen samen, om zo te zien welke doelgroep(en) de beste resultaten zouden laten zien. En we vervolgens de pijlen kunnen richten op die best presterende doelgroep. In dit geval stelden we zes doelgroepen samen, welke varieerde van specifieke interesse in bier, tot mensen die de website al eens eerder hadden bezocht. Of mensen die in gedrag en interesses lijken op de bestaande klanten van Lowlander. Toen deze gereed stonden konden we van start, en er kwam al snel resultaat uit.
Snel resultaat
Vrij snel na de start van de advertenties bleek dat mensen wel bereid waren om bier online te kopen. De aankopen kwamen snel binnen, waarbij we na een maand looptijd €3,99 per bestelling betaalden. Daarnaast kwam er voor elke euro die we uitgaven aan advertentiebudget er €11 terug aan omzet. Daarmee presteerden de campagnes boven onze verwachting, en waren deze dan ook een mooi succes.
- Per €1 uitgaven, €11 omzet
- €3,99 betaald per bestelling