Hoe Fournituren de grootste speler in Nederland werd

Al na 3 maanden een omzettoename van 10%, tot aan 60% na anderhalf jaar

"We proberen het nog één keer.."

Fournituren.nl is een gevestigde naam in de branche. Vanaf 1932 actief in de fourniturenhandel met een winkel en op markten, en inmiddels al vele jaren online actief met een webshop. Gedurende afgelopen jaren stagneerde de omzet en werd er nauwelijks groei meer behaald. Het online adverteren was uitbesteed maar leverde niet het gehoopte resultaat, waarna Fournituren op het punt stond hier volledig mee te stoppen. Om het toch nog een keer te proberen werd Searchlab gevraagd het adverteren over te nemen.

..

Omgooien strategie; focussen op wat werkt

Voorheen bleek de focus te liggen op verkeerde producten, met teveel concurrentie die daardoor te hoge kosten met zich meebrachten en ook te weinig opbrachten. Daarom werd eerst het productaanbod veranderd.

Daarnaast bleek uit de data dat bezoekers uit specifieke regio’s sneller bestellingen plaatsten met hogere orderwaarden en dat resultaten via verschillende apparaten significant verschillend waren. Daarom werden er advertenties opgesteld enkel zichtbaar in specifieke regio’s in het land, met een eigen budget om optimale zichtbaarheid te creëren. Net als specifieke advertenties voor verschillende apparaten (desktop versus mobiel).

Ten slotte werden ook advertenties opgezet voor Google Shopping, en bleek de nieuwe strategie al snel een schot in de roos.

..

Het vervolg

Nu de groei er goed in zat was het zaak om deze te stabiliseren en uit te bouwen. Nieuwe klanten moesten gevonden blijven worden, maar ook bestaande klanten moesten vastgehouden worden. Hiervoor werden verschillende strategieën ingezet. Zo werden er advertenties ingezet via Facebook om likes en e-mailadressen te verzamelen en werden chatbots ingezet om kortingen en loodsverkopen te promoten.

Resultaat

Traffic

40%

Omzet

30-60%

Al vrij snel bleken de advertenties het gewenste effect te hebben. Bezoekersaantallen namen toe met 30-40% en ook de omzet begon te groeien. Na drie maanden was deze met 30% gegroeid. Een jaar later was de omzet gegroeid met maar liefst 60%.

Dit wil ik ook
logo

"Een aanrader voor elke MKB of corporate organisatie"