Een biertje bestel je niet alleen in de kroeg, ook via internet

Voor elke €1 die ingezet werd aan social media advertenties, werden er €11 terugverdiend

Laten we het een keer proberen

Als fanatieke borrelaars op de vrijdagmiddag was team Searchlab wel bekend met speciaalbierbrouwer Lowlander Beer. Deze botanische biertjes met mooi ontworpen etiketten drinken we eens in de zoveel tijd wanneer we in de zon op het terras zitten. Maar was het nou niet een leuk idee om ook eens te kijken of online marketing voor hen zou kunnen werken? Zo gezegd zo gedaan. We benaderden Lowlander Beer met een aantal ideeën om op kleine schaal eens te kijken of wij hun bier ook online zouden kunnen gaan verkopen. Al vrij snel waren Steffen en Annemieke van Lowlander Beer enthousiast en begonnen we met het opbouwen van de campagnes…

De ‘Lowlander creativiteit’ en de online marketing kennis vanuit Searchlab

De creativiteit van Lowlander hielp enorm om aantrekkelijke advertenties samen te stellen. Er was veel goede en aantrekkelijke content beschikbaar die gebruikt kon worden, en daarnaast was het productaanbod in potentie interessant voor de consument. Zo kon je simpelweg normale flesjes bier bestellen in de webshop, maar kun je ook kiezen voor een giftpack of een micro keg. Voor ieders wat wils dus, en voor verschillende gelegenheden kon je in de webshop terecht. Vervolgens was het aan Searchlab om aan de hand van advertenties de juiste mensen te bereiken die wel zin hadden in een biertje.

Zoals vaker stelden we verschillende doelgroepen samen, om zo te zien welke doelgroep(en) de beste resultaten zouden laten zien. En we vervolgens de pijlen kunnen richten op die best presterende doelgroep. In dit geval stelden we zes doelgroepen samen, welke varieerde van specifieke interesse in bier, tot mensen die de website al eens eerder hadden bezocht. Of mensen die in gedrag en interesses lijken op de bestaande klanten van Lowlander. Toen deze gereed stonden konden we van start.

lowlander-beer

Snel resultaat

Vrij snel na de start van de advertenties bleek dat mensen wel bereid waren om bier online te kopen. De aankopen kwamen snel binnen, waarbij we na een maand looptijd €3,99 per bestelling betaalden. Daarnaast kwam er voor elke euro die we uitgaven aan advertentiebudget er €11 terug aan omzet. Daarmee presteerden de campagnes boven onze verwachting, en waren deze dan ook een mooi succes.

Vervolg – Zijn er nog meer kanalen in te zetten om online bier te verkopen?

Nu de advertenties via social media aan bleken te slaan was natuurlijk de vraag of er ook niet andere kanalen in te zetten om bier te verkopen. Ter voorbereiding op de social media campagnes zagen we al dat er in Google veel gezocht wordt naar speciaalbier, dus de uitdaging wordt om ook dat kanaal te benutten om de verkopen voor Lowlander Beer verder uit te bouwen aan de hand van bijvoorbeeld tekstadvertenties in Google maar ook via Google Shopping. Slaat dat ook aan? Dan is wellicht een stap naar het buitenland interessant…

Wil je meer weten hoe we dit voor elkaar gekregen hebben? Of ben je benieuwd of zoiets ook voor jou kan werken? Stuur ons dan een berichtje via de contactpagina, of een Whatsappje via het 06-nummer die ook daar te vinden is.

logo

"Een aanrader voor elke MKB of corporate organisatie"